5 374 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
Årsprotokoll fel Kan man få nytt möte
Sida 1 av 2
Efter vårt årsmöte fick vi protokollet Men det stämmer inte Dom har gjort tillägg som inte var uppe på mötet Sen skrivit egna berättelse som är privat Nu vill medlemmar ha ett extramöte Men ordförande vill inte Vi har en familjeföretag Fast detta är en samhällsförening Ordförande är gift med kassören Samt sköter sekreterarjobbet Men på papper står deras vänner som sekreterare Fast vi vill ha en ny styrelse har vi ingen chans Dom går runt till medlemmarna innan mötet och låvar guld och gröna skogar Vad göra
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Förtydliga lite. Du skriver att ni har ett familjeföretag, fast detta är en "samhällsförening".
Detta går inte ihop för mig.
Är det möjligen en samfällighet? Och var kommer familjeföretaget in i bilden?
Det är lite olika lagrum som kan bli aktuella beroende på om det är en samfällighet eller ett bolag (och i så fall vilken typ av bolag, aktiebolag, handels bolag, enskild firma, kommanditbolag osv).
Detta går inte ihop för mig.
Är det möjligen en samfällighet? Och var kommer familjeföretaget in i bilden?
Det är lite olika lagrum som kan bli aktuella beroende på om det är en samfällighet eller ett bolag (och i så fall vilken typ av bolag, aktiebolag, handels bolag, enskild firma, kommanditbolag osv).
Ett mötesprotokoll är ett kontrakt mellan dem som var med på mötet. I protokollet ska stå framför allt vad man beslutade. Sen kan man brodera ut en del om man vill hur diskussionen gick. Men det ska inte stå något som inte sagts på mötet. Sekreteraren ska inte lägga till sina egna funderingar som han kommer på efteråt. Han ska inte heller lägga till förklaringar och bakgrunder. Ett protokoll är ingen tidningsartikel.
Om det är faktafel i protokollet så är det justeringsmännen som ska reagera och vägra skriva på. Men om justeringsmännen inte gör sitt jobb så vet jag faktiskt inte vad man ska göra. Extrastämma verkar vara en lösning.
Om det är faktafel i protokollet så är det justeringsmännen som ska reagera och vägra skriva på. Men om justeringsmännen inte gör sitt jobb så vet jag faktiskt inte vad man ska göra. Extrastämma verkar vara en lösning.
Håller med om att protokollet är vad som beslutats och skall utgå ifrån kallesen.
Det finns en hel del formalia som skall vara uppfyllt för att stämman skall anses ha genomförts korrekt.
Kortfattat/förenklat:
1. Kallesen skall ha skickas ut i tid och med de punkter som skall beslutas.
2. Röstlängd skall finnas tillgänglig, ex en fastighet som ägs av två personer men endast en deltar och fullmakt från den andra saknas har egentligen ingen rösträtt. Så ett beslut kan vara felaktigt om man strikt följer hur man får rösta.
3. Protokoll skall skrivas och justeras
4. Protokoll skall anslås senast två veckor efter mötet.
Sedan finns det möjlighet att kalla till extrastämma om ett visst antal av medlemmarna vill det.
Lite info:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19731150.htm
Lantmäteriet har också mycket information.
Dock är det inget direkt som hindrar att styrelsen är släkt om de agerar korrekt som styrelse.
Det finns en hel del formalia som skall vara uppfyllt för att stämman skall anses ha genomförts korrekt.
Kortfattat/förenklat:
1. Kallesen skall ha skickas ut i tid och med de punkter som skall beslutas.
2. Röstlängd skall finnas tillgänglig, ex en fastighet som ägs av två personer men endast en deltar och fullmakt från den andra saknas har egentligen ingen rösträtt. Så ett beslut kan vara felaktigt om man strikt följer hur man får rösta.
3. Protokoll skall skrivas och justeras
4. Protokoll skall anslås senast två veckor efter mötet.
Sedan finns det möjlighet att kalla till extrastämma om ett visst antal av medlemmarna vill det.
Lite info:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19731150.htm
Lantmäteriet har också mycket information.
Dock är det inget direkt som hindrar att styrelsen är släkt om de agerar korrekt som styrelse.
Det verktyg ni har som medlemmar är att rösta mot styrelsens ansvarsfrihet vid årsmötet om ni misstänker oegentligheter.
Låter inte helt lämpligt med ordförande och kassör i samma familj, dessutom med en inaktiv sekreterare.
Samla ihop tillräckligt många medlemmar och kräv extrastämma. Där tycker jag ni skall byta ut delar av styrelsen.
Låter inte helt lämpligt med ordförande och kassör i samma familj, dessutom med en inaktiv sekreterare.
Samla ihop tillräckligt många medlemmar och kräv extrastämma. Där tycker jag ni skall byta ut delar av styrelsen.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Om justeringsmännen har skrivit på protokollet och det är felaktigt så är det dels osant intygande, dvs en fråga för polis och åklagare (troligen inte lätt att få polisen intresserad att utreda). Men det skall också finans en möjlighet att överklaga ett stämmobeslut. Jag är osäker på vilken instans det är som tar upp det.
Min "erfarenhet" här gäller dels bostadsrättsföreningar som inte är helt lika en samfällighet, dels är min erfarenhet gammal idag. Men på "min tid" kunde man överklaga ett stämmobeslut till tingsrätten. Det handlade då om beslut som var felaktiga i förhållande till bostadsrättslagen eller föreningens stadgar. Felaktigt justerat protokoll borde kvala in som felaktigt både i förhållande till lag och stadgar.
Men det beror ju lite på vad som blivit tillagt i protokollet. Har man lagt till eller ändrat beslutspunkter så är det ju väldigt allvarligt. Har man "bara" svamlat ut med förklaringar till beslut, men själva beslutet är korrekt återgivet så kanske det inte är så mycket att bråka om.
Det låter ju som det vore bra att byta ut eller komplettera styrelsen. men tydligen är styrelsen skapligt framgångsrik i att övertyga medlemmarna om sin förträfflighet.
Det vore intressant med något exempel på vad som är fel i föreningen bortsett från styrelsens sammansättning och protokollshanteringen.
Min "erfarenhet" här gäller dels bostadsrättsföreningar som inte är helt lika en samfällighet, dels är min erfarenhet gammal idag. Men på "min tid" kunde man överklaga ett stämmobeslut till tingsrätten. Det handlade då om beslut som var felaktiga i förhållande till bostadsrättslagen eller föreningens stadgar. Felaktigt justerat protokoll borde kvala in som felaktigt både i förhållande till lag och stadgar.
Men det beror ju lite på vad som blivit tillagt i protokollet. Har man lagt till eller ändrat beslutspunkter så är det ju väldigt allvarligt. Har man "bara" svamlat ut med förklaringar till beslut, men själva beslutet är korrekt återgivet så kanske det inte är så mycket att bråka om.
Det låter ju som det vore bra att byta ut eller komplettera styrelsen. men tydligen är styrelsen skapligt framgångsrik i att övertyga medlemmarna om sin förträfflighet.
Det vore intressant med något exempel på vad som är fel i föreningen bortsett från styrelsens sammansättning och protokollshanteringen.
Jag har bara erfarenhet från samfälligheter och här är styrelearbetet oftast okomplicerat generellt, årsstämman är då allt sker, efter detta skall styrelsen se till att det som beslutades på stämman genomförs. Utöver detta kan styrelsen inte hitta på egna beslut.
I länken jag bifogade finns vart man överklagar en stämma eller beslut
I länken jag bifogade finns vart man överklagar en stämma eller beslut
Vad står i stadgarna för föreningen?
För att få till en extra stämma är det nog bara att läsa stadgarna. Men se till att ha någon som kan efterträda ordföranden och kassören. "Mullvada" innan extrastämman.
Vissa stämmobeslut kan överklagas till Länsstyrelsen.
För att få till en extra stämma är det nog bara att läsa stadgarna. Men se till att ha någon som kan efterträda ordföranden och kassören. "Mullvada" innan extrastämman.
Vissa stämmobeslut kan överklagas till Länsstyrelsen.
Redigerat:
Tyvärr så fattar inte dom flesta valda lekmannarevisorer sitt uppdrag, att dom även ska granska förvaltningen och inte bara räkenskaperna.
Dom flesta tittar i resultat- och balansrapport. I bästa fall kanske dom tittar på kontoutdraget, även om kassören försöker hålla tummen över summan på kontot.
Revisorerna kan skriva vilka påpekanden som helst. Men till syvend och sist, är det stämman som beslutar om ansvarsfrihet.
Som "gammal" revisor skrev jag en revisionsrapport till en förening.
(Något kortfattat återgivet här) Att styrelsen inte skulle beviljas ansvarsfrihet trots ett flertal påpekanden under flera år och att vissa smärre oegentligheter förekommit.
På stämman hotade hela styrelsen att avgå. Medlemmarna fick då "darren" och beviljade styrelsen ansvarsfrihet samt valde om dom flesta.
Jag behöver väl knappast skriva att jag lämnade mitt uppdrag. Men jag hade gjort mitt uppdrag, och sen fick medlemmarna stå där med sin nyvalda styrelse.
Så mitt råd är prata med revisorer och valberedning. Ta fram ett förslag till ny styrelse, och se till att det blir kallat till en extra stämma.
Dom flesta tittar i resultat- och balansrapport. I bästa fall kanske dom tittar på kontoutdraget, även om kassören försöker hålla tummen över summan på kontot.
Revisorerna kan skriva vilka påpekanden som helst. Men till syvend och sist, är det stämman som beslutar om ansvarsfrihet.
Som "gammal" revisor skrev jag en revisionsrapport till en förening.
(Något kortfattat återgivet här) Att styrelsen inte skulle beviljas ansvarsfrihet trots ett flertal påpekanden under flera år och att vissa smärre oegentligheter förekommit.
På stämman hotade hela styrelsen att avgå. Medlemmarna fick då "darren" och beviljade styrelsen ansvarsfrihet samt valde om dom flesta.
Jag behöver väl knappast skriva att jag lämnade mitt uppdrag. Men jag hade gjort mitt uppdrag, och sen fick medlemmarna stå där med sin nyvalda styrelse.
Så mitt råd är prata med revisorer och valberedning. Ta fram ett förslag till ny styrelse, och se till att det blir kallat till en extra stämma.
Redigerat:
Tusen tack för alla råd jag har fått
Till imala65 har vi ingen valberedning
Skulle fråga om vi är 18 st medlemmar i vår förening
Räcker det med att två st begär att inte ge ansvarsfrihet
Hur många medlemmar skall
begära att få ett exrta möte innan vi kan få det
Tror inte att vi får ett extra möte
Eftersom styrelsen bestämmer allt
Till imala65 har vi ingen valberedning
Skulle fråga om vi är 18 st medlemmar i vår förening
Räcker det med att två st begär att inte ge ansvarsfrihet
Hur många medlemmar skall
begära att få ett exrta möte innan vi kan få det
Tror inte att vi får ett extra möte
Eftersom styrelsen bestämmer allt
Vad är det för förening du är med medlem i?
Det måste ju finnas stadgar som reglerar hur föreningen ska skötas. Av stadgarna brukar det framgå vad som krävs för att sammankalla en extra stämma.
Det låter i mina öron som det är en diktatur, i stället för en förening.
Du får berätta lite mer så kan vi hjälpa dig reda ut begreppen.
Det krävs majoritet för att inte ge ansvarfrihet. Beträffande i eventuell omröstning om ansvarsfrihet ska styrelsens ledamöter inte deltaga. För det vore ju bisarrt om dom röstade om sitt eget ansvar.
Men är det kallat till stämma, så är det brukliga att man har en röst per fastighet. Så herr och fru från samma hushåll kan inte rösta båda två.
Får man inte igenom sin begäran om att styrelsen inte ska beviljas ansvarsfrihet, så kan man reservera sig mot beslutet. Denna reservation om vilka som reserverar sig ska skrivas in i stämmoprotokollet.
Men som sagt, se till att ta fram stadgarna som är regelverket för föreningen.
Återkom gärna så ska vi hjälpa dig mot dessa "vilda västern" metoder som tycks förekomma.
Det måste ju finnas stadgar som reglerar hur föreningen ska skötas. Av stadgarna brukar det framgå vad som krävs för att sammankalla en extra stämma.
Det låter i mina öron som det är en diktatur, i stället för en förening.
Du får berätta lite mer så kan vi hjälpa dig reda ut begreppen.
Det krävs majoritet för att inte ge ansvarfrihet. Beträffande i eventuell omröstning om ansvarsfrihet ska styrelsens ledamöter inte deltaga. För det vore ju bisarrt om dom röstade om sitt eget ansvar.
Men är det kallat till stämma, så är det brukliga att man har en röst per fastighet. Så herr och fru från samma hushåll kan inte rösta båda två.
Får man inte igenom sin begäran om att styrelsen inte ska beviljas ansvarsfrihet, så kan man reservera sig mot beslutet. Denna reservation om vilka som reserverar sig ska skrivas in i stämmoprotokollet.
Men som sagt, se till att ta fram stadgarna som är regelverket för föreningen.
Återkom gärna så ska vi hjälpa dig mot dessa "vilda västern" metoder som tycks förekomma.
Redigerat:
På våra stadgar står Om minst en femtedel av samtliga medlemmar begär att extra förening stämma skall hållas
Åligger det styrelsen att inom en vecka kalla till sådan stämma
Vi är 18 medlemmar Där 6 st vill ha nytt möte Därav alla bor året runt Eftersom vi har sommargäster ifrån annat land Förstår dom inte allt
Men som ni kan läsa övan bestämmer styrelsen själv allting
Så vi får inget nytt möte
Vi får vänta tills vi får årsmöte nästa år
Åligger det styrelsen att inom en vecka kalla till sådan stämma
Vi är 18 medlemmar Där 6 st vill ha nytt möte Därav alla bor året runt Eftersom vi har sommargäster ifrån annat land Förstår dom inte allt
Men som ni kan läsa övan bestämmer styrelsen själv allting
Så vi får inget nytt möte
Vi får vänta tills vi får årsmöte nästa år