Säljer vår fritidshusfastighet. Det finns inga lån på den.
Jag är osäker på förfarandet. Exakt NÄR ska/törs man signera och överlämna köpbeviset??

Vi ska ha gemensamt möte med Mäklaren på mäklarens kontor nästa vecka för slutförandet av affären då det är tänkt att vi ska erhålla slutlikvid samt skriva på köpbeviset.
Köparen betalar dock från utländsk bank och när handpenningen betalades tidigare så var det en fördröjning på överföringen (då till mäklarens konto) på 2-3 dagar. Nu ska betalningen ske direkt till vårt konto och vi kan förvänta samma fördröjning.

Mäklaren pratar om "att det ordnar sig alltid" men eftersom det är mycket pengar för oss (trots vi tror gott om flesta människor) så vill ändå känna oss genomtrygga genom affären

Vad ska vi göra? I ett värsta scenario, vad händer om vi överlämnat signerat köpbevis och det blir något strul med betalningen under vägen - vad händer då? :confused:

Snabba goda råd här uppskattas storligen :o

Jag tycker din oro är befogad. Lite inte på mäklarens lugnande ord, utan att dubbelkolla. Mäklaren prioriterar att det skall vara enkelt och bekvämt med minimal arbetsinsats, istället för trygghet för vare sig säljare eller köpare.

Men det är tänkbart att mäklaren har rätt, dubbelkolla. Jag skulle rådfråga min bank.

Finns det minsta osäkerhet så borde du kunna begära att pengarna skall finnas på ditt konto innan du skriver på köpebrevet. Rent praktiskt kan det ordnas antingen genom att köparen tillfälligt öppnar konto i svensk bank, eller ev. överför via mäklarens klientmedelskonto i förväg.

Det är tänkbart att det går att få fram trovärdigt bevis på att pengarna lämnat säljarens utländska konto och är på väg mot ditt konto. Det kanske i så fall är tillräcklig säkerhet för dig. Kolla med din bank. Men även i det läget bör man fråga sig om överföringen på något sätt kan avbrytas av köparen, ex. genom att inte anmäla överföringen på ett korrekt sätt i sitt land (man brukar behöva anmäla till riksbanken när man betalar större summor ut ur landet).

Redigerat:
  • Gilla
jokomoko
  • Laddar…
Som exempel på hur formell man kan/bör vara:

När jag köpte min första lägenhet för många år sedan. Säljarna var ett gift par, de ägde 50/50.

Vi slutförde på "mitt" bankkontor. Frun på säljarsidan närvarade inte, men maken hade en fullmakt.

Banken godkände inte fullmakten eftersom den bara stipulerade att maken hade rätt att sälja, det stod inget om att ta emot köpesumman (därmed vägrade de att betala ut mitt lån). Han menade att den skulle sättas in på deras konto som både han och hans fru hade rätt att ta ut ifrån. Banken menade att de behövde en kvittens på köpesumman från båda makarna. Annars kan frun i efterhand hävda att hon inte fått betalt, varvid överlåtelsen skulle vara ogiltig. Och fullmakten täckte inte att kvittera i hennes namn.

Det löstes genom att maken fick öppna ett nytt konto (i "min" bank), där båda behövde godkänna uttag.

Mäklaren var helt tagen på sängen över att fullmakten underkändes.

• Gilla
Marcus_L och 1 till
  • Laddar…
Bankerna brukar kunna lösa detta om du har en bra bankkontakt. Annars får väl köparen överföra pengar till mäklarens klientmedelskonto vilket sen kan överföra till din bank. Men se till att säkra så att antingen banken garanterar att pengarna finns er tillgodo eller att pengarna finns hos mäklaren för direkt överföring till er innan ni skriver på och överlämnar dokumenten.

• Gilla
jokomoko
  • Laddar…
Som sagts ovan, kolla med banken. Jag tror de kan se att pengarna är på väg trots att de inte kommit in på ditt konto.

För ett antal år sedan hade jag några stora utbetalningar från företaget som skulle täckas av det utländska moderbolaget. Jag blev uppringd av min bankkontakt som meddelade att det inte fanns täckning på kontot men att han kunde se att pengarna var på väg från utlandet så han hade släppt iväg betalningarna ändå. Han ville mest förklara läget så att jag inte blev orolig när jag såg att kontot var rejält övertrasserat under några dagar.

Fråga mig inte hur de kan se pengar som inte kommit in men jag antar att det är banken själv som sitter på dessa några dagar.

Men som sagt, kolla med banken vad de kan se och att inte köparen kan avbryta transaktionen när den väl är påbörjad.

• Gilla
jokomoko
  • Laddar…
Stort tack för alla goda råd.

Vi kontaktade vår lokala bank som bestämt avrådde oss från att signera köpbevis innan vi kunnat verifiera att betalning inkommit. Som ni även nämnt, så är köpbeviset ett kvitto på erlagd slutbetalning och banken menade på det vore motstridigt att skriva under att betalning erhållits, innan det faktiskt har skett.

Mäklare/Köpare har gått med på att skjuta upp tillträdelsedagen (vår signering av köpbeviset) tills pengarna anlänt vårt konto.

Återigen TACK :-)

• Gilla
Marcus_L och 2 till
  • Laddar…
När affären är klar, tycker jag du skall överväga att anmäla mäklaren till fastighetsmäklarinspektionen. Mäklare får inte göra den här typen av shortcuts.

• Gilla
Marcus_L och 2 till
  • Laddar…
Jag känner mig iofs nu trygg. Men, för forumets information så delger jag tillkommen dialog med vår bank, som ligger lite i strid med vad jag trodde för bara några minuter sedan.

Jag trodde att det var MIN bank som skulle ge bekräftelse att pengarna inkommit på vårt konto, INNAN vi skriver under köpbeviset. Det är inte så tydligen....

Vad som händer (enligt VÅR bank) är: Mäklare/säljare/köpare sitter tillsammans och Mäklare/köpare ger uppdrag till köparens bank att överföra slutlikvid från köparens konto till säljares konto. Köparens banktjänsteman utför överföringen och mäklaren får ett kvitto från KÖPARENS bank, att överföringen har skett till vårt kontonummer.

Ovanstående "överföringskvitto" utgör beviset att vi erhållit pengarna och vi signerar köpbeviset.
Om köparena bank är en annan bank än vår, så kan det ta 30min-1 timme innan vi ser att pengarna anlänt vårt kontot, dvs EFTER vi signerat och överlämnat köpbevis.

Så, på ett sätt, är PRINCIPEN faktiskt densamma, som vi skulle vänta 2-3 dagar på att få in pengar från en utländsk bank. Det är "bara" tidsdifferensen som skiljer.

Nja, en utlandsbetalning kan stoppas/dras tillbaka i efterhand så den är risky. Du kan be mäklaren/säljaren att dennes bank "ringer över" pengarna så finns dom på ert konto direkt, kostar dom mellan 50-100kr gissar jag.

• Gilla
jokomoko
  • Laddar…
Det är ju också så att ditt köpeavtal stipulerar ju en bestämd överlåtelsedag. Om pengarna inte finns på ditt konto den dagen så begår köparen ett avtalsbrott. Du kan ju vara i behov av pengarna, ex. för att avsluta ett eget köp av fastighet.

• Gilla
jokomoko
  • Laddar…
jokomoko skrev:
Jag känner mig iofs nu trygg. Men, för forumets information så delger jag tillkommen dialog med vår bank, som ligger lite i strid med vad jag trodde för bara några minuter sedan.

Jag trodde att det var MIN bank som skulle ge bekräftelse att pengarna inkommit på vårt konto, INNAN vi skriver under köpbeviset. Det är inte så tydligen....

Vad som händer (enligt VÅR bank) är: Mäklare/säljare/köpare sitter tillsammans och Mäklare/köpare ger uppdrag till köparens bank att överföra slutlikvid från köparens konto till säljares konto. Köparens banktjänsteman utför överföringen och mäklaren får ett kvitto från KÖPARENS bank, att överföringen har skett till vårt kontonummer.

Ovanstående "överföringskvitto" utgör beviset att vi erhållit pengarna och vi signerar köpbeviset.
Om köparena bank är en annan bank än vår, så kan det ta 30min-1 timme innan vi ser att pengarna anlänt vårt kontot, dvs EFTER vi signerat och överlämnat köpbevis.

Så, på ett sätt, är PRINCIPEN faktiskt densamma, som vi skulle vänta 2-3 dagar på att få in pengar från en utländsk bank. Det är "bara" tidsdifferensen som skiljer.
Ja det skulle kunna vara samma sak om du åker ut till köparens bank och sätter dig för att göra transaktionen men nu var ju detta i utlandet och ni sitter inte på köparens bank.
Beroende på vilket land det är så kan en överföring ta allt mellan timmar och veckor och krångla utav helvete så luras inte in i något där man försöker övertyga dig om att det är samma sak som när man gör transaktionen på köparen bankkontor i Sverige.
Det är ju bara för köparen att deponera pengar på lämplig bank i Sverige som sen gör en överföring till dig när dom får ok av köparen alternativt på ett klientmedelskonto hos mäklaren som sen kan sköta om en överföring via detta konto när ni sitter på banken.
Denna typ av transaktion sker ju dagligen i andra affärer så varför ska det inte gå i ditt fall....

• Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
oceanis skrev:
Ja det skulle kunna vara samma sak om du åker ut till köparens bank och sätter dig för att göra transaktionen men nu var ju detta i utlandet och ni sitter inte på köparens bank.
Beroende på vilket land det är så kan en överföring ta allt mellan timmar och veckor och krångla utav helvete så luras inte in i något där man försöker övertyga dig om att det är samma sak som när man gör transaktionen på köparen bankkontor i Sverige.
Det är ju bara för köparen att deponera pengar på lämplig bank i Sverige som sen gör en överföring till dig när dom får ok av köparen alternativt på ett klientmedelskonto hos mäklaren som sen kan sköta om en överföring via detta konto när ni sitter på banken.
Denna typ av transaktion sker ju dagligen i andra affärer så varför ska det inte gå i ditt fall....
Helt rätt. Vi har nu kommit överens med mäklare/köpare att göra exakt så som du skriver. Dvs något av de två alternativen ovan blir det. På Måndag vet vi.
Tack för all hjälp

• Gilla
oceanis
  • Laddar…
hempularen skrev:
Det är ju också så att ditt köpeavtal stipulerar ju en bestämd överlåtelsedag. Om pengarna inte finns på ditt konto den dagen så begår köparen ett avtalsbrott. Du kan ju vara i behov av pengarna, ex. för att avsluta ett eget köp av fastighet.

Helt korrekt påpekat. Tack! :-)
Vi kommer signera tilläggsavtal till köpeavtalet, där vi går med på att skjuta på tillträdelsedagen några dagar tills köpeskillingen kan överföras från svenskt konto.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.