Hej,

På en granntomt har ett nystartat bolag ansökt om bygglov.
Nystartat, det hette typ "Grundskottet xxx" , när jag slog upp org.numret på allabolag.se.
Bygglovsansökan, daterad 30 juni i år var påskriven av helt andra personer än firmatecknarna (enl allabolag.se).
Så var det också för en vecka sedan, dvs firmatecknare på allabolag.se, inte de samma som på bygglovsansökan.

Nu de senaste dagarna har bolaget bytt namn, till något mera företagsliknande och av de två som undertecknat bygglovsansökan har åtminstonde 1 av dem rätt att teckna firman.

Jag har inte sett några fullmakter eller liknande.

Är denna bygglovsansökan giltig?

Vet någon om några rättsfall som säger att den inte är det?

Det behöver inte vara fastighetsägaren som lämnar in ansökan om bygglov.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
En inkommen ansökan är alltid början på ett ärende hos myndigheten. Om något hindrar att man kan avgöra frågan, så begär man komplettering. Ifall de underlag som behövs inte kommer in så avslår man ansökan. Ett eller annat beslut blir det i vart fall alltid.
Skulle t.ex. en fullmakt vara nödvändig så kommer man helt enkelt be att få in en sådan, inte dumpa hela ansökan osedd (om det är vad du menar med "giltig")

Men hur relevant är det med höga säkerhetskrav mot att någon obehörigen söker bygglov i någon annans namn. Kan inte se att någon skulle ha något direkt att vinna på ett sådant bedrägeri, och ingen skulle väl direkt skadas heller?

• Gilla
Plåthuset
  • Laddar…
För den oinvigde kan namn som "grundskottetxxx" vekar konstigt.

Det är ett rätt vanligt sätt att starta et Aktiebolag. Istället för att själv registrera ett nytt bolag, med den tid det tar samt att det krävs en del kunskap för att få till det rätt. Så finns det s.k "byrålådsföretag". Det är firmor som lever på att skapa bolag. Så om jag vill starta ett AB imorgon, så kan jag köpa ett nytt fräscht bolag i eftermiddag. Jag betalar i så fall bolagets nominella aktiekapital plus några tusen för adm. runt registreringen.

Bolaget har då legat färdigregistrerat i kanske någon månad.

Just när bolaget köps så befolkas styrelsen av de tidigare ägarna/skaparna. Men samtidigt med köpet så registreras bolaget om med mig & co i styrelsen. Sedan tar det några dagar/veckor innan registreringen syns, under den tiden får man göra affärer med bolaget mha. en generalfullmakt. Så att de du gör affärer med kan se att det faktiskt är du som har rätt att teckna bolagets firma.

Det här är en rätt vanlig metod att starta bolag, inget oseriöst alls. Som ny företagare kan man koncentrera sig på att driva företaget, inte en massa pappersarbete mot bolagsverket.

• Gilla
Marcus_L och 2 till
  • Laddar…
O
Att söka bygglov för att jävlas verkar vara korkat:) Det är bara en kost. Det ända är att man får bygga inte att man måste!
Tror att det inte är helt ovanligt att det kan vara någon annan som söker än ägaren...

Som räknenisse skriver är det lönlöst att få en bygglovsansökan "ogiltigförklarad" p.g.a. att de som gav in handlingen inte var behöriga, detta av anledningen att det är enkelt för behöriga personer i företaget att ratihabera (godkänna i efterhand) handlingen.

Är det något problem med saken eller är du bara nyfiken på juridiken?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.