Claes Sörmland
Ja ändrar du syfte med att plocka frukten från att skörda den till att den ska avlägsnas för att den medför olägenhet så kan det kanske finnas lagstöd. Men då ska ju grannen få möjlighet att göra det själv så det finns ingen utrymme för att komma över grannens fina frukt mot hans vilja.

• Gilla
Jumos
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Det undrar jag.

Om jag köpt ett äpple och tappar det på din tomt så är det ju inte ditt äpple bara för det.

Så här svarar man på lawline:

Att plocka frukt från annans träd vars grenar hänger in på din tomt utgör sannolikt egenmäktigt förfarande (Brottsbalken 8:8) och är således brottsligt eftersom frukten tillhör trädets ägare. Om frukten fallit av och ligger på din tomt kan du, om grannen inte gör anspråk på att återfå den, tillägna dig frukten eftersom den troligen utgör sk res derelicta (övergiven egendom).
Eftersom att man har rätt att beskära och såga ner grenar som medför problem. Om det kan medföra skada på trädet, ska grannen tillfrågas, så denne kan göra det själv.
Att plocka äpplen kan aldrig skada ett träd. Äpplena kan också ses om att de medför problem. Grenar kan bli väldigt hängande, vilket medför framkomlighet. Kommande fallfrukt är inte heller vad man vill ha i gräsklipparen.

Den största frågan är vad grannen anser. Även om man har rätt att plocka frukten, kanske inte grannen tycker det. Grannsämja är viktigare än en kasse äpplen enligt mig.

Claes Sörmland
AG A skrev:
Eftersom att man har rätt att beskära och såga ner grenar som medför problem. Om det kan medföra skada på trädet, ska grannen tillfrågas, så denne kan göra det själv.
Att plocka äpplen kan aldrig skada ett träd.
Det handlar inte om skada på trädet utan om skada av betydelse för grannen. Skadan av betydelse i det här fallet är rimligen förlorad frukt så grannen ska tillfrågas.

Mycket intressant fråga som jag känner att det bara finns ett svar på inom lagrummets väggar.
Intressant diskussion som jag anser grundas på stort sunt förnuft bland inläggen.

Då jag själv inte kan lagrummet så gissar jag att trädägaren äger frukten.

Oavsett anledningen till att man vill avlägsna frukten, rådjur eller saftkokning så gissar jag att man frågar trädägaren om hur arbetet skall utföras till grannsämjans bästa.

Har man ingen grannsämja får man väl skylla på rådjuren, vilka verkar ha större skydd av lagen att stjäla frukt.

AG A skrev:
Att plocka äpplen kan aldrig skada ett träd. Äpplena kan också ses om att de medför problem. Grenar kan bli väldigt hängande, vilket medför framkomlighet. Kommande fallfrukt är inte heller vad man vill ha i gräsklipparen.

Den största frågan är vad grannen anser. Även om man har rätt att plocka frukten, kanske inte grannen tycker det. Grannsämja är viktigare än en kasse äpplen enligt mig.
Du får ta ner grenar (frukt) först efter att grannen givits möjlighet att göra det => du får inte bara ta äpplet. Jordabalken är citerad ovan, det är grannens skada som är relevant, inte trädets, du läser citatet fel. Grannens skada är tex en förlorad frukt eller gren.

=> jag tror att lawline är på rätt spår, det är när man inte följer jordabalken som det blir egenmäktigt förfarande.

Uppfattningen att det som befinner sig på min fastighet också är mitt, det är fel.

Klagar grannen så får han väl även plocka upp samtliga löv och grenar som fallit ner på min mark!

Sen är det ju lite konstig planering av sin trädgård om fruktträdsgrenar hänger in på grannens tomt. Det krävs väl tillstånd av grannen. ;) Vitet utgår att du får ta frukten som år på din tomt. :)

Redigerat:
det ställer i alla fall till olägenhet för gräsklipparen att köra igenom en massa frukt.

j-o75 skrev:
det ställer i alla fall till olägenhet för gräsklipparen att köra igenom en massa frukt.
Är det inte skadegörelse att förstöra grannens frukt med gräsklipparen? ;)

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Träd som välter över på annans mark tillhör fortfarande den ursprungliga markägaren. Så man får nog se det som att även fallfrukt gör det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.