Hejsan.

Har tidigare skrivit om en skaftväg. Och för att där tydligt få markerat ut vart vår tomgräns går tog vi en inmätning.

Det visar sig då att grannen har tagit beslag på en bit mark utav vår tomt. Grannen har vart väldigt tillmötesgående och trevlig i alla aspekter.
Men när man läser på om det hela så är det mycket att tänka på.

Deras tomt blir väldigt mycket smidigare att tillträda om dom fortsatt kan parkera sin bil på en del utav tomten.
Vår ide är att man återställer en del utav tomten till ursprungligt skick. Låter en del, CA 7kvm, vara kvar för grannen att nyttja för parkering.
Det är såklart en omfattande operation. Den del som vi vill återställa är enbart för att nya grannar inte skall parkera sin bil där då det bli en direkt syn för oss. övriga ytan spelar inte så stor roll.

Grannen har nu ett enormt träd som täcker massor utav sol för oss. Grannen är beredd att fälla det mot att ytan är kvar som den är. Man skriver då ett arrende/servitut om att grannen inte får nyttja marken för uppställning utav saker.

Ett annat alternativ är att grannen tar bort trädet, Skär upp asfalten som är på vår tomt. Och gör en rabatt där för att markera. Parkeringen låter man vara som den är i dagsläget. Arrendet och servituten skulle då inte omfatta den ytan utan bara parkeringen. Då har vi möjlighet att själv göra vad vi vill med ytan där då rabatten skulle vara i ett senare skede.

Kan såklart säga att grannen skall återställa allt. Men då åker inte trädet ner.

Grannen skall ha visning och försäljning nästa vecka så är såklart benägen att få det löst så fort som möjligt.

Vad anser ni skulle vara bäst?

Arrende eller servitut?
Antal år på arrendet?
Ersättning?
Vilken lösning.

Bifogar lite bilder till förklaring.

Bifogar bilder

• Fastighetskarta med markerade gränser, ett träd och textnoteringar om grannens anspråk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fastighetskarta som visar planerad tomtindelning med markeringar för en servitut på ungefär 6.37 m².
    Skapa konto
  • Tomtgränser markerade på en karta med text och symboler som visar äganderätt och inmätningspunkter.
    Skapa konto
Så grannen parkerar mellan sitt och ert garage, och har för detta asfalterat en bit varav hälften (typ) visat sig vara er? Spontant ser det ut som om den yta du vill erbjuda inte räcker så långt. En bil där verkar låsa möjligheten att köra in och ut ur garaget, för att lösa det behövs nog hela asfalteringen. Så frågan är hur mycket det du kan tänka dig att offra egentligen är värt.

Jag skulle istället erbjuda mig att inte kräva återställande av marken mot att han fäller trädet. Sen återställer ni själva så mycket ni bryr er om. Onödigt att skriva ett långt avtal med en granne som ändå ska flytta.

Ska ni ändå skriva ett avtal så håll er borta från servitut. Finns inget skäl att för evig tid tappa rådigheten över del av ens mark pga. att grannen en gång annekterat den.

• Gilla
Espen K
  • Laddar…
Vårt garage har ingång från andra hållet så det där är vår baksida. Garaget skall ändå rivas så småningom.

Den ytan vi vi vill återställa/göra rabatt utav är enbart för att visa nya köpare att det här är vår mark. Grannen är mån om att marken bakom vårt garage kommer att se ut som det gör. Den delen utav tomten stör vi oss inte något på.

Ang arrendet så har vi samma tankegång. Om den nya grannen visar sig vara en buffon. Så kan man alltid hävda arrendet.

Frågan är då vad som är skäligt pris.
Ytan dom då skulle få arrendera göra att 2 bilar kan parkera i bredd. Om inte så måste man parkera i rad. Dvs bilar måste flyttas varje gång någon annan skall ut. Ect.

Det här är vår baksida och vi har inget där att göra. Mer än att vi vill inte ha en bil parkerad längs med deras garage då det är direkt syn in i några fönster.

Ska ert garage rivas skulle jag verkligen inte lova bort något. Antar att ni då tänkt göra något annat där, om så bara gräsmatta, varvid det är dumt att lova bort marken. Ska ni riva och eventuellt bygga nytt kan det också vara bra att ha rådighet över marken.

Tänk såhär: Grannarna vill att det ska fortsätta gå att parkera två bilar framför huset för att det höjer försäljningsvärdet. Varför ska de kunna tjäna pengar på er mark? Därtill har grannarna genom egenmäktigt förfarande tagit en del av er mark. Jag skulle ta mycket betalt av befintliga grannar för att gå med på ett sånt upplägg.

harry73
Nej det känns dumt att överlåta marken till grannen. Och då ska ni absolut inte ge servitut, för det kan ni inte dra tillbaka när ni behöver marken.
Jag skulle faktiskt inte reglera något. Du kommer inte att tjäna stora pengar på det. Då är det lika bra att det är er p plats men att grannen får använda den så länge ni inte behöver marken.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Deras mark ligger +140cm upp till +200cm över vår tomt så vid framtiden så kommer det inte att bli så mycket mer än en slänt.

Marken nu som är röd har grannen gjort en slipersmur. Tänker ersätta den med en l-element senare.

Det som gör oss intresserade att göra en deal är att han tar ner trädet innan försäljning.

Om man skulle ta i. Vad är då ett pris som han skulle få betala nu i hyra för att få våra nya grannar att få stå på vår mark.

Låter som om grannarna låter sin markhöjning ske på er bekostnad. För jag antar att deras mark inte var plan från början, utan är utfylld, eller?

Vad som är skälig ersättning beror förstås på var tomterna ligger och vad mark där är värd, men ett enkelt alternativt sätt att börja räkna på är återställandekostnaden. Vad skulle det kosta grannarna i tid och pengar att göra er skadeslösa efter deras intrång?

Börjar du resonera så ser du snart att trädfällningen vore ett väldigt billigt sätt för dem att komma ur situationen.

Redigerat:
harry73
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
åter som om grannarna låter sin markhöjning ske på er bekostnad. För jag antar att deras mark inte var plan från början, utan är utfylld, eller?
Grannens mark är skaftväg, så grannen har nog inga möjligheter att ta upp höjdskilnaden på sin egen mark. Det borde vara den allmänna vägen som styr höjden

Edit: kan vara att jag har fel:thinking:

Vägen som går längs med grannens garage var tidigare ca 1.5 m och sedan var det en slänt ner mot min tomt. Det var ca 20 år sedan.

Att återställa marken vs. att ta ned trädet är nog en nollaffär. Det är inte speciellt komplicerat att göra en slänt igen. Men trädet å andra sidan är enormt.

Vinsten i deras intresse är helt klart att få nyttja mina 6kvm till att ställa bilen på. Skulle jag kolla på huset idag som spekulant så är det nog till och med en deal breaker. Att man måste ställa bilarna på rad 25m in på en skaftväg är inte helt optimalt.

Funderingarna så långt och efter samtal med lite insatt folk är att:

Grannen tar ned sitt träd idag, Gör en rabatt längs med garaget och ett skriftligt avtal till familjen att nyttja vår mark till parkering.
Sedan när den nya familjen flyttar in så måste man göra ett nytt. Men förbehållet att vi när som helst kan bestämma oss att nyttja vår tomt igen.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Grannens mark är skaftväg, så grannen har nog inga möjligheter att ta upp höjdskilnaden på sin egen mark. Det borde vara den allmänna vägen som styr höjden

Edit: kan vara att jag har fel:thinking:
Stämmer. Skaftvägen är till och med högre är så. Han har helt enkelt ställt en mur 20-1,5 meter in på vår tomt och fyllt upp.

harry73
Tror du att det är en dealbreaker, kan det skilja 100-200tkr i försäljning. Kanske mer.

Då kan det bli intressant att sälja med lantmäteriförrätning. Men det minskar era möjligheter att bygga ut i framtiden, så ni ska få riktigt bra betalt

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
harry73
En annan ide är att ni byter mark och grannen betalar lantmäteriet (+trädet såklart)

Grannen skall ha visning i helgen och är dessutom lite stressad över det hela.

Att sälja tomt till honom är inte aktuellt i dagens läge. Då handlar det om flera hundra tusen för vår del för att det skall vara värt ens besväret.

Vad skulle vi byta mark mot för annan mark?

harry73
Tomtstorlek påverkar ofta byggrätt och ett tillsvidareavtal ger ingen säkerhet för de nya grannar.

Det finns alltid en möjlighet att de nya grannar tar bort i alla fall

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.