Hej,

Jag köpte en Ryobi motorgrästrimmer när Jula reade ut dom i vintras. Ordinariepris på den hade varit 2999kr men jag fick den för 999kr. Ett fynd alltså tänkte jag!

Men nu i våras när jag skulle börja använda den visade det sig att det var något fel på den. Den hostade och dog så fort man gasade fullt. Så jag lämnade in det till Jula och dom skickade den på service.

Idag en månad senare var jag förbi butiken och frågade hur det gick. Då fick jag svaret att det var bestämt att jag skulle få en ny istället för att dom skulle laga den. Kanon tänkte jag.

Problemet är att dom inte har den modellen i sortimentet längre eftersom det är förra årets modell (jag köpte ju en av dom sista när dom sålde ut dom). Enligt honom var det ända dom kan göra att ge mig pengarna tillbaka. Alltså ett tillgodokvitto på de 999kr jag gav för den! Men för 999kr kan jag ju inte köpa en likvärdig produkt eftersom liknande modeller kostar runt 2999kr.

Får dom göra så? Jag sa att jag ska kolla upp detta och återkomma.

Jag tycker att om jag lämnar in en vara på garanti ska jag få den lagad eller en likvärdig fungerande produkt tillbaka. Är det någon som har koll på detta? Kan jag kräva att dom ska laga den oavsett vad det kostar dom att göra det? Eller kan jag kräva att få en ny motsvarande modell för 999kr?

//Jonas

• Gilla
patrikke
  • Laddar…
De kan välja mellan att laga och ge pengarna tillbaka då det ofta kan kosta mer att laga. Vore ju ganska konstigt om man kunde kräva att få en vara lagad oavsett vad som har hänt egentligen. Saker kan ju ha skurit, brunnit etc.

Du skall begära skadstånd för skillnaden mellan pengarna du fick tillbaka och vad en likvärdig vara kostar.
Rimligtvis ca 2000kr eftersom att de har sagt att din varas ordinarie pris är 2999, men du fick bara 999.

Du borde kolla upp en vara som du tycker är likvärdig och begär skadestånd på vad den kostar mer än 999, dessutom skall du ta med kostnader för resor och övriga kostnader som du haft i samband med köp och reklamation.

nickeanderson skrev:
Du skall begära skadstånd för skillnaden mellan pengarna du fick tillbaka och vad en likvärdig vara kostar.
Rimligtvis ca 2000kr eftersom att de har sagt att din varas ordinarie pris är 2999, men du fick bara 999.

Du borde kolla upp en vara som du tycker är likvärdig och begär skadestånd på vad den kostar mer än 999, dessutom skall du ta med kostnader för resor och övriga kostnader som du haft i samband med köp och reklamation.
Dock hjälper det nog inte så mycket då det är en gammal utgående modell, då kan man inte räkna med ett nypris, som dessutom köparen aldrig betalade.

Jag har inte koll på vilka regler som gäller men rimligtvis borde de i så fall erbjuda en likvärdig vara om de inte kan reparera den. Kontakta konsumentvägledaren och kolla vad som gäller. Det känns som om det inte är en helt ovanlig situation så det borde finnas en praxis hur man löser den här typen av problem.

Butiken har rätt att ge tillbaka de pengar som du har betalat.

Är en vara nedsatt så är det klart att du bara får de pengar som du har lagt på varan, inte vad den har kostat.

Tänk dig tvärtom.

Du har köpt en vara för 1000kr. Du vill reklamera den, butiken säger då "nej det lönar sig inte, du får pengarna tillbaka, men nu har vi sänkt priset på produkten, så du får bara 500kr".

På samma sätt som du nu får 1000kr, och inte 500, får du i ditt fall 999kr och inte 2999:-

• Gilla
Marcus_L och 1 till
  • Laddar…
Kommer man överens om en kontantersättning så har jag inga problem med att man inte får tillbaka mer än vad man betalt, men frågan är vad man som kund har rätt att kräva. Gick in och kollade på länken ovan från konsumentverket och där tolkar jag det som att man har rätt att kräva en likvärdig vara eller omlevereans, se utdrag nedan

Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?

Om det är något fel på din vara kan du:

• kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
  • kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
  • kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
  • häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
  • hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.

Här tas inte fallet upp om butiken vägrar avhjälpa felet eller ersätta produkten med en likvärdig vara, men det måste finnas en praxis för hur det fallet hanteras. Hoppas att det finns någon som kan ge ett korrekt besked eller att TS tar reda på vad som gäller och delar med sig av informationen för det är ett intressant fall.

Redigerat:
ThomasLindgren skrev:
Dock hjälper det nog inte så mycket då det är en gammal utgående modell, då kan man inte räkna med ett nypris, som dessutom köparen aldrig betalade.
Vad köparen betalade är inte vad som avgör, utan han har rätt till att få ersättning för skillnaden mot vad en likvärdig vara kostar att köpa när säljaren häver köpet.

Så om en likvärdig vara kostar 2999 skall han få det, säljaren kan klart leta upp någon likvärdig vara som är billigare än så.

oobum skrev:
Butiken har rätt att ge tillbaka de pengar som du har betalat.

Är en vara nedsatt så är det klart att du bara får de pengar som du har lagt på varan, inte vad den har kostat.

Tänk dig tvärtom.

Du har köpt en vara för 1000kr. Du vill reklamera den, butiken säger då "nej det lönar sig inte, du får pengarna tillbaka, men nu har vi sänkt priset på produkten, så du får bara 500kr".

På samma sätt som du nu får 1000kr, och inte 500, får du i ditt fall 999kr och inte 2999:-
Du har fel, det är precis tvärtemot vad du säger. Kostar en ny likvärdig vara 500:- och säljaren väljer att göra en omleverans men man som kund yrkar på kontant ersättning får man 500, inte 1000. Man kan inte få mer än vad det kostar att ersätta produkten!

Ingen Åf kommer själva föreslå att kunden ska få 2999 istället för 999 i omvända fallet utan det blir då upp tilö konsumenten att kräva sin rätt....

Med vänlig hälsning, realdoolar

P.s självklart har man rätt att yrka på milersättning utöver dem 500:- i första exemplet... Innan någon påpekar det! :P

Realdoolar skrev:
Du har fel, det är precis tvärtemot vad du säger. Kostar en ny likvärdig vara 500:- och säljaren väljer att göra en omleverans men man som kund yrkar på kontant ersättning får man 500, inte 1000. Man kan inte få mer än vad det kostar att ersätta produkten!

Ingen Åf kommer själva föreslå att kunden ska få 2999 istället för 999 i omvända fallet utan det blir då upp tilö konsumenten att kräva sin rätt....

Med vänlig hälsning, realdoolar
Men om kunden struntar i en eventuell ekonomisk ersättning och antingen vill ha en reparerad produkt eller en lilvärdig produkt hur hanteras det fallet?

mr_bygg skrev:
Men om kunden struntar i en eventuell ekonomisk ersättning och antingen vill ha en reparerad produkt eller en lilvärdig produkt hur hanteras det fallet?
Kan säljaren inte själva erbjuda en ersättningsprodukt eller reparera får kunden kontant ersättning utifrån vad en likvärdig produkt kostar hos en annan Åf. GÅR det inte att reparera/omleverera så GÅR det inte.

Så i TS fall så innebär det i så fall att TS skulle få en kontantersättning motsvarande vad det kostar att köpa motsvarande produkt hos en annan återförsäljare vilket jag skulle gissa att TS tycker är OK.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.