G
Ska försöka förklara så enkelt som möjligt vad jag undrar över:
Har en svärmor (87år) som bor i ett radhus. Hon är ensam ägare till huset.
Hos henne är den ena sonen skriven sedan säkert 20 år tillbaka (han får all post till hennes brevlåda) men han har inte bott där på mer än 20 år. Han är sambo med en kvinna som haft skuldsanering och bidrag och en massa mysko grejor som jag inte är kunnig om.
Svärmors andra son bor hos henne och är också skriven där (han är missbrukare men har fast jobb). Han ägnar sin fritid åt att röka in huset och fördärva en massa och betalar heller inte för sig med någon reda.
Det tredje syskonet är min fru.
Nu undrar jag vad som händer den dagen svärmor dör och boet ska delas?
Kan man slänga ut den inneboende sonen direkt? Har han rätt att bo kvar i huset med risk för att han stjäl eller fördärvar huset ännu mer?
Kan man kräva honom på ersättning för sanering av de rum han rökat ner?
Den andra sonen som är skriven där har han större rättigheter med tanke på att han har varit skriven på adressen så länge?
Ja, det är en riktig soppa och mina frågor kommer sig av att jag vill hjälpa min fru så hon inte blir blåst på sin rätt när svärmor dör.

Om vi antar att fastigheten kommer att skiftas ut i lika delar till barnen vid ett arvskifte. Det bör bli så såvida det inte finns så mycket andra tillgångar att ex. den som bor i huset kan få huset, och din fru och den andre brodern kan få motsvarande arv genom kontanter eller andra tillgångar.

Men om vi som sagt antar att de ärver lika delar av fastigheten.

Då får antingen dödsboet sälja fastigheten, och de delar på pengarna, eller så skiftas den ut som delar. Kan man då inte komma överens om en försäljning, så kan en ägare ex. din fru begära att fastigheten säljs på auktion, enl. lagen om samägande.

Om den skall säljas före arvskiftet, så måste alla arvingar vara överens om försäljningen. Kan man inte komma överens så kan man även låta tingsrätten utse en boutredningsman, eller skiftesman. Den advokat som då utses kommer att sälja fastigheten om han anser att det är den bästa lösningen. Men även en boutredningsman får inte sälja fast egendom utan godkännande av samtliga arvingar (han har dock diktatorisk makt att sälja och fördela andra tillgångar, bara inte fast egendom), om det inte går att få, så kan boutredningsmannen begära att tingsrätten godkänner en tvångsförsäljning. Beslutet kan överklagas till hovrätten och högsta domstolen.

Förfarandet är väldigt dyrt, räkna med 200 - 500 000 i advokatkostnader (talar av erfarenhet).

Oavsett vilken väg man går så är ett ev. avhysande av den arvinge som bor i huset en annan fråga. I värsta fall får man sälja fastigheten med en boende, ger dåligt pris. När väl den som bor där inte själv är delägare längre efter en tvångsförsäljning, så går det lättare att ordna en avhysning.

Det kommer inte att gå att kräva den som bor där på ersättning för slitage och skador som uppstått innan ägaren avlidit, och i praktiken kommer det inte att gå att få ersättning för skador som uppstår senare heller.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
G
H hempularen skrev:
Om vi antar att fastigheten kommer att skiftas ut i lika delar till barnen vid ett arvskifte. Det bör bli så såvida det inte finns så mycket andra tillgångar att ex. den som bor i huset kan få huset, och din fru och den andre brodern kan få motsvarande arv genom kontanter eller andra tillgångar.

Men om vi som sagt antar att de ärver lika delar av fastigheten.

Då får antingen dödsboet sälja fastigheten, och de delar på pengarna, eller så skiftas den ut som delar. Kan man då inte komma överens om en försäljning, så kan en ägare ex. din fru begära att fastigheten säljs på auktion, enl. lagen om samägande.

Om den skall säljas före arvskiftet, så måste alla arvingar vara överens om försäljningen. Kan man inte komma överens så kan man även låta tingsrätten utse en boutredningsman, eller skiftesman. Den advokat som då utses kommer att sälja fastigheten om han anser att det är den bästa lösningen. Men även en boutredningsman får inte sälja fast egendom utan godkännande av samtliga arvingar (han har dock diktatorisk makt att sälja och fördela andra tillgångar, bara inte fast egendom), om det inte går att få, så kan boutredningsmannen begära att tingsrätten godkänner en tvångsförsäljning. Beslutet kan överklagas till hovrätten och högsta domstolen.

Förfarandet är väldigt dyrt, räkna med 200 - 500 000 i advokatkostnader (talar av erfarenhet).

Oavsett vilken väg man går så är ett ev. avhysande av den arvinge som bor i huset en annan fråga. I värsta fall får man sälja fastigheten med en boende, ger dåligt pris. När väl den som bor där inte själv är delägare längre efter en tvångsförsäljning, så går det lättare att ordna en avhysning.

Det kommer inte att gå att kräva den som bor där på ersättning för slitage och skador som uppstått innan ägaren avlidit, och i praktiken kommer det inte att gå att få ersättning för skador som uppstår senare heller.
Tack för att du tog dig tid att svara. Uppskattas mycket.

Man bör även vara vaksam på att det kanske finns viss risk att den brodern som bor i huset och kanske inte vill flytta kommer att göra sitt yttersta för att få tanten att skriva in i sitt testamente att huset skall tillfalla honom vid dödsfall? Det har hänt i vår släkt. Då fick syskonen enbart dela på lösöret medans huset tillföll det syskonet som (med advokats hjälp och översyn) fick sitt namn inskrivet i testamentet. Denna person hade också bott och tagit hand om föräldrarna i deras hus och hade inte heller den någon annan stans att ta vägen om huset skulle delas upp och säljas.

/HLH

• Gilla
Gorak och 1 till
  • Laddar…
Lite vid sidan av huvudfrågan:
Låter som broder nr 1 bidrar till att hans sambo får större bidrag från samhället än vad hon borde ha rätt till. Och snuvar långivarna på pengar genom att beloppet hon får behålla under skuldsanerningstiden blir för högt om det t.ex. räknas på att hon betalar hela hyran själv.
Om man så tydligt bor på en annan adress än där man är skriven så kan Skatteverket utreda och korrigera saken.
Jag hade i det läget funderat på att informera SKV om att broderns folkbokföring inte stämmer.
Man kan tycka olika om det är elakt eller inte att "skvallra". Men när det verkar som syftet systematiskt och långvarigt är att tillskansa sig pengar man inte har rätt till, på bekostnad av andra, då tycker jag det är motiverat.

• Gilla
Gorak
  • Laddar…
Man kanske även ska fundera över vad som händer om svärmor blir sämre och flyttar till boende en (längre?) tid innan det blir aktuellt med arv.
Ska hon då ha kvar huset och betala för det, samtidigt som brodern bor där utan att betala hyra? Eller ska det säljas då medan hon själv fortfarande äger det.

Om det blir aktuellt att hon inte längre kan sköta saker själv (t.ex. räkningar) skulle jag i din frus ställe vara noga med att det ansöktes om en god man. Den kunde då överväga om det var bäst för svärmor att huset såldes.

• Gilla
Gorak
  • Laddar…
H hemljuvahem86 skrev:
Man bör även vara vaksam på att det kanske finns viss risk att den brodern som bor i huset och kanske inte vill flytta kommer att göra sitt yttersta för att få tanten att skriva in i sitt testamente att huset skall tillfalla honom vid dödsfall? Det har hänt i vår släkt. Då fick syskonen enbart dela på lösöret medans huset tillföll det syskonet som (med advokats hjälp och översyn) fick sitt namn inskrivet i testamentet. Denna person hade också bott och tagit hand om föräldrarna i deras hus och hade inte heller den någon annan stans att ta vägen om huset skulle delas upp och säljas.

/HLH
Fast, riktigt så skall det inte kunna gå till.

Du kan inte testamentera bort dina barns laglott. Som barn har du alltid rätt till halva din arvslott, föräldrar kan inte göra dig arvlös.

• Gilla
Gorak och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast, riktigt så skall det inte kunna gå till.

Du kan inte testamentera bort dina barns laglott. Som barn har du alltid rätt till halva din arvslott, föräldrar kan inte göra dig arvlös.
Kan väl skriva över huset på sonen/sönerna innan hon dör , då har man väl inte mycket att hämta vid bouppteckning.

Jo, då är det ett förtida arv, som inte heller får inkräkta på laglotten för övriga, men då börjar man komma in på juridiska spetsfundigheter, som min amatörjuridiska "kunskap" inte räcker för.

Men i princip skall det inte gå att göra barn arvslösa annat än genom att själv förbruka tillgångarna, ex. på spelande eller häftiga resor.

• Gilla
Gorak och 1 till
  • Laddar…
G
R Räknenisse skrev:
Lite vid sidan av huvudfrågan:
Låter som broder nr 1 bidrar till att hans sambo får större bidrag från samhället än vad hon borde ha rätt till. Och snuvar långivarna på pengar genom att beloppet hon får behålla under skuldsanerningstiden blir för högt om det t.ex. räknas på att hon betalar hela hyran själv.
Om man så tydligt bor på en annan adress än där man är skriven så kan Skatteverket utreda och korrigera saken.
Jag hade i det läget funderat på att informera SKV om att broderns folkbokföring inte stämmer.
Man kan tycka olika om det är elakt eller inte att "skvallra". Men när det verkar som syftet systematiskt och långvarigt är att tillskansa sig pengar man inte har rätt till, på bekostnad av andra, då tycker jag det är motiverat.
Tro mig, det har kliat i fingrarna...

Försäljningen av radhuset kan ju bli ett bra tillfälle att hjälpa bröderna. Broder 1 får en summa att hantera sin familjs ekonomi med, och broder 2 får en ekonomisk starthjälp till eget boende.

Den stora risken jag som icke juridiskt kunnig ser, är ifall svärmor hamnar på annat boende. Vill minnas att ett hus ger en "förmögenhet" som påverkar kostnaden för det boendet.

Ett inrökt rum är ingen stor grej, det går att fixa. Och beroende på vart huset ligger kanske ni ändå tar ett beslut om att lyfta det inför försäljning. Kanske känner modern en trygghet i att sonen bör där, det borde i så fall vara den stora grejen.

Brodern som bara står skriven där då? Tja, det är en rad antaganden du gör. Visst kan du agera, men du vet heller inte omständigheterna kring den uppkomna situationen så därför har du heller ingen aning om vad du kan starta igång. Ta diskussionen med aktuell broder istället , om det nu trycker dig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.