11 264 läst ·
70 svar
11k läst
70 svar
Anmärkning som inte kan fixas
Och vad är din avsikt till det uttalandet , var det inte riktigt det jag skrev , tycker mig se en underton av detta i din skriftJ Johnsson 56 skrev:
Medlem
· Östergötland
· 629 inlägg
Besiktningsmannen är till 99 % beställarens man och arbetar för honom , så att utförandet är enligt de kvalitetsbegrep som är enligt de regler som ska följas , om beställaren har otur så är den inte så bra som han förväntat sig , då ska naturligtvis beställaren säga ifrån på ett eller annat sätt , tycker du inte att det är ett normalt förfarande , eller ska beställaren vika sig och godta allt , även om det avviker enligt normer ,J Johnsson 56 skrev:
Tycker synd om dig om du skulle hamna i en sådan sits
Medlem
· Östergötland
· 629 inlägg
Jag hamnar inte i en sådan sits, så det behöver du inte bekymra dig om. Jag kan reglerna till skillnad mot dig. Jag började i byggbranschen 1972. Jag blev platschef 1984. Jag har varit med på bes. av tusentals lgh. En bes.man ska vara helt oberoende, alltså helst betald av både byggherre och entreprenör 50/50. I vilket fall så ska han hålla sig till givna regler. Så vida det inte har ändrat sig de senaste åren Hus AMA. De flesta dispyter jag har varit med om, är när nyblivna bostadsrättsinnehavare får för sig att något är fel, inte är det enl. reglerna och bes.mannen. Vi som kan branschen vet vad som är rätt och fel, så där uppstår nästan aldrig några diskussioner. Så ligger det till, amatör.L Liteavvarje skrev:Besiktningsmannen är till 99 % beställarens man och arbetar för honom , så att utförandet är enligt de kvalitetsbegrep som är enligt de regler som ska följas , om beställaren har otur så är den inte så bra som han förväntat sig , då ska naturligtvis beställaren säga ifrån på ett eller annat sätt , tycker du inte att det är ett normalt förfarande , eller ska beställaren vika sig och godta allt , även om det avviker enligt normer ,
Det är upp till köparen att välja besiktningsman. Om köparen fortsätter med byggarens då får han skylla sig själv...L Liteavvarje skrev:Besiktningsmannen är till 99 % beställarens man och arbetar för honom , så att utförandet är enligt de kvalitetsbegrep som är enligt de regler som ska följas , om beställaren har otur så är den inte så bra som han förväntat sig , då ska naturligtvis beställaren säga ifrån på ett eller annat sätt , tycker du inte att det är ett normalt förfarande , eller ska beställaren vika sig och godta allt , även om det avviker enligt normer ,
Om du tvistar med byggaren så ska du ju i alla fall under inga omständigheter betala de sista 25 tusen. Tyvärr har du nog inte så många andra alternativ än att stämma byggaren om ni inte kan komma överens.H husbygge_sigtuna skrev:
Fått tips om en efterbesiktning samt tilläggsbesiktning. Men byggaren kan ju välja att skita i det oxåF f91jsw skrev:
Om du har en besiktning med anmärkningar som entreprenören inte tänker göra nåt åt så ställer jag mig väldigt frågande till syftet med ännu en besiktning dom kan skita i.H husbygge_sigtuna skrev:
Om jag inte minns fel så kan en part ifrågasätta besiktningen och begära en överbesiktning. Det finns säkert andra här som mer exakt kan tala om precis hur det går till.
Men om det är så att dom bara skiter i besiktningsanmärkningar så skulle jag hellre vaska 3000kr på ett fint brev från en advokat och en stämningsansökan till Tingsrätten. Det kan ju om inte annat orsaka en klump i magen och dålig sömn för nån man tycker förtjänar ett ordentligt kok stryk och det kan kanske vara värt en slant. Att på riktigt dra det till tinget tror jag man noga skall överväga både en och två gånger.
Ja det är helt rätt. Killen kan skita i ännu en besiktning.F fsn skrev:Om du har en besiktning med anmärkningar som entreprenören inte tänker göra nåt åt så ställer jag mig väldigt frågande till syftet med ännu en besiktning dom kan skita i.
Om jag inte minns fel så kan en part ifrågasätta besiktningen och begära en överbesiktning. Det finns säkert andra här som mer exakt kan tala om precis hur det går till.
Men om det är så att dom bara skiter i besiktningsanmärkningar så skulle jag hellre vaska 3000kr på ett fint brev från en advokat och en stämningsansökan till Tingsrätten. Det kan ju om inte annat orsaka en klump i magen och dålig sömn för nån man tycker förtjänar ett ordentligt kok stryk och det kan kanske vara värt en slant. Att på riktigt dra det till tinget tror jag man noga skall överväga både en och två gånger.
gjuta klack där rör kommer upp är inte godkänt längre.john68 skrev:
Har bara sett i de övriga trådarna att OM man renoverar en tvättstuga med golvbrunn så gäller samma krav som för badrum. Dvs att man måste dra om rör som kommer upp ur golv eller gjuta klack etc och då antog jag att det även gällde väggbeklädnaden. Men är det inte så så förenklar det min egen renovering framöver.
Klicka här för att svara