13 153 läst ·
36 svar
13k läst
36 svar
Stopp i dagvattenledning - dolt fel?
Jag hade nog också i första hand gått på kommunen. Att de grävde in dagvattnet snabbt och smidigt utan kostnad tyder på att de har schabblat. Mitt förslag till dem hade varit ungefär detsamma som Anna_H är inne på. Antingen får de återbetala felaktiga fakturor eller ge er en ersättning för det inträffade.
Fast nog måste väl en oansluten ledning kunna kvalificera som dolt fel, oavsett VEM som gjort fel så är det ju något som är mkt svårt att kontrollera, som inte inträffat av åldersslitage och som helt säkert var en brist vid köpet?
Det borde väl isåfall vara föregående ägare som får ersätta och sen kräva kommunen, dvs dina felsökningskostnader tycker jag du borde ställa till föregående ägare... Låter konstigt om han aldrig upplevt något problem alls om det inte var anslutet alls...
Det borde väl isåfall vara föregående ägare som får ersätta och sen kräva kommunen, dvs dina felsökningskostnader tycker jag du borde ställa till föregående ägare... Låter konstigt om han aldrig upplevt något problem alls om det inte var anslutet alls...
Håller med, om det inte fanns något som indikerade att det var fel på dagvattnet så fanns det inte skäl att genomföra fördjupad besiktning men från det till att faktiskt få rätt är vägen lång och osäker. Särskilt eftersom problemet går tillbaka till förr-förra ägaren. Detta ska ställas i relation till vilka summor som TS har som krav.
Med bakgrund av ovanstående var mitt förslag att försöka lösa det smidigt med kommunen direkt. Går inte det så får man värdera om det är värt att gå vidare.
Med bakgrund av ovanstående var mitt förslag att försöka lösa det smidigt med kommunen direkt. Går inte det så får man värdera om det är värt att gå vidare.
Tja.. Nu har kommunen tagit på sig ansvaret för anslutningen av dagvattnet. Därmed blir kostnaden noll för att åtgärda felet. Så då kan vi lägga det problemet till handlingarna.
När det gäller resterande ersättning för utlägg är jag väldigt osäker på om det är möjligt. JAg skulle nog vilja säga att det ser väldigt mörkt ut. (dessutom kostar oftast en tur till rätten ganska många pengar. risken är stor att pengarna blir fler än vad de kostnader du har haft)
Avfuktare i krypgrunden? Varför skulle säljaren kosta på det? Det är du som valt att installera den. En krypgrund är en känd riskkonstruktion, vilket ställer stora krav på undersökningen. Självklart ska inte säljaren betala din avfuktare.
Mitt tips är att gå vidare. Att processa och bråka om de pengar det nu handlar om kommer att kosta inte bara i pengar utan i hälsa! Så för din skull lägg det här åt sidan. Du kan försöka få tillbaka kostnaden för anslutningen till dagvattnet, men om du bott ett halvår blir det inte många kronor. För resten ska säljaren ha. ( för inte skulle du behålla de pengarna själv
)
Förresten, välkommen till livet i villa. Du har skaffat dig en busig vän som kommer att spela dig ett å annat spratt ibland. Frågar du huset, så är det bara för att muntra upp dig
. Det kommer dyka upp massa "roliga" saker under din tid med huset. Det bästa är att bara skratta åt det, det blir inte bättre av att gråta eller bli förbannad. (jag själv väljer att skratta åt problemen som dyker upp och konstaterar man måste bara älska att bo i hus)
När det gäller resterande ersättning för utlägg är jag väldigt osäker på om det är möjligt. JAg skulle nog vilja säga att det ser väldigt mörkt ut. (dessutom kostar oftast en tur till rätten ganska många pengar. risken är stor att pengarna blir fler än vad de kostnader du har haft)
Avfuktare i krypgrunden? Varför skulle säljaren kosta på det? Det är du som valt att installera den. En krypgrund är en känd riskkonstruktion, vilket ställer stora krav på undersökningen. Självklart ska inte säljaren betala din avfuktare.
Mitt tips är att gå vidare. Att processa och bråka om de pengar det nu handlar om kommer att kosta inte bara i pengar utan i hälsa! Så för din skull lägg det här åt sidan. Du kan försöka få tillbaka kostnaden för anslutningen till dagvattnet, men om du bott ett halvår blir det inte många kronor. För resten ska säljaren ha. ( för inte skulle du behålla de pengarna själv
Förresten, välkommen till livet i villa. Du har skaffat dig en busig vän som kommer att spela dig ett å annat spratt ibland. Frågar du huset, så är det bara för att muntra upp dig
Redigerat:
...fast om man berättar detta för tidigare ägare så kanske denna inser att det är rimligt att betala eller bidra till de extra kostnader som köparen/TS haft, nu tycker jag inte att mögel i krypgrunden är rimligt att få betalt för, för det verkade ju funnits redan innan - att bidragande orsak var dagvattnet spelar mindre roll, det var inte ett dolt fel med fukt i krypgrunden.
Men ett oanslutet rör är helt klart inte normalt. Det kan ha varit kommunens fel från början och det är bra att de tog detta på sig. Att tidigare ägare betalat för mycket gör ju inte att nuvarande ägare ska få tillbaka pengar. Det vore helt fel av kommunen, kommunen är ju skyldig tidigare ägare dessa pengar. I vissa fall förs ju skulder vidare med ett köp, jag har för mig det är så med föroreningar i mark eller parkeringsböter.
Jag skulle säga, prata med tidigare ägare, säg att du haft problem pga detta men att tidigare ägare kanske kan få pengar av kommunen pga betalt för något han ej fått. Var och en får reglera sina egna skulder eller tillgodohavanden.
Men ett oanslutet rör är helt klart inte normalt. Det kan ha varit kommunens fel från början och det är bra att de tog detta på sig. Att tidigare ägare betalat för mycket gör ju inte att nuvarande ägare ska få tillbaka pengar. Det vore helt fel av kommunen, kommunen är ju skyldig tidigare ägare dessa pengar. I vissa fall förs ju skulder vidare med ett köp, jag har för mig det är så med föroreningar i mark eller parkeringsböter.
Jag skulle säga, prata med tidigare ägare, säg att du haft problem pga detta men att tidigare ägare kanske kan få pengar av kommunen pga betalt för något han ej fått. Var och en får reglera sina egna skulder eller tillgodohavanden.
HahaO Odjuret skrev:Tja.. Nu har kommunen tagit på sig ansvaret för anslutningen av dagvattnet. Därmed blir kostnaden noll för att åtgärda felet. Så då kan vi lägga det problemet till handlingarna.
Mitt tips är att gå vidare. Att processa och bråka om de pengar det nu handlar om kommer att kosta inte bara i pengar utan i hälsa! Så för din skull lägg det här åt sidan. Du kan försöka få tillbaka kostnaden för anslutningen till dagvattnet, men om du bott ett halvår blir det inte många kronor. För resten ska säljaren ha. ( för inte skulle du behålla de pengarna själv)
Förresten, välkommen till livet i villa. Du har skaffat dig en busig vän som kommer att spela dig ett å annat spratt ibland. Frågar du huset, så är det bara för att muntra upp dig. Det kommer dyka upp massa "roliga" saker under din tid med huset. Det bästa är att bara skratta åt det, det blir inte bättre av att gråta eller bli förbannad. (jag själv väljer att skratta åt problemen som dyker upp och konstaterar man måste bara älska att bo i hus)
Stort TACK till alla er som har engagerat sig i vårt problem och kommit med kloka råd och hjälpsamma inlägg. Vi gör nog som flera av er skriver: testar att få ut kostnaden för felsökning från kommunen och om det inte funkar så lägger vi detta till handlingarna och går vidare. Säkerligen kommer huset ändå snart ge oss annat att tänka på!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden