hempularen skrev:
Frågan är om jag förstår det: Kan frun tvinga fram en försäljning på öppna marknaden?

Ja det kan hon. Enl. lagen om samägande så kan en delägare begära att det samägda huset säljs på auktion. Vid ett sådant förfarande framkommer det oftast för spekulanterna att det är en tvist inblandad vid försäljningen, vilket i sin tur i någon mån bör sänka priset. En köpare kan misstänka att det blir juridiskt strul. Det finns möjlighet för en part att dra ut på tiden, med överklagande, och att helt enkelt vägra flytta ut, köparen får begära vräkning osv.

Jag tror att under vissa omständigheter så kan rätten förorda att försäljningen skall ske via mäklare istället för vid en offentlig auktion.
Okay.
Så jag skulle kunna informera alla spekulanter vid visningar om alla fel och brister som finns på huset och dessutom högt och tydligt deklarera att jag aldrig kommer lämna huset och att man får räkna med kronofogdekostnader osv...?
Och sedan köpa huset själv i slutändan? Det är ungefär så du menar?

regelkonstruktion skrev:
Okay.
Så jag skulle kunna informera alla spekulanter vid visningar om alla fel och brister som finns på huset och dessutom högt och tydligt deklarera att jag aldrig kommer lämna huset och att man får räkna med kronofogdekostnader osv...?
Hehe.
Du är en elak jävel. ;)
På detta här sättet kan du dra ner priset.Ja.
Omtyckt blir det inte!

hempularen skrev:
Frågan är om jag förstår det: Kan frun tvinga fram en försäljning på öppna marknaden?

Ja det kan hon. Enl. lagen om samägande så kan en delägare begära att det samägda huset säljs på auktion.
Gäller det verkligen i ett äktenskap? Har inte en make/maka rätt att bo kvar, givet att denne betalar marknadsmässigt pris? Fast det är kanske det du menar?

För övrigt är det en vissen diskussion.
Har man varit gift och fördelat inkomster, utgifter och arbetsinsatser under äktenskapet så var det för att det var den bästa möjliga lösningen vid den tiden. Att sedan den ena parten kanske var både otrogen och lat hör inte hit.

Man delar lika i enlighet med det kontrakt man gav sig in i när man gifte sig, äktenskapet är en ekonomisk/juridisk överenskommelse avsedd att skydda parterna.

Allt annat manövrerande är otroligt dålig stil oavsett hur besviken man än känner sig.

regelkonstruktion skrev:
Okay.
Njaa. Det var inte riktigt så jag menade, utan att köparna kommer att vara lite ovilliga att köpa ett hus där de ser en risk för juridiskt strul, och därför blir det dels färre som vill buda, dels kommer en köpare att väga in risken för strul och ev. egna advokatkostnader när de budar. En trilskande säljare kan troligen ganska enkelt försena tillträdet i typ 1 år, via olika överklaganden. Jag känner till ett fall i vårt närområde där en köpare fick vänta i 6 år på att få lagfart medans en delägare strulade med diverse överklaganden.

Sådant blir givetvis oerhört dyrt för alla inblandade, och om alla delägare är någorlunda logiskt tänkande människor så ser man till att förhandla fram en rimlig kompromiss.

mycke_nu skrev:
Gäller det verkligen i ett äktenskap? Har inte en make/maka rätt att bo kvar, givet att denne betalar marknadsmässigt pris? Fast det är kanske det du menar?
Det är just det som är min fråga. Jag vill vara kvar i huset. Jag vill betala marknadsmässigt pris (det finns fler värderingar på samma belopp). Hon är missnöjd med värderingarna och vill sälja. Kan hon tvinga till en försäljning och vad har jag för möjligheter att förhindra detta?

mycke_nu skrev:
För övrigt är det en vissen diskussion.
Jag är en godhjärtat människa och har aldrig gjort en fluga förnär.
Det handlar inte om att jag vill straffa eller utmanövrera vederbörande överhuvudtaget - jag vill att barnen skall ha kvar sin fina boplats där de är födda och uppväxta, har vänner, känner trygghet och har fina minnen.
Men det hör väl egentligen inte hit.

• Gilla
teamlundver och 2 till
  • Laddar…
regelkonstruktion skrev:
Det är just det som är min fråga. Jag vill vara kvar i huset. Jag vill betala marknadsmässigt pris (det finns fler värderingar på samma belopp). Hon är missnöjd med värderingarna och vill sälja. Kan hon tvinga till en försäljning och vad har jag för möjligheter att förhindra detta?

Jag är en godhjärtat människa och har aldrig gjort en fluga förnär.
Det handlar inte om att jag vill straffa eller utmanövrera vederbörande överhuvudtaget - jag vill att barnen skall ha kvar sin fina boplats där de är födda och uppväxta, har vänner, känner trygghet och har fina minnen.
Men det hör väl egentligen inte hit.
Det hör hit. Vi gillar inte oärliga här ;) Frågeställningen verkar lite diffus. Och man får ibland felaktig känsla. Därför är det bara bra att ge lite mer info. IBLAND!

Hon kan påtvinga en försäljning. Och du kan vara köpare om du bjuder mest! Du köper helt enkelt ut hennes del efter budgivningen. Det gäller dock att hitta en fastighetsmäklare som går med på¨detta.
Och viist kommer du påverka priset om du gör som du skrev innan.

BigGitt skrev:
Det hör hit. Vi gillar inte oärliga här ;) Frågeställningen verkar lite diffus. Och man får ibland felaktig känsla. Därför är det bara bra att ge lite mer info. IBLAND!

Hon kan påtvinga en försäljning. Och du kan vara köpare om du bjuder mest! Du köper helt enkelt ut hennes del efter budgivningen. Det gäller dock att hitta en fastighetsmäklare som går med på¨detta.
Och viist kommer du påverka priset om du gör som du skrev innan.
Jag förstår, tack för hjälpen!

:-)

Jag tror att man kan begära att en boutredningsman tillsätt vid en bodelning där man inte är överens. Ungefär på¨samma sätt som man kan göra vid ett arv som arvingarna inte kommer överens om.

I så fall begär man det hos tingsrätten som då tillsätter en advokat som tar "diktatorisk kontroll" över samtliga tillgångar i boet, advokaten bestämmer sedan hur saker skall delas mellan er, och vad som måste säljas (ex. för att betala hans arvode).

Räkna med en kostnad på ca 200 000 om ni i princip är överens, och mycket mer om ni bråkar.

hempularen skrev:
Jag tror att man kan begära att en boutredningsman tillsätt vid en bodelning där man inte är överens. Ungefär på¨samma sätt som man kan göra vid ett arv som arvingarna inte kommer överens om.

I så fall begär man det hos tingsrätten som då tillsätter en advokat som tar "diktatorisk kontroll" över samtliga tillgångar i boet, advokaten bestämmer sedan hur saker skall delas mellan er, och vad som måste säljas (ex. för att betala hans arvode).

Räkna med en kostnad på ca 200 000 om ni i princip är överens, och mycket mer om ni bråkar.
Okay då är jag med.
200 000 kronor, snacka om att man är i fel branch?!

Jag har tyvärr erfarenhet av det i arvssammanhang, men vet inte riktigt hur det fungerar vid bodelning.

TS.
Försök komma överens!

BigGitt skrev:
TS.
Försök komma överens!
Håller med....det är alltid bäst att kunna göra upp i godo....

Enk Projektet skrev:
Håller med....det är alltid bäst att kunna göra upp i godo....
Instämmer till fullo - det är min vilja!

Försök få med din fd till en opartisk rådgivare.....

Enk Projektet skrev:
Försök få med din fd till en opartisk rådgivare.....
Försök med svärmor. Barnbarnen brukar väga tungt! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.