Tomt Rånare ...

17k läst  55 svar

1. R
    Medlem Nivå 13
    Är väldigt vanligt, och vår kommun har till och med tagit ett officiellt beslut för några år sen om att inte göra något åt annekteringar så det verkar vara nästan fritt fram att göra vad man vill :(

En granne på gatan bredvid har några hundra m2 gräsmatta på kommunens mark, innan hade de staket runt men det är nedplockat nu så det går att passera till vår gata via "deras" gräsmatta vilket folk som känner till tomtgränserna gör men inte andra då det verkligen känns som man går i någons trädgård

Nån granne har fyllt på grus på kommunens mark så de kan få större andel av sin tomt plan, det stör dock ingen då det ändå är så brant skog att det inte kan användas till annat

En annan granne har annekterat ca 80m2 mark och planterat gräsmatta och en häck, dock ingen mark som någon kan utnyttja så det är ingen större fara med det..

På en annan angränsande gata har de på en passageremsa till vår gata planterat gräsmatta så det ser ut som deras tomt och ibland hade förra ägaren en studsmatta där så det knappt gick att ta sig förbi. Denna lilla passage mellan två tomter gör det möjligt för barn att få en säkrare väg till skolan och slippa en större gata så även om det är en ganska liten annektering är det den mest irriterande :mad:

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Bra tips!

Är de "snälla", lätta att stängsla in eller är de rymningsbenägna?
    Har du dem installade på nätter och vintrar?
    Behövs mycket utfodring med hö/halm/ensilage på vintern?

Redigerat 13 sep 11:00
  3. Swetrot
    Medlem Nivå 11
    Jag förstår att det där är jobbigt, men jag förstår också om folk tar "luckor" i anspråk. Dels brukar de inte alls skötas om, utan där får växa gräs, sly och lite av varje. Hundar rastas, snöröjningen dumpar snö där, och grus som sopats ihop. Andra grannar brukar snart komma på att det är ett bra ställe att dumpa sitt komposterbara, och innan man vet ordet av så föreslås det att återvinningskontainers skall ställas upp där, att det skall bli gästparkering eller att hela området skall ha sina brevlådor där istället för att brevbäraren skall åka runt. Plötsligt bor man vid kvarterets medelpunkt och får anlägga väldigt höga och täta häckar för att få vara ifred.

Man kan ju göra en liten grusad "Sommarväg - vinterunderhålles ej" där, och sedan låta kringliggande tomter diskret få svälla ut med lite gräsmatta, så ser det snyggt och prydligt ut sedan.

4. A
    Medlem Nivå 3
    En polisanmälan är förmodligen tyvärr helt meningslös och kommer antagligen läggas ner direkt.

5. P
    Medlem Nivå 1
    I mörbylånga vet jag att kommunen erbjudit många med 70-talstomter att köpa till mark
    i princip alla områden har rymligt med grönområden eller skogsremsor.
    Med tanke på staket som byggts nyligen så kommer de ta utökade gräsmattor som ett ja.

Är det lantmäteriet man ska kontakta för att mäta upp sin tomt?
    Har eniro och mina ritningar rätt så har jag några kvadrat att disponera ;)

6. Johannes Carlsson
    Medlem Nivå 8
    Absolut, men det är bra att den finns med där ifall hotet skulle verkställas.

7. Tokslut
    Medlem Nivå 8
    Men gör personen detta till TS så lär han ha gjort det till flera = om alla gör anmälan så blir det ju ett mönster och så fort alla skjutningar i Sverige försvinner (förhoppningsvis efter valet) så kanske Polisen har tid ;)

TS ska jag lägga upp bilden du la upp? då kan de ju försöka hota mig ist. ;)

8. H
    Medlem · Nivå 6
    Nej de rymmer inte.
    Bara de har mat och saker att klättra på.
    Går ute hela sommaren med vindskydd.
    Vintern så bor de inne.

9. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det får nog bli några sådana!
    En ligghall borde vi kunna ordna.
    Vi han massor med sly, ca 5 ha, men det är inte stängslat.
    Tror du att det går att ordna?
    Och var köper vi bäst getterna? Vi bor i Södra Halland.

10. H
    Medlem · Nivå 6
    Finns på blocket.
    Första året gick dom lösa i våran trädgård.
    Dock kom dom direkt det va fika, Bull hund.

Nu har de hage att va i

11. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Så söta och snälla de ser ut :love:

Och ja, där finns ju massor med annonser. Verkar vara rätt fertila djur :)

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: