Min nya granne blev väldigt förvånad
När sotaren var på besök nyligen ...
Först sa sotaren att senast han var där var ca 10 år sedan och påbörjade en besiktning .... Grannen trodde att det var en sotning som skulle utföras 😳 så var icke fallet .
Sotaren gör sitt jobb och sätter omedelbart eldningsförbud 😫..
Anläggningen är en murad spis med insattskamin där skorstens pipan från insatsen gick halvvägs upp i den murade skorstenen , vilket gör att sot samlades runt pipan längre ner .....
Tidigare ägaren har uppgett att anläggningen var sotad och godkänd !! Det finns uppgett på köpebrevet .
Sotaren säger att senaste besiktningen ej var godkänd (10 år sedan )
Vad gäller här , dolt fel , ingår det i undersöknings plikten att kontrollera med sotaren om anläggningen är godkänd ??
När sotaren var på besök nyligen ...
Först sa sotaren att senast han var där var ca 10 år sedan och påbörjade en besiktning .... Grannen trodde att det var en sotning som skulle utföras 😳 så var icke fallet .
Sotaren gör sitt jobb och sätter omedelbart eldningsförbud 😫..
Anläggningen är en murad spis med insattskamin där skorstens pipan från insatsen gick halvvägs upp i den murade skorstenen , vilket gör att sot samlades runt pipan längre ner .....
Tidigare ägaren har uppgett att anläggningen var sotad och godkänd !! Det finns uppgett på köpebrevet .
Sotaren säger att senaste besiktningen ej var godkänd (10 år sedan )
Vad gäller här , dolt fel , ingår det i undersöknings plikten att kontrollera med sotaren om anläggningen är godkänd ??
Inget är dolt, möjligen så har den tidigare ägaren farit med osanning men det beror väl på exakt vad som har sagts och om den tidigare ägaren förstod att sotning ska ske regelbundet och att den förra brandskyddskontrollen gav ett negativt besked.
Exemplet visar tydligt att köpare bör begära alla handlingar som hör till huset, t ex gamla protokoll från brandskyddskontroll av eldstäder.
Exemplet visar tydligt att köpare bör begära alla handlingar som hör till huset, t ex gamla protokoll från brandskyddskontroll av eldstäder.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Vi såg till att få papper på skorstenen när vi köpte huset. Men å andra sidan är det miljarders saker man ska hålla koll på som man inser efteråt när man lärt känna huset. Man går på nitar helt enkelt. Papper är saken, ord är ingen säkerhet.
Läropengar skulle jag säga.
Köpebrevet har väl senast igår konstaterat väga noll jämtemot köpekontraktet. Men det är en amatörgissning..
Läropengar skulle jag säga.
Köpebrevet har väl senast igår konstaterat väga noll jämtemot köpekontraktet. Men det är en amatörgissning..
Ok då vet jag , jag är även säker på att nya ägaren inte kommer att starta ett ärende i fallet oavsett vad som gäller i fallet ... Var mer ute för att stilla min nyfikenhet .... Dock så stör det mig att man tydligen kan påstå vad som helst och i slutänden är det undersökningsplikten som gäller ...
Finns det inte en lathund för alla stackars husköpare vilka dokument som man ska efterfråga före köp? Typ:
"För eldstäder - kopia av senaste protokollet från brandskyddskontrollen. Erhålls av säljare eller den av kommunen utsedda brandskyddskontrollanten (sotarfirman).
För enskilt avlopp - kopia på tillståndet för avloppsanläggningen samt ansökningshandlingar, inklusive ritningar. Erhålls av säljare eller av kommunen.
Bygglov - Erhålls av säljare eller av kommunen.
Detaljplan - Erhålls av säljare eller av kommunen."
o s v
"För eldstäder - kopia av senaste protokollet från brandskyddskontrollen. Erhålls av säljare eller den av kommunen utsedda brandskyddskontrollanten (sotarfirman).
För enskilt avlopp - kopia på tillståndet för avloppsanläggningen samt ansökningshandlingar, inklusive ritningar. Erhålls av säljare eller av kommunen.
Bygglov - Erhålls av säljare eller av kommunen.
Detaljplan - Erhålls av säljare eller av kommunen."
o s v
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Av erfarenhet är det oftast känslor som styr budgivning och viljan att skriva kontrakt, inte förnuftet. Då blir det lätt såhär. Jag är inget undantag 
Man kan inte påstå vad som helst. Har säljaren gjort en utfästelse i skrift väger den förstås väldigt tungt och det ska till något speciellt för att han ska kunna slingra sig.Löven4ever skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Vadå protokoll från brandskyddskontroll? Här kommer de och sotar mina öppna spisar ca. var 4e år. Det enda papper jag får är en faktura.
Hos mig utförs barnskyddskontroll och sotning inte av samma firma. Kommunen har skrivit avtal med en firma från annan ort som utför brandskyddskontrollerna, sotningen görs av vår lokala sotare.
Jag pratade med sotaren när jag köpte huset, han hade inget att säga om mitt hus, som han sotat i 20 år och hans firma sen huset byggdes 1958.
Jag blev lite förvånad när en annan sotarfirma skulle komma hit, sotaren hade ju nyligen varit här, men det var som sagt brandskyddskontroll, och där är man enligt lag tvingad att använda den firma som kommunen har avtal med.
Som köpare hade jag inte en aning om det, inte tidigare ägare heller, då dom bara bott 3 år i huset.
Jag fick inget eldningsförbud, men påpekande att en extra lucka ska tas upp i murstocken. "Fånigt" sa min lokala sotare om den luckan.
Jag pratade med sotaren när jag köpte huset, han hade inget att säga om mitt hus, som han sotat i 20 år och hans firma sen huset byggdes 1958.
Jag blev lite förvånad när en annan sotarfirma skulle komma hit, sotaren hade ju nyligen varit här, men det var som sagt brandskyddskontroll, och där är man enligt lag tvingad att använda den firma som kommunen har avtal med.
Som köpare hade jag inte en aning om det, inte tidigare ägare heller, då dom bara bott 3 år i huset.
Jag fick inget eldningsförbud, men påpekande att en extra lucka ska tas upp i murstocken. "Fånigt" sa min lokala sotare om den luckan.
Nja... Nu är du inte helt rätt ute.MathiasS skrev:
I TS fall så säger säljaren att den är "sotad och godkänd" Att säljaren säger "den är sotad" Så visst det kanske stämmer... Men det kan innebära att det var för 10år sedan... Alltså är den sotad... Däremot så uttrycket "godkänd" skulle mycket väl kunna minska köparens undersökningsplikt gällande skorstenen.
Om säljaren säger att han inte upplevt några problem med avloppet... Men det visar sig att det finns problem så kan man inte hänga säljaren... För han kanske inte upplevde det som problem... Eller frågan fuktproblem? säljaren målar över fuktfläcken och svarar nej... Han har åtgärdat fuktproblemet... Att det inte är korrekt är en annan sak... Men säljaren kanske tror det... Som sagt, det är inte olagligt att vara korkad...
Känslorna börjar blandas in i slutet av en budgivning... Då vill man gärna lägga lite till... och lite till... (Då är det tur att man har en hustru som är lite tuffare....Chrissofsweden skrev:
Det huset som vi köpte, var det jag kollade sämst....
Redigerat: