Blir inte klok på det där med byggfelsförsäkringen???? Vissa måste tydeligen ha och vissa som bygger ut har inte?? Är det inte lag på den om man bygger till eller ut på bostadshuset??? Vet fler som inte har?? Vi ska bygga ut 25 kvm och får inte börja bygga förän vi tecknat en sådan?? Det är en byggfirma som ska resa stommen åt oss och "vädersäkra" som dom säger.

Det finns några kryphål som gör att man kan slippa. Om du bygger för mindre än 10 basbelopp så slipper du försäkringen. Det innebär att om du kör det som självbygge så finns det en rimlig chans att motivera att du kommer under gränsen.

hempularen skrev:
Det finns några kryphål som gör att man kan slippa. Om du bygger för mindre än 10 basbelopp så slipper du försäkringen. Det innebär att om du kör det som självbygge så finns det en rimlig chans att motivera att du kommer under gränsen.
Håller med.
Byggen under 400.000 kr slipper försäkringen.
Det gäller bara att kunna argumentera för hur man lyckas komma under det beloppet.

Vi lyckades....

Det var detta att vi planerat in en handikappsanpassad toa uten anmodan från kommunen.

Handläggaren upprepade hela tiden "så bra att ni har den där handikappstoan", jag frågade: Jag skall ju bygga en del själv, då har man ju inte så mycket nytta av byggfelsförsäkringen, avbröts av handläggaren som fyllde i "då bygger du säkert inte för så mycket som 10 basbelopp, så kravet på försäkring stryker vi, va bra med den där handikappstoan".

Redigerat:
Slipper försäkringen om byggen är under 400.000 kr??? det gäller väl bara fritidshus vad jag fått förklarat för mig??.Jag har frågat några som bygger här där vi bor om dom har försäkringen??? dom vet inte ens om den??så jag tog upp det med han som har mitt ärende....tja dom skiter väl i den sa han då...så jag gör väl det då jag oxå då.Ska försöka få det som självbygge ist.lagen ändras ju 2/5

Fritidshus är inte undantagna byggfelsförsäkringen. Genomgående är det så att byggen som överstiger 400.000kr ska ha en byggfelsförsäkring.

Ja det verkar finnas massor med kryphål i försäkringen blir bara mer förvirrad?????? men jag fick hem ett brev som det stog att jag skulle redovisa vad bygget kommer att kosta så det ligger väl nogot i det då? Så hoppas jag slipper försäkringen för mitt bygge kommer kosta under 150 000 tkr.

dexter skrev:
Slipper försäkringen om byggen är under 400.000 kr??? det gäller väl bara fritidshus vad jag fått förklarat för mig??.Jag har frågat några som bygger här där vi bor om dom har försäkringen??? dom vet inte ens om den??så jag tog upp det med han som har mitt ärende....tja dom skiter väl i den sa han då...så jag gör väl det då jag oxå då.Ska försöka få det som självbygge ist.lagen ändras ju 2/5

Hade ju varit bra om lagen ändas den 2/5 då jag ganska snart ska bygga, dessvärre verkar det som att det är först den 1:a jan 2012 som det blir ändringar gällande byggfelsförsäkringen.
Saxat från regeringen.se
"Lagen om färdigställandeskydd samt följdändringar i plan- och bygglagen (2010:900) föreslås träda i kraft den 1 januari 2012, då lagen (1993:320) om byggfelsförsäkring m.m. föreslås upphöra att gälla."

det är 2 helt olika saker - byggfelsförsäkringen behövs ej för egenbyggare den 2 maj medan gnällspikar som en annan fått regeringen att helt backa på försäkringen som sådan då en utredning dessutom påvisat att försäkringen inte fungerar som tänkt från början - dvs skydda konsumenten från mögelhus...

så den som har tålamod och tänker anlita entreprenörer kan slippa från årsskiftet - men med entreprenörer kanske någon form av försäkringslösning vore bra för den som vill ha både hängslen och livrem

det är 2 helt olika saker - byggfelsförsäkringen behövs ej för egenbyggare den 2 maj medan gnällspikar som en annan fått regeringen att helt backa på försäkringen som sådan då en utredning dessutom påvisat att försäkringen inte fungerar som tänkt från början - dvs skydda konsumenten från mögelhus...

så den som har tålamod och tänker anlita entreprenörer kan slippa från årsskiftet - men med entreprenörer kanske någon form av försäkringslösning vore bra för den som vill ha både hängslen och livrem

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.