1 492 läst ·
13 svar
1k läst
13 svar
Bouppteckningsfråga
Hej, hoppas forumet kan hjälpa mig att besvara en fundering jag har. Det gäller en bouppteckning efter min pappa, bouppteckningen var klar för ca fyra år sedan. I denna framgick att det saknades medel att betala alla skulder efter det att begravningen var betald men det fanns lite pengar kvar. Är lite osäker på min roll som bodelare och vad mina åtaganden/skyldigheter är/var så jag gjorde inte något mer efter att bouppteckningen var godkänd av Skatteverket.
Jag orkade helt enkelt ta tag i detta efter att han dött. Idag finns det ff lite pengar kvar tror jag, kommer någon kontoutdrag då och då. Hade varit skönt att kunna avsluta detta och skänka pengarna till Rädda barnen eller något, tror det handlar om 10`eller något liknande.
Vad kan/ska jag göra nu? Är skulderna preskriberade? Tre år gäller väl? Vilka risker finns med att röra pengarna? Om jag kontaktar fodringsägarna så kommer de väl att slåss om de återstående pengarna? Hur fördelas i så fall? trodde nog att inkassobolagen som skulderna tillhör delvis skulle vara mer aktiva och kräva in pengar men har inte hört något från dem.
Synpunkter? Gärna med lagstöd`?
//Ulf
Jag orkade helt enkelt ta tag i detta efter att han dött. Idag finns det ff lite pengar kvar tror jag, kommer någon kontoutdrag då och då. Hade varit skönt att kunna avsluta detta och skänka pengarna till Rädda barnen eller något, tror det handlar om 10`eller något liknande.
Vad kan/ska jag göra nu? Är skulderna preskriberade? Tre år gäller väl? Vilka risker finns med att röra pengarna? Om jag kontaktar fodringsägarna så kommer de väl att slåss om de återstående pengarna? Hur fördelas i så fall? trodde nog att inkassobolagen som skulderna tillhör delvis skulle vara mer aktiva och kräva in pengar men har inte hört något från dem.
Synpunkter? Gärna med lagstöd`?
//Ulf
Dödsboet borde satts i konkurs. De pengar som finns kvar bör fördelas proportionerligt enligt skulderna. Vissa skulder har fem eller tio år som preskriptionstid
Lite mer att läsa finns här: http://www.konsumenternas.se/spara/spara/dodsbo/nar-dodsboets-pengar-inte-racker-till
Lite mer att läsa finns här: http://www.konsumenternas.se/spara/spara/dodsbo/nar-dodsboets-pengar-inte-racker-till
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Som sagt, du borde ansökt om konkurs. Det är ju en intressant fråga om vad som gäller nu när det inte ansöktes om konkurs. Ifall skulderna preskriberas? och om det finns risk att du som borde ansökt om konkurs kan bli ersättningsskyldig.
Vet ej.
Rent praktiskt så måste det väl alltid tillsätta en konkursförvaltare vid en konkurs. Och förvaltaren hade sannolikt förbrukat de kvarvarande medlen innan han ens hunnit presentera sig.
Vet ej.
Rent praktiskt så måste det väl alltid tillsätta en konkursförvaltare vid en konkurs. Och förvaltaren hade sannolikt förbrukat de kvarvarande medlen innan han ens hunnit presentera sig.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag förstår inte riktigt!
Dödsboet häftar i skuld, för tillgångarna räckte inte till att betala alla skulder.
Vad säger dessa borgenärer, vill de inte ha betalt? Har de ej ställt några krav?
Och hur kan man skänka pengar man inte har till välgörenhet?
Dödsboet häftar i skuld, för tillgångarna räckte inte till att betala alla skulder.
Vad säger dessa borgenärer, vill de inte ha betalt? Har de ej ställt några krav?
Och hur kan man skänka pengar man inte har till välgörenhet?
Lite det som är konstigt att jag inte hört något från borgenärerna. Trodde nog att de skulle vara mer på men har inte hört något alls. Att skänka pengar som inte är mina är inte det primära utan handlar om att komma till ett avslut. Har gått fem år nu och min motivation till att jaga inkassobolag är låg. Men kanske faller det på dödsboendet att anordna?
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Beroende på vad det är för typ av skulder och belopp, så misstänker jag att många företag skriver av sina fordringar ganska omgående om de ser att det gäller ett dödsbo, och de får klart för sig att dödsboet saknar tillgångar. Normalt sett så blir sannolikheten att få betalt i det läget mindre än noll. Inte lönt att börja med inkasso osv.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Intressant!
Hur stora är resterande tillgångar i förhållande till skulderna.
Är det väldigt lite så är det väl som Hempularen antyder, ingen idé att driva in.
Och arvingarna blir väl aldrig betalningsansvariga tror jag.
Hur stora är resterande tillgångar i förhållande till skulderna.
Är det väldigt lite så är det väl som Hempularen antyder, ingen idé att driva in.
Och arvingarna blir väl aldrig betalningsansvariga tror jag.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Jag tror med betoning på tror, att om dödsboet sätt i kk, så måste rätten tillsätta en konkursförvaltare, som avlönas med tillgångarna i konkursboet. Och det borde innebära att pengarna är förbrukade ganska omgående efter ett ev. konkursbeslut.
Redigerat:
Skulderna som din pappa (som privatperson) hade måste vara preskribetade viđ det här laget. Med kopia av bouppteckningen sim är godkänd av Skatteverket kan du gå till banken och få utbetalade till dig i egenskap av arvinge.
Hemmakatten, ser det lite som du gör. Denna typ av skulder preskriberas efter tre år. Å andra sidan vore det säkraste att skriva till fordringsägarna och få skriftligt på att de inte längre har några anspråk?
Jag tror att det inte behövs en konkursförvaltare när ett dödsbo sätts i konkurs. Hade en nära anhörig där dödsboet försattes i konkurs. Det kom några papper från skattemyndigheten att dödsboet var satt i konkurs och att eventuella tillgångar skulle skattemyndigheten ha. (Det var en skuld till staten. Inget brott. En försäljning av fastighet där vinsten ej beskattades innan personen gick bort.) Det stod även att efter fem år läggs allt ned och skulderna avskrivs. Jag fattar det som att efter fem år är så är dödsboet definitivt klart. Och det finns ingen konkursförvaltare inkopplad, det sköts helt av arvingarna.hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Intressant.
Det där med 5 år beror nog på att det gällde en skatteskuld, sådana har jag för mig preskriberas efter 5 år, såvida inte skattemyndigheten driver frågan vidare.
Det där med 5 år beror nog på att det gällde en skatteskuld, sådana har jag för mig preskriberas efter 5 år, såvida inte skattemyndigheten driver frågan vidare.
Klicka här för att svara