3 142 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Bestrida faktura
Sida 1 av 2
För att göra en lång historia kort
Jag körde min bil i diket och kontaktade via ett journr från mitt försäkringsbolag falck bärgning. Där angav de felaktigt att min bil var helförsäkrad och jag lät därför bärga den till verkstad. Dagen efter visar det sig att bilen bara var trafikförsäkrad, ( jag hade nyligen bytt bolag och gick därför på bärgningsbolagets uppgift)
Pga av det felaktiga beskedet bärgades bilen till versktad varifrån jag senare sålde den då den inte var lönt att reparera.
Vi rätt besked hade jag skrotat bilen i egen regi och med lätthet kunnat få ut ca 5000 kr i delar, nu fick den säljas fpr en spottstyver då den stod uppställd på verkstad.
Jag har bestridit bärgningsfakturan på ca 3000 muntligen
När räkningen kom bestred jag den via mail och yrkade på 5000 i ersättning för förlorade intäkter pga av felaktiga besked
Nu hotar de med inkasso, hur går jag vidare ?
Kan man deponera pengar som vid en hyreskonflikt ?
Jag körde min bil i diket och kontaktade via ett journr från mitt försäkringsbolag falck bärgning. Där angav de felaktigt att min bil var helförsäkrad och jag lät därför bärga den till verkstad. Dagen efter visar det sig att bilen bara var trafikförsäkrad, ( jag hade nyligen bytt bolag och gick därför på bärgningsbolagets uppgift)
Pga av det felaktiga beskedet bärgades bilen till versktad varifrån jag senare sålde den då den inte var lönt att reparera.
Vi rätt besked hade jag skrotat bilen i egen regi och med lätthet kunnat få ut ca 5000 kr i delar, nu fick den säljas fpr en spottstyver då den stod uppställd på verkstad.
Jag har bestridit bärgningsfakturan på ca 3000 muntligen
När räkningen kom bestred jag den via mail och yrkade på 5000 i ersättning för förlorade intäkter pga av felaktiga besked
Nu hotar de med inkasso, hur går jag vidare ?
Kan man deponera pengar som vid en hyreskonflikt ?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det är nog tyvärr ditt ansvar att veta vilken försäkring du har. Det hade räckr med halvförsäkring för att täcka bärgning. och du skulle troligen haft 1000 - 1500 i självrisk, även om du hade haft försäkring.
Okej.
Vad Falck, som bärningsbolag, säger till dig är helt orelevant. I vart fall när det gäller din egna bilförsäkring. Hade till f.bolag sagt detta kanske läget varit ett annat.
Bärningsfakturan blir nog svår att komma undan och ditt krav på kompensation är nog helt omöjlig att få igenom.
Detta får nog anses som läropeng
Vad Falck, som bärningsbolag, säger till dig är helt orelevant. I vart fall när det gäller din egna bilförsäkring. Hade till f.bolag sagt detta kanske läget varit ett annat.
Bärningsfakturan blir nog svår att komma undan och ditt krav på kompensation är nog helt omöjlig att få igenom.
Detta får nog anses som läropeng
Falck är rwepresentant och samarbetspartner med mitt försäkringsbolag,försäkringststatus meddelades efter en databasslagningN Nils82 skrev:Okej.
Vad Falck, som bärningsbolag, säger till dig är helt orelevant. I vart fall när det gäller din egna bilförsäkring. Hade till f.bolag sagt detta kanske läget varit ett annat.
Bärningsfakturan blir nog svår att komma undan och ditt krav på kompensation är nog helt omöjlig att få igenom.
Detta får nog anses som läropeng![]()
Det svåra är att bevisa att motparten haft uppsåt (ond tro), även om denna lämnat vilseledande uppgifter vid ingånget avtal. Du kan pröva att höra med en advokat om du nu kan få ut inspelningen.slaskman skrev:
Redigerat:
