Vag gäller vid köp mellan privatpersoner?
Jag har sålt en vara på blocket för 500:- som privatperson till en privatperson.
Varan var ny vid försäljningen, men köparen ville att varan plockades ut ur originalförpackningen för att frakten skulle så billig som möjligt.
Nu hör köparen av sig och vill återsända varan till mig och få tillbaka pengarna då varan inte fungerar.
Detta gick jag inte med på då jag inte vet om personen använt varan felaktigt eller ev skadats av posten.
Har köparen något att hämta här?
Jag har sålt en vara på blocket för 500:- som privatperson till en privatperson.
Varan var ny vid försäljningen, men köparen ville att varan plockades ut ur originalförpackningen för att frakten skulle så billig som möjligt.
Nu hör köparen av sig och vill återsända varan till mig och få tillbaka pengarna då varan inte fungerar.
Detta gick jag inte med på då jag inte vet om personen använt varan felaktigt eller ev skadats av posten.
Har köparen något att hämta här?
Borde vara köplagen som gäller när det är mellan två privatpersoner.
https://lagen.nu/1990:931#R2
I övrigt vet jag inte vem som har rätt.
Är det bevisat att varan inte fungerar?
Är varan funktionstestad innan den skickades?
https://lagen.nu/1990:931#R2
I övrigt vet jag inte vem som har rätt.
Är det bevisat att varan inte fungerar?
Är varan funktionstestad innan den skickades?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Jag kan väl tycka att köparen har tagit på sig risken då denne bett dig att inte packa varan enligt tillverkarens rekommendation (i sin orginalförpackning).
Vad förväntar sig folk egentligen?
Är den ny och kvitto finns så får väl köparen reklamera varan till återförsäljaren.
Sen har du ju som sagts tidigare stöd i paragraf 13.
Vad förväntar sig folk egentligen?
Är den ny och kvitto finns så får väl köparen reklamera varan till återförsäljaren.
Sen har du ju som sagts tidigare stöd i paragraf 13.
Jag testade aldrig varan innan den skickades.
12 § Och 13 §
Gjorde det ju rätt klart att om varans skick försämras efter övertagande så är säljaren fri.
Det finns dessutom garanti om köparen registrerar varan, men det var inte intressant utan det skulle jag ombesörja. :x
12 § Och 13 §
Gjorde det ju rätt klart att om varans skick försämras efter övertagande så är säljaren fri.
Det finns dessutom garanti om köparen registrerar varan, men det var inte intressant utan det skulle jag ombesörja. :x
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Fast om jag vore köpare så skulle jag kanske luta mig mot §19 o §20 i köplagen.
§ 19 Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om:
1...
2...
3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.
§ 20 tar upp undersökningsplikten:
" Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, "
Med tanke på omständigheterna så kan vi kanske anta att säljaren inte uppmanat köparen att undersöka före köpet. Därmed så är i princip alla tänkbara fel och ev. "konstigheter" ersättningsbara.
Sedan faller allt tillbaka på vad som går att bevisa.
§ 19 Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om:
1...
2...
3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.
§ 20 tar upp undersökningsplikten:
" Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, "
Med tanke på omständigheterna så kan vi kanske anta att säljaren inte uppmanat köparen att undersöka före köpet. Därmed så är i princip alla tänkbara fel och ev. "konstigheter" ersättningsbara.
Sedan faller allt tillbaka på vad som går att bevisa.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Äh - sådana tramsgubbar orkar ju ingen med, bättre att bara hänvisa dem till paragrafer i lagboken då dem alltid ska hålla på och krångla.
Förstår ju att köparen är besviken, men det skulle hen tänkt på innan hen snålade för att spara 30:- på frakten.
Förstår ju att köparen är besviken, men det skulle hen tänkt på innan hen snålade för att spara 30:- på frakten.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Den är ju oanvänd - förstår inte vad problemet är. Köparen är uppenbarligen ute efter att trolla dig, hen bad dig ju bryta förpackningen så att hen skulle kunna försöka bevisa att den är använd är ju tämligen långsökt.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Ja det skall du nog, eftersom:Jarlingar skrev:
Här har du sålt en ny oanvänd vara. Då bör köparen kunna anta att den skall fungera.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Tittar man på ovan urklipp ur lagen så ska nog köparen kunna förvänta sig att en produkt direkt från förpackningen ska fungera. Hade jag köpt en såpass "dyr" pryl hade jag ju dock inte bett någon ta bort orginalförpackningen när den ska skickas med posten som ska öva kast med litet paket med varan.Jarlingar skrev:
Men jag fattar inte varför inte köparen bara kan hänga lite med huvudet och reklamera den, är ju långt mycket smidigare för båda parter.