8 660 läst ·
41 svar
9k läst
41 svar
Hyresvärd missade informera, elen stängdes av. Vad är deras ansvar?
Vår hyresvärd har varit avtalspart för den el som levererats till lägenheten vi hyr. Detta var inte avsikten från deras sida (deras tanke var att vi skulle skaffa eget elavtal) men p.g.a otydligheter i deras kommunikation så har denna situation kunnat bestå i nästan ett år.
En bit in i sommaren kom vi hem till en lägenhet utan el. Efter lite grävande visar det sig att elen inte är betald och därför blivit avstängd. Vi får tömma kyl/frys då allt börjat ruttna samt betala dyra pengar för en jour-insats för att få igång det hela igen (vi kom hem en lördag).
Under dessa månader så har alltså vår hyresvärd varit avtalspart för elen och det är därmed de som fått alla brev som varnar om obetalda räkningar och till slut avstängning. Det enda vi hört från dem är att vi fått en, i våra ögon helt normal, faktura för el. Det står inget på den som kunde få oss att tro att något var fel. Förfallodatum var långt efter det att den till slut stängdes av. '
Jag undrar vilket ansvar hyresvärden har i det här fallet, de vill inte kännas vid något alls?
De hävdar att de redan då vi flyttade in informerat oss om att vi måste skaffa eget elavtal och att de därför inte har något ansvar. Om vi bortser från analys av exakt vad de sade till oss initiellt (om inte det är så att just den blir det juridiskt centrala) så tycker jag att det faktum att de tagit emot alla dessa varningar och samtidigt inte gett oss någon information om att de fått dem (snarare tvärtom eftersom vi fått faktura på el från dem) borde innebära att de inte kan friskriva sig på sättet de försöker.
Tips på vilka lagar som gäller och synpunkter på om de har något ansvar tas tacksamt emot!
En bit in i sommaren kom vi hem till en lägenhet utan el. Efter lite grävande visar det sig att elen inte är betald och därför blivit avstängd. Vi får tömma kyl/frys då allt börjat ruttna samt betala dyra pengar för en jour-insats för att få igång det hela igen (vi kom hem en lördag).
Under dessa månader så har alltså vår hyresvärd varit avtalspart för elen och det är därmed de som fått alla brev som varnar om obetalda räkningar och till slut avstängning. Det enda vi hört från dem är att vi fått en, i våra ögon helt normal, faktura för el. Det står inget på den som kunde få oss att tro att något var fel. Förfallodatum var långt efter det att den till slut stängdes av. '
Jag undrar vilket ansvar hyresvärden har i det här fallet, de vill inte kännas vid något alls?
De hävdar att de redan då vi flyttade in informerat oss om att vi måste skaffa eget elavtal och att de därför inte har något ansvar. Om vi bortser från analys av exakt vad de sade till oss initiellt (om inte det är så att just den blir det juridiskt centrala) så tycker jag att det faktum att de tagit emot alla dessa varningar och samtidigt inte gett oss någon information om att de fått dem (snarare tvärtom eftersom vi fått faktura på el från dem) borde innebära att de inte kan friskriva sig på sättet de försöker.
Tips på vilka lagar som gäller och synpunkter på om de har något ansvar tas tacksamt emot!
Hur kommer det sig att hyresvärden har fått fakturor för el , när någon avflyttar så säger den upp sitt avtal , normalt ska den nya hyresgästen överta det abonnemanget , det verkar som att värden har stått för detta innan ni flyttat in , och av vilken anledning
Vi är allra första hyresgästen. Är lite speciallösning då tydligen.L Liteavvarje skrev:
Det är hyresgästens skyldighet att ordna el-abonnemang , i det här fallet har värden en skyldighet att informera om el . Värden har ju i första delen i nya huset ett avtal med el-verket
och sen ska det flyttas över , hur är det med de övriga hyresgästernas el
och sen ska det flyttas över , hur är det med de övriga hyresgästernas el
Det du beskriver är säkert korrekt ambitionsmässigt. Informationen från hyresvärden har dock inte varit tydlig på punkten (tvärtom). Jag ville dock helst lämna en analys av exakt vad de skrev utanför om inte det är så att det är det som avgör saken. Oberoende hur de formulerade sig i infon vi fick när vi flyttade in, har inte de något ansvar att iallra minsta fall informera oss sen när det börjar rassla in varningar och elen till slut stängs av?L Liteavvarje skrev:
Gå inte in på allt , bra , men varför dom inte har gett er info om att det kommit fakt och påminnelse är ju den stora frågan , det hade väl varit lämpligt , allt har ju kommit i deras namn
vad jag förstår , enligt det så är dom juriskt betalningsskyldiga
vad jag förstår , enligt det så är dom juriskt betalningsskyldiga
De har hela tiden vidarefakturerat till er?
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Men asså hallå! Givetvis måste ni teckna ett elavtal, vad trodde ni?
För elen så är det ju antagligen de som, i kraft av motpart, är betalningsskyldiga. Men just elen betalar vi gärna, det är ju vi som har förbrukat den. Frågan är här vem som står för kostnaden för akutinsats från vattenfall för att få elen påslagen (kostar 1600) och all mat som vi fick slänga.L Liteavvarje skrev:
Vad står i kontraktet?
Det normala är att hyresgästen skaffar ett elavtal och ordnar detta på eget initiativ.
Det normala är att hyresgästen skaffar ett elavtal och ordnar detta på eget initiativ.