Är väl en av de viktigare punkterna att få eldstäder med rökgaskanaler kontrollerade vid husköp, lita aldrig på annat än en färsk provtryckning av sotaren.

Rikard Gjersvold skrev:
Hos mig utförs barnskyddskontroll och sotning inte av samma firma. Kommunen har skrivit avtal med en firma från annan ort som utför brandskyddskontrollerna, sotningen görs av vår lokala sotare.
Ja, barnskyddskontroll är något helt annat och gäller om det finns hällskydd och tippskydd på spis, barnlås på knivlåda och om det finns ett låsbart medicinskåp etc.
Kollas väl enbart inför slutbesiktning av nybygge och detta lägger sig knappast någon sotarfirma överhuvudtaget sig i :confused:

• Gilla
Ingper och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
hempularen skrev:
Vadå protokoll från brandskyddskontroll? Här kommer de och sotar mina öppna spisar ca. var 4e år. Det enda papper jag får är en faktura.
Brandskyddskontroll sker vare tredje eller sjätte år beroende på hur mycket du eldar och typ av eldstad. Kontrollen ska dokumenteras skriftligt och du ska delges resultatet, t ex i form av ett protokoll. Allt enligt MSBFS 2014:6, föreskrifter och allmänna råd om rengöring (sotning) och brandskyddskontroll:

Textutdrag ur regelverket MSBFS 2014:6 som beskriver kraven på dokumentation av brandskyddskontroller.

Har haft 2st brandskyddskontroller här och aldrig fått ett papper mer än pappersfakturan. :)
Visserligen så har det inte varit något fel på braskaminen och sotaren har varit helnöjd (10min inspektion som kostar 600kr)

Claes Sörmland
Det är väl som vanligt när kommuner upphandlar tjänster från privata företag - kompetensen och regelefterlevnaden hos de olika företagen varierar. Kanske försöker de spara lite personaltimmar genom att inte skicka ut protokoll? Slå dem en signal nästa gång och be dem skicka protokollet.

En liten anekdot angående vilka papper man ska begära ut.
När jag köpte mitt hus så hade sotarfirman inga protokoll att lämna ut. De kunde muntligen uppge att det nog hade sotats men visste inte när, kunde inte svara på när den senaste brandskyddsinspektionen gjordes och hittade en notering om att det ev. fanns ett kajbo som behövdes tas bort. Och kommunen hittade inte fastighetsbeteckningen i sina register.
19 dagar efter att vi flyttade in startade kajboet en skorstensbrand, firman hade inte tid att att hjälpa mig sätta in ett galler men erbjöd att göra det svart på semestern och det tog tre samtal och 1,5 år innan de kom och sotade första gången.

Det är väldigt lätt att göra allt enligt regelboken i en perfekt värld.

• Gilla
STB
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om man köper ett hus där eldstäderna inte har använts under många år (eller använts olovligen) så kan man hamna i situationen att det inte finns protokoll från senaste brandskyddskontrollen. Lagen föreskriver då att man ska låta genomföra an brandskyddskontroll innan man eldar efter ett sådant uppehåll. Förslagsvis så köper man även en besiktning av anläggningen av ett sotarföretag innan man köper huset (om eldstäderna är viktiga för köpet).

Ett brinnande kajbo är inte direkt en skorstensbrand och skadar inte skorstenen. En riktig skorstensbrand är tjära och kolavlagringar i skorstensväggarna som förgasas och gör skorstenen till en jetmotor (man hör på ljudet när det är skorstensbrand..). Den höga temperaturen som bildas kan då skada skorstenen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.