Hej,
Jag bodde i en stor lägenhet (hyresrätt) tillsammas med min mor och 3 systrar som är mellan 10 å 18år gammla. Nu har jag köpt ett hus å bestämt mig att flytta ihop med min sambo å lämna lägenheten till min mor å systrar som trivs bra i den.

Jag tänkte kan det bli problem då hyrsrätt kontraktet står på mitt namn? Kan hyrsvärden se att jag äger en villa? Vill ju helst inte att min mor blir utan boende.
Vi tänkte inte på det när vi skrev på kontraktet då vi är en familj å hade mindre betydelse vem som skulle stå på kontraktet.

Tacksam för alla svar!

BirgitS
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du bör överlåta kontraktet på din mor för att undvika problem.
[länk]
Tack för svaret.

Jag skickade ett mail till hyresvärden idag. Får se vad dom komer med.

Vet någon om dom kan söka i deras system eller om dom får typ meddelande om att kag inte inskriven på adressen längre?

Kanske lite överdrivet löjligt att vara orolig med tanke på hur många som hyr i svart idag. Dom kommer ju oftast undan.

Vadå? Får man inte äga ett hus och hyra en lägenhet samtidigt? Hur gör dom som bor på landet och har en övernattningslägenhet i stan?

Man bör vara skriven i lgh , då kan man äga hus eller bostadsrätt tex.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Man bör vara skriven i lgh , då kan man äga hus eller bostadsrätt tex.
Skatteverket kan klaga om man inte är skriven där man har sin huvudsakliga nattvila (eller hur det nu var formulerat).

useless useless skrev:
Vadå? Får man inte äga ett hus och hyra en lägenhet samtidigt? Hur gör dom som bor på landet och har en övernattningslägenhet i stan?
Jo, men då bor man ju på båda ställena och har ett behov av lägenheten. När det gällde TS verkade det inte som att hen skulle övernatta i lägenheten regelbundet och om hyresvärden anser att den på kontraktet inte har nytta av lägenheten kan den personen bli uppsagd.
Se https://www.hyresgastforeningen.se/aktuellt/nyheter/00/08/vann-i-domstol-och-far-bo-kvar/

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Huset vi köpte är 20 min från lägenheten vilket gör att vi inte kan skylla på att det e en övernattnings lägenheten.

Vet någon om dom stora hyresvärderna kollar upp sina hyresgäster? Eller gör dom det enbart när problem dyker upp från hyresgästens sida?

Jag kommer givetvis skriva över kontraktet på min mor. Men är lite nojig

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.