zenobia skrev:
Gammal tråd men ändå intressant. Lite förvånad över att ingen nämnt socialtjänsten. Skicka ett annonymt brev varje gång. Dom är skyldiga att utreda varje anmälan. Skriv sakligt för större effekt.
Är du seriös? Vad menar du att de ska utreda? Får ngn illa, mer än upplevt obehag? Antagligen skulle de bara göra en förhandsbedömning på 5 minuter och lägga ner ärendet utan att inleda utredning samt hänvisa till polisen. Visst är de skyldiga att utreda, men inte när det inte är deras område. Vilket trist samhälle vi skulle ha om soc knackade på så fort grannarna tyckte att mina träd skymmer utsikten eller hunden skäller ibland.

D
KnockOnWood skrev:
Beträffande motorcrossfallet:
Detta var uppe ända till Högsta Domstolen och säljaren fälldes.
Citat:
"I fallet var säljaren väl medveten om bullret från motorcrossbanan, och han hade själv störts därav. Denne hade försökt förmå kommunen att vidta åtgärder mot bullret och i brev till dem förklarat att bullret var en stor olägenhet samt att boendemiljön blev lidande av verksamheten på banan."

Säljaren förnekade dock inför köparen att det förekom några bullrstörningar
Som jag uppfattade det Så friades säljaren och det bedömdes inte som dolt fel. Tingsrätten fällde säljaren medan hovrätt och HD friade.

https://lagen.nu/dom/nja/2007s86

cederbusch skrev:
Är du seriös? Vad menar du att de ska utreda? Får ngn illa, mer än upplevt obehag? Antagligen skulle de bara göra en förhandsbedömning på 5 minuter och lägga ner ärendet utan att inleda utredning samt hänvisa till polisen. Visst är de skyldiga att utreda, men inte när det inte är deras område. Vilket trist samhälle vi skulle ha om soc knackade på så fort grannarna tyckte att mina träd skymmer utsikten eller hunden skäller ibland.
Antar att du har bott på landet i en stuga hela livet eftersom du svarar som du gör ?

Har man bott granne med en sådan person och konstant blivit störd på det sättet som beskrivs svarar man nämligen inte som du gör. Av samma anledning har du därför med största sannolikhet inte en aning om vad du svamlar för goja.

Självklart är det ett fall för socialtjänsten när folk far illa, oavsett vem det är.

Man skulle kunna önska det, men nej jag har bott i lägenhet i större delen av mitt liv och har fått min dos av störande grannar. Otroligt skönt att nu bo i hus.

Ok, du har eller jobbar inom socialtjänsten eller? I din kommun har man kanske obegränsade resurser så att handläggarna kan springa runt och utreda lite av varje som anmäls. Men i de flesta kommuner så är jag övertygad om att prioriteringsordningen är 1) barn som far eller kan fara illa, 2) vuxna som riskerar skada sig själv eller andra 3) försörjningsstöd.

Att en granne stör med hög musik är knappast något som faller inom ramen för socialtjänstlagen utan är ett civilrättsligt ärende och ska därför utredas av polisen, inte socialtjänst. Jag vet inte vad du har för uppfattning vad som är socialtjänstens roll egentligen, men när jag jobbade som handläggare på soc så hade en sådan anmälan avfärdats tämligen omgående med hänsvisning till att man får kontakta polisen.

Jag kan hålla med om att folk på sätt och vis far illa i en sådan konflikt och själv hade jag inte stått ut. Men man måste definiera "far illa". Jag uppfattade det som att killen ifråga är över 18 och då är det knappast så att man kan anse att han är ett barn som far illa. TS far såklart illa, men riskerar de sitt liv eller varaktiga men, riskerar de social misär eller liknande? Nej knappast. Men du får gärna leva i tron att soc rycker ut med blåljus om du ringer in lite klagomål.

nikasp
Hur har det gått?

hempularen skrev:
Ofreedande kan du nog aldrig få det till, då skall det finnas ett uppsåt att störa dig.
Klockrent fall av ofredande. Han vet att han stör men skiter i det.
Polisanmäl varje gång han stör. Eventuellt uppsåt eller likgiltighetsuppsåt.
Han kan kan få "poplådan" beslagtagen av polisen om dumheterna fortsätter,

DIY_freak skrev:
Som jag uppfattade det Så friades säljaren och det bedömdes inte som dolt fel. Tingsrätten fällde säljaren medan hovrätt och HD friade.

[länk]
Kul när någon plockar fram och återuppväcker gamla trådar, så vi dels kan se "hur det gick sedan",
dels får anledning att fundera över hur kan tankebanorna har förändrats över tiden.

Men det här gav mig i stället en liten vad_var_det_jag_sa känsla.

Citat ur DIY_freaks länk, först om hovrättens dom:
Hovrättens domslut

Med ändring av tingsrättens dom i huvudsaken ogillar hovrätten M.A:s talan. - - -
(M.A. är alltså köparen som ville att köpet skulle hävas p.g.a. bullret från motorcykelbanan)

Och sedan om Högsta Domstolens dom:
Domslut

Med ändring av hovrättens domslut i huvudsaken fastställer HD tingsrättens domslut. - - -

D
Ja, du har nog rätt i att det blev en fällande dom till slut. Dålig styckeindelning/rubriksättning gjorde att jag fastnade för texten:

HD:s avgörande
HD fastställer hovrättens domslut.

DIY_freak skrev:
Ja, du har nog rätt i att det blev en fällande dom till slut. Dålig styckeindelning/rubriksättning gjorde att jag fastnade för texten:
Jag instämmer att det är mycket märkliga formuleringar.
Begriper de själva vad de skriver?

OK Case closed! Still friends I hope.

PS
Men rent spontant tycker jag, som lekman, att man ibland låter säljaren komma för billigt undan,
genom att hänvisa till köparens undersökningsplikt.

Arma köpare som gör affär med fel säljare!

Är det så illa att oljudet pågår hela nätterna, och attn i har sagt till och ingen förändring sker.

Börja ringa polisen?

Man får inte leva om hur som helst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.