2 700 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Störningar från hyreslokal
Sida 1 av 2
Hej!
Här kommer en Juridikfråga som inte direkt har med husbyggnation eller renovering att göra, men ändå. Den berör iaf vårt boende.
Nedanför vårt vardagsrum på vån1 finns en liten uteplats om några kvadratmeter som tillhör bostadsrättsföreningen vi är medlemmar av. I andra gaveln av huset ligger en restaurang på gatuplan och utanför den en permanent, inbyggd uteservering. När vi köpte lägenheten, vilket inte varså löngesedan, frågade vi specifikt om uteplatsen nedanför oss också nyttjades av restaurangen. Svaret på det var nej. Därförblev jag ganska förvånad häromdagen när restaurangägaren plötsligt ställt bord och stolar där och som det verkar är det ytterligare möblemang på g. Förklaringen kom ett par dagar senare när jag via mail fick veta att ordföranden varit och pratat med restaurangen och i samband med drt kommit överens att han får hyra uteplatsen för vad jag i sammanhanget tycker är småpengar under sommarsäsongerna.
Problemet med detta är att uteserveringen som nu utökats till i princip nedanför vårt fönster gör sig påmind genom sorl och rök som kommer in genom våra fönster, inte minst när vi har dem på vädring. På både veckodagar och helger sitter folk kvar och dricker öl till 01.30, vilket också hörs väldigt bra genom föntren till sovrummet som ligger brevid vardagsrummet.
Jag måste helt enkelt prata med ordföranden om detta, men min fråga nu är om ordföranden/styrelsen kan fatta ett sånthär beslut utan att ens nämna något i förväg. Det är ju vi som påverkas mest eftersom vi bor precis ovanför, både genom irriterande sorl, nattligt oljud och eventuell värdeminskning på hela lägenheten. Vad är det som gäller och vad har vi att sätta emot egentligen? Kan krögarens alloholtillstånd verkligen utsträckas till att plötsligt gälla en ytterligare uteservering??
Här kommer en Juridikfråga som inte direkt har med husbyggnation eller renovering att göra, men ändå. Den berör iaf vårt boende.
Nedanför vårt vardagsrum på vån1 finns en liten uteplats om några kvadratmeter som tillhör bostadsrättsföreningen vi är medlemmar av. I andra gaveln av huset ligger en restaurang på gatuplan och utanför den en permanent, inbyggd uteservering. När vi köpte lägenheten, vilket inte varså löngesedan, frågade vi specifikt om uteplatsen nedanför oss också nyttjades av restaurangen. Svaret på det var nej. Därförblev jag ganska förvånad häromdagen när restaurangägaren plötsligt ställt bord och stolar där och som det verkar är det ytterligare möblemang på g. Förklaringen kom ett par dagar senare när jag via mail fick veta att ordföranden varit och pratat med restaurangen och i samband med drt kommit överens att han får hyra uteplatsen för vad jag i sammanhanget tycker är småpengar under sommarsäsongerna.
Problemet med detta är att uteserveringen som nu utökats till i princip nedanför vårt fönster gör sig påmind genom sorl och rök som kommer in genom våra fönster, inte minst när vi har dem på vädring. På både veckodagar och helger sitter folk kvar och dricker öl till 01.30, vilket också hörs väldigt bra genom föntren till sovrummet som ligger brevid vardagsrummet.
Jag måste helt enkelt prata med ordföranden om detta, men min fråga nu är om ordföranden/styrelsen kan fatta ett sånthär beslut utan att ens nämna något i förväg. Det är ju vi som påverkas mest eftersom vi bor precis ovanför, både genom irriterande sorl, nattligt oljud och eventuell värdeminskning på hela lägenheten. Vad är det som gäller och vad har vi att sätta emot egentligen? Kan krögarens alloholtillstånd verkligen utsträckas till att plötsligt gälla en ytterligare uteservering??
Styrelsen är ju säkert vald med rätt att fatta beslut för föreningens medlemmar, ansvarsfrihet, så på det viset är det ju ok. Däremot beroende på vad som står i stadgarna så ska väl störande ljud även inkludera hyresgäster i föreningen, dvs att efter en specifik tid på dygnet så ska det vara tyst. Röklukt kan du nog tyvärr inte göra något åt så länge det inte röks på plats där det är förbjudet. Så ta dig ett snack med ordföranden och berätt om det du ser som ett problem så kan säkert styrelsen lösa det åt dig.
Men likväl när det klubbas igenom på årsmötet då styrelse valts.
Nu är jag ute på lite hal is, men jag undrar om inte restaurangen måste ha tillstånd från kommun (miljö- och hälsovårdsförvaltningen) för sin uteservering och därmed också ha tillstånd för den utökade uteserveringen. Kommunen skall vid tillståndsgivande ta hänsyn till kringliggande bostäder och eventuella olägenheter som hos uteserveringen kan uppstå och även ge tillstånd för hur länge på kvällen uteserveringen får fortgå. har för mig att tillstånd för uteservering upphör att gälla tidigare på kvällen än tillståndet inomhus.
Normalt sett ja, men det kan ju vara annorlunda om det sker på "inhägnat område" dvs inom föreningens tomtgränser. Jag är inte säker men normalt sett så borde ju ett tillstånd finnas så klart. Jag sätter en tia på att någon medlem här har ett korrekt svar på just den frågan....
I krögarens alkoholtillstånd skall det tydligt framgå var och hur länge alkohol får serveras. Krögaren ska ha möjlighet att ha serveringen under uppsikt och tillståndet får i normalfallet endast medges till platser i direkt anslutning till krogen. Vad jag förstår så är denna uteplats i andra änden av huset? Be krögaren att visa sitt tillstånd, om han vägrar så kan du kontakta kommunens alkoholhandläggare eller polismyndigheten i din stad. De har möjlighet och skyldighet att utföra kontroller både i förebyggande syfte och på inrådan om det kan antas finnas brister i hanteringen, serveringen eller kontrollen.
En bostadsrättsförening kan inte vara ett inhängat område, och en bostadsrättsförening kan aldrig besluta hur en restaurangs uteservering fungerar. De kan godkänna ett hyresavtal, men det övriga måste ju kommunen vara med på.
Fast för att minska risken för bråk är det väl lämpligt att kolla med styrelsen först. Kanske är en godtagbar kompromiss att du får hyran som ersättning för dina olägenheter.
För övrigt var väl uteplatsen till för föreningens medlemmar, ta dit din egen grill och sätt dig där och grilla din medhavda mat ;-)
Fast för att minska risken för bråk är det väl lämpligt att kolla med styrelsen först. Kanske är en godtagbar kompromiss att du får hyran som ersättning för dina olägenheter.
För övrigt var väl uteplatsen till för föreningens medlemmar, ta dit din egen grill och sätt dig där och grilla din medhavda mat ;-)
Jag skulle säga att du inte alls ska be att få se krögarens alkoholtillstånd utan det är bättre att ringa direkt till kommunens alkoholhandläggare och fråga om krögaren fått sitt tillstånd utökat och varför du frågar. Så slipper du ta någon ev irritation från krögaren om inte allt är ok...
Ok....ja, just vad som räknas som inhägnat, privat osv är jag inte insatt i men jag tolkar det som att denna uteplats är precis runt hörnet från resturangen och att krögaren fått hyra den ytan av föreningen, det borde ju egentligen gått ut en skrivelse till medlemmarna då att denna yta nu disponeras av resturangen mot betalning fr o m - t o m så att dessa är medvetna om det. Så länge vi inte vet exakt var uteplatsen ligger i förhållande till resturangen få vi kanske ha det osagt om extra tillstånd behövs eller inte men vi kan nog alla vara överens med TS om att styrelsen hanterat det klumpigt mot föreningens medlemmar och då i synnerhet TS som specifikt kollat upp läget.
Min spontana tanke är att får verkligen krögaren utnyttja en uteplats som inte hänger ihop med den permanenta uteserveringen. Om det enbart handlar om att disponera ytan och inte att gästerna får ta med alkohol dit så kanske det är OK utifrån tillståndet, men om gästerna tillåts ta med alkohol ut från krogen till en separat uteplats som inte hänger ihop med uteserveringen så tror jag det kan vara lite kinkigare. Så jag håller med råden TS fått tidigare att kolla med kommunen vad som gäller innan man tar diskussionen med föreningen.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Hänger inte ytorna ihop så får inte gäster ta med alkohol från den ena platsen till den andra. Det finns restauranger där ett par kypare bara jobbar med att bära gästers dricka över gatan när gästen vill förflytta sig, man lämnar alltså sin öl till en kypare som följer med över gatan eller var nu den andra uteserveringen är.