garton skrev:
... detaljplanerade områden som planerats före 1988 eller något sådant måste ha 4,5 meter till gräns. Detaljplaner senare än så har inte den hårda gränsen utan där skulle det tydligen vara "utan olägenhet" för tomtägaren intill.
men du har redan 0 meter till dina andra grannar, då det är rad- kjedjehus, så bäst att låta det vara som det är och bara njuta av ytan du får låna gratis av kommunen.

thomas33 skrev:
men du har redan 0 meter till dina andra grannar, då det är rad- kjedjehus, så bäst att låta det vara som det är och bara njuta av ytan du får låna gratis av kommunen.
Mitt hus ligger inte 0 meter från någon annan tomtgräns än den vi pratar om här. Till övriga grannar är det längre än så.

Det är en carport som "kedjar" ihop husen, men det är ju ett tak, inte en huskropp.

Du kommer inte bli direkt poppis i grannskapet om det visar sig att kommunen inte alls är okej med att folk bygger på deras mark och det är du som berättar för dem att så är fallet... :cool:

Lägg ner det här och låtsas som att det regnar. Om man inte frågar så kan man inte få ett nej.:thumbup:

• Gilla
cecar33
  • Laddar…
garton skrev:
Mitt hus ligger inte 0 meter från någon annan tomtgräns än den vi pratar om här. Till övriga grannar är det längre än så.
Det är en carport som "kedjar" ihop husen, men det är ju ett tak, inte en huskropp.
Nu kan vi ju gå på petitesser och säga att ett tak inte är en byggnad, men hur du än tyder det, så är ett kjedjehus ihopbyggt med grannens och däremellan har du ingen tomtyta.

Jag hamnade i en mycket liknande situation när vi köpte vårt hus för två år sedan. Huset hade angivna mått om 2550 kvm enligt Lantmäteriet och prospektet, samt ett staket runtom hela tomten uppsatt på 60-talet. Självklart antog jag att staketet gick i tomtgränsen. Strax innan underskrift av köpeavtalet flikade mäklaren in en primärkarta där det framgick att staketet omfattade ca 300 kvm större område än tomten (området mellan vår tomt och gatan). Mäklaren tyckte att så hade det ju varit i alla år och att vi säkert kunde få den extra tomtbiten av kommunen (som var ägaren). Vi satt med pennan i hand och skrev på ändå. Sedan ville vi se till att bli ägare av de extra 300 kvm för att få sinnesfrid. Det tog ett år av förhandlingar med kommunen innan vi enades om ett köp av 300 kvm för 300 kkr. Dyr sinnesfrid, men det så vi som enda lösningen. Ingen granne är för övrigt berörd.

Vargklo skrev:
Jag hamnade i en mycket liknande situation när vi köpte vårt hus för två år sedan. Huset hade angivna mått om 2550 kvm enligt Lantmäteriet och prospektet, samt ett staket runtom hela tomten uppsatt på 60-talet. Självklart antog jag att staketet gick i tomtgränsen. Strax innan underskrift av köpeavtalet flikade mäklaren in en primärkarta där det framgick att staketet omfattade ca 300 kvm större område än tomten (området mellan vår tomt och gatan). Mäklaren tyckte att så hade det ju varit i alla år och att vi säkert kunde få den extra tomtbiten av kommunen (som var ägaren). Vi satt med pennan i hand och skrev på ändå. Sedan ville vi se till att bli ägare av de extra 300 kvm för att få sinnesfrid. Det tog ett år av förhandlingar med kommunen innan vi enades om ett köp av 300 kvm för 300 kkr. Dyr sinnesfrid, men det så vi som enda lösningen. Ingen granne är för övrigt berörd.
Det var ungefär detsamma för mig. På mötet där alla papper skulle skrivas under fick vi säljarens "huspärm" (lite manualer till diskmaskin och sånt bland annat) och däri fanns det kartor från lantmäteriet. Jag tittade på kartan men där fanns inte husen inritade och jag kunde inte med blotta ögat se det här felet, men det är enda gången säljaren tagit något initiativ till att redovisa detta förhållande.

Jag skrev förstås också på, satt ju också med pennan i hand.

Ett mycket smutsigt sätt att göra affärer, tycker jag.

garton skrev:

Du har med andra ord två carportar då, en mot vardera granne?

hempularen skrev:
Du har med andra ord två carportar då, en mot vardera granne?
Mitt hus ligger i slutet av kedjelängan, jag har bara granne på ena sidan.

Eller rättare sagt, jag har granne åt två håll, den ena grannen förbinds jag mot genom min carport (kedja), den andra grannen förbinds jag mot eftersom våra gräsmattor möts mot en gemensam häck.

Jag har svårt att tro att kommunen skulle ha något att opponera mot att man gräver ner en fiberkabel. Det är om kommunen hade tänkt att anlägga något på marken som skulle försvåras av att det ligger en kabel där. Inte så troligt. Enda krånglet är ju att man måste be kommunen om lov, samt att man måste lösa frågan med ledningskollen. Dvs, alla ledningar i kommunal mark ska in i ett register, men det fixar en mätingenjör åt er på en halvdag.

Korvgubbe
Jag förstår att det kan kännas lite olustigt att utnyttja kommunens mark sådär, men mitt råd är väck inte den björn som sover! Angående fiberindragning så har det inte varit problem med det tidigare i kommunen, åtminstone inte för ca 10 år sedan i ett annat område med väldigt snarlika förhållanden. ;)

Staffans2000
Nyfniken skrev:
Du kommer inte bli direkt poppis i grannskapet om det visar sig att kommunen inte alls är okej med att folk bygger på deras mark och det är du som berättar för dem att så är fallet... :cool:

Lägg ner det här och låtsas som att det regnar. Om man inte frågar så kan man inte få ett nej.:thumbup:
Precis så.

Du klantade dig när du köpte huset. Sådant händer. I det här fallet rekommenderar jag dig att anpassa din "läggning" till verkligheten, istället för vice versa.

Ta`t lungt, ta en Toy: Staffan

garton skrev:
Mitt hus ligger i slutet av kedjelängan, jag har bara granne på ena sidan.

Eller rättare sagt, jag har granne åt två håll, den ena grannen förbinds jag mot genom min carport (kedja), den andra grannen förbinds jag mot eftersom våra gräsmattor möts mot en gemensam häck.
Men om vi nu antar att kedjan består av mer än två hus, då betyder det att detaljplanen för området godkänner att husen byggs direkt i tomtgränsen. Dvs det är inget konstigt bygglovsdmässigt att husen ligger direkt mot gränsen mot allmäningen, vilket var vad diskussionen handlade om.

En släkting till mig köpte för något år sedan en lantfastighet, med bostadshus, tre sidobyggnader (vedbo, lada, hudgård, garage och något till)

Endast bostadshuset låg inom tomtgränsen. På frågan varför man had ebyggt på detta vis var att markägaren hade gett förre ägaren muntligt tillåtelse, båda är sedan länge döda så det muntliga avtalet är försvunnet...

test men så är det om man inte noga kollar...

/S

garton skrev:
Javisst, det låter inte som att det blir speciellt snyggt. Men när jag googlat runt på det här så verkar det som att detaljplanerade områden som planerats före 1988 eller något sådant måste ha 4,5 meter till gräns. Detaljplaner senare än så har inte den hårda gränsen utan där skulle det tydligen vara "utan olägenhet" för tomtägaren intill.

Dom kanske var rädda för att om de släppte på gränsen i ett fall så skulle andra människor också försöka få igenom undantag.

Varför skulle det inte gå att få ett godkännande för att det just är kommunen som är granne?
Det togs avvikelser ifrån det även innan.

Om du skulle få fram att något blivit fel i hanteringen kring bygglovet så är det i vilket fall preskriberat. Så kommunen kommer inte att agera på det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.