Tomt Rånare ...

18k läst  55 svar

1. S
    Medlem Nivå 4
    Tänkte starta en tråd här för att se om det bara är vi som upplever en trend idag, I byn där jag bor där vi har en del mark och några privata tomter så har det alltid funnits några som annekterar ny mark utan tillåtelse så att säga, lägger en bild som visar ett prakt exempel.

Anledningen till att jag tar upp det är för att funktionen hitta gräns på hitta plötsligt gav ny insikt, i detta specifika fall är det faktisk inte min mark som annekterats utan grannens som äger lite mer men han vet inte om detta.

Det som gör detta fall intressant är att denne begärde en värdering på sin fastighet förra året och förta mäklaren upptäckte att individen tagit och påstår att annekterad tomt är deras, den andra mäklaren baserade värdering på den yta dom nyttjar.

Men hur varligt är det i vårt avlånga land att folk bara "tar för sig " ?.

BILD BORTTAGEN/Moderator

Det röd streckade är det som personen ifråga verkligen använder, tillråga på allt har han gått till andra grannar och sagt att hans mark sträcker sig ännu längre och att han vill diskutera deras intrång på hans tomt ... i detta fall är det rätt extremt

Redigerat av moderator 12 sep 09:53
  2. tommib
    Självbyggare · Nivå 15
    Utan att nämna något om just detta specifika fall så kan jag säga att precisionen i eniros tomtgränser är suboptimal. Det är också så att det som gäller är i första hand råmärken i terrängen, i andra hand det som står i lantmäteriakten och i tredje hand det som är inritat på karta.

Det låter väldigt konstigt att en mäklare skulle påstå att "annekterad" mark tillfaller den som tagit den. I så fall är det lämpligt att anmäla den mäklaren till fastighetsmäklarinspektionen.

3. Fotografen
    Medlem · Nivå 15
    En brasklapp för att gränserna på tex eniro inte stämmer, de påstår tex att halva grannens garage ligger på min tomt vilket inte stämmer.
    Hur vanligt det är att någon helt fräckt annekterar en markplätt vet jag inte. Att gränser inte ligger där de ser ut att ligga är ganska vanligt.

4. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Hur vet du det?
    Är du verkligen själv säker var gränserna går?

5. Fotografen
    Medlem · Nivå 15
    Rören från 1957 finns kvar och felet är lika över hela området.

Stickan56 gillar
  6. L
    Medlem · Nivå 17
    Ingen skugga på dig
    Vems är marken utanför det gula , det är väl dom som är kärande i detta och bryr dom sig ,
    även du ger info vad som inte ska vara

7. M
    Medlem Nivå 16
    Som varje skogsägare vet, gränsande villaägare kastar alltid sin skit över gränsen, anlägger komposter, hugger ner skymmande träd och "sköter" gärna lite mark runtomkring.

8. S
    Medlem Nivå 4
    Min frågeställning var mer generell, i det specifika exemplet stämmer tomt med den utsättning som gjordes av LM för 7 år sedan när dom köpte fastighet.

9. Johannes Carlsson
    Allvetare Nivå 9
    Jag skulle tro att detta är ganska vanligt. Man börjar städa lite i skogen nära tomtgränsen och sen sakta men säkert utökas ytan som man tror ligger på ens egen tomt. Finns det ingen tydlig avgränsnint t.ex. en mur så är det nog lätt hänt.

Är väl egentligen bara att dra ett snöre mellan markrören och mäta in det igen?

10. thomas33
    Renoverare · Nivå 14
    Eniro, Hitta mm använder satellitbilder och en viss förskjutning kan det då bli, men tomtens form och storlek stämmer i de flesta fall, då de utgår från Lantmäteriets kartor. I TS bild ser man en tomt med raka rödmarkerade kanter och den som bor där har säkert olovligt tagit betydligt större yta i anspråk.

11. Gammelnörden
    Medlem Nivå 3
    Personligen, som markägare, tycker jag det är vanligt med den här sortens beteende. De personer jag har mött är ganska ointresserade av att ta reda på fakta och bildar gärna sig en uppfattning om hur det bör vara utifrån egna önskemål/upplevda behov och rationaliserar sitt beteende därefter. Jag har också märkt att det ofta finns en uppfattning om att "på landet" är det väl inte så noga och så snörräta gränser, som inne i bostadskvarter i staden där "storebror ser dig". Kanske en uppfattning de bildat sig som har med detaljplanerat kontra icke detaljplanerat område att göra?

12. B
    Allvetare · Nivå 13
    Med betoning på "i de flesta fall" då. För Lantmäteriets kartdatabaser innehåller en del osäkerheter. Man måste förstå att många fastigheter är gamla och såväl mätteknik som egenkontroll och dokumentation lämnade en del övrigt att önska. Därför är många gränser inlagda i Lantmäteriets fastighetsdatabas som "osäkra", med en lägesosäkerhet som kan vara flera meter, ibland tiotals meter på landsbygden. Det är alltså inget som beror på dålig inpassning mot Eniros eller Hittas flygbilder.

toolman77 och mexitegel gillar
  13. Swetrot
    Medlem Nivå 11
    Det är väldigt vanligt att tomten expanderar lite. Ofta handlar det om remsor mot vägar, vattendrag, järnväg, diken etc som man klipper och håller efter för att det skall se snyggt ut, eller som blir "kompost" och rishög. Det man verkligen skall se upp med är när byggnader och anläggningar hamnar på fel sida av en tomgräns. Det är dyrt om stenkistor, infiltrationsbäddar, garage, växthus, altaner, lekstugor, fruktträd, stödmurar, dammar, häckar, pooler och vägar helt plötsligt visar sig stå på någon annans mark.

Generellt är mäklare inte så på hugget vad gäller att hålla ordning på tomtgränser och liknande, trots att det är en av de mer vanliga orsakerna till grannkonflikter.

För den som skall köpa hus finns det skäl att kolla tomtkartor och liknande, och ser det osäkert ut får man ställa frågor, och kanske kontakta omkringliggande markägare för att höra deras åsikter. Man blir säkert inte populär om det är en tomtrånare som är säljare, men hellre det att att det en dag står arga markägare och kräver att man återställer mark som man tror sig äga.

14. E
    Medlem Nivå 5
    Jag har en granne som lyckades med konststycket att ersätta ett rakt staket på tomten med ett krokigt som går ut väg till 5 fastigheter dessa har. bara en 50 - 70 cm men ändå.

15. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    ???

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: