Byggahus.se

Nekad andrahandsuthyrning

1. H
    Medlem · Stockholm · 43 inlägg

HannaLL

Medlem
    Hej!
    Jag och min kille har precis köpt en bostadsrätt och har som avsikt att ha kvar hans gamla bostadsrätt och hyra ut den.
    Vi sökte tillstånd från styrelsen (där jag sitter med) blev muntligt beviljad till kort period i sittande möte men nu 5 dagar senare får jag ett mejl från ordförande som säger att andra personer i huset har haft kraftiga invändningar mot uthyrningen. Nu ska styrelsen träffas på nytt och fatta beslut i veckan.

Vi har stora problem med detta. Först och främst pga att vi efter det muntliga godkännandet skrivit kontrakt med vår hyresgäst och inflytt sker redan om 8 dar.
    Sen undrar vi om dom verkligen har rätt att säga nej. Hyreslagen ändrades ju 2014 och nu behövs bara skäl för att ha rätt att hyra ut trodde vi.

Så vår fråga är. Vad har vi för rättigheter?

Vore oerhört tacksam för hjälp!

Redigerat 21 okt 2017 22:42
  2. F
    Medlem · Västra götaland · 6 673 inlägg

fsn

Medlem
    Det finns väl vissa grundläggande skäl som anses som praxis och så som jag ser det så är det bara att informera styrelsen om det.

Det jag spontant kommer på: studier på annan ort, arbete på annan ort, fängelse, långvarig sjukhusvistelse eller vårdhem, prov-sambos. Ni skulle rimligtvis hamna i det sistnämnda.

3. H
    Medlem · Stockholm · 43 inlägg

HannaLL

Medlem
    Hej och tack för svar!
    Dessa regler gällde så vitt jag vet innan 2014 då man ändrade lagen från "beaktansvärda skäl" se ovan till "skäl". Jag ser att skäl i hyreslagen kan vara "hyra ut till närstående", "dålig marknad att sälja" etc. Men behöver lära mig mer om detta och ta reda på fler skäl. Samboskap tror jag inte går då vi redan har två barn ihop.

Vi undrar också kring det här med muntligt godkännande som sedan dras tillbaka. Kan man göra så? Vi har som sagt skrivit kontrakt nu.

Med vänlig hälsning,

Redigerat 21 okt 2017 22:41
  4. V
    Medlem · 31 inlägg

vf98al38

Medlem
    Du skriver i första inlägget "hyra ut den tillsvidare". Klart föreningen säger nej.

Som @fsn räknar upp finns några giltiga skäl. Prov-sambos är fullt giltigt men du kan inte kräva att få hyra ut den tillsvidare, ingen vettig brf ska behöva godkänna det upplägget, utan man får söka om tillstånd för ett år i taget.

5. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 895 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Och den naturliga frågan är väl då; varför vill ni behålla den "gamla" lägenheten och hyra ut den i andra hand?

Du skriver hans gamla bostadsrätt. Bodde ni inte tillsammans fast ni har två barn ihop?

• Laddar…
  6. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 895 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Hur gammalt är barnet nu? Jag fick intrycket att ni hade ett par små barn.
    Men, men, men, jag kan ju inte sån't här, men rent formellt tycker jag det verkar tveksamt att det skall godkännas :(

7. B
    Medlem · Stockholms län · 23 938 inlägg

BirgitS

Medlem
  8. F

fsn

Medlem
    Jag är av den uppfattningen att har man köpt sin bostadsrätt så gör man som man vill inom rimliga gränser.

Jag satt själv i styrelsen för en relativt stor bostadsrättsförening och en sak är säker, det finns för många jante-riddare som kategoriskt säger nej till allt som skulle göra livet lättare för nån annan.

• Laddar…
  9. H
    Moderator · Stockholm · 44 343 inlägg

hempularen

Moderator
    Man har ju alltid haft rätt attr hyra ut i andra hand under ett år för att provsambo. Nu framgår det inte om ni redan har varit sambos i lägenheten det gäller, om så är fallet och föreningen vet och kan bevisa det, så kan den varianten vara utömd. Där jag var ordf., för en massa år sedan så accepterade vi provsambo alternativet utan att iffågasätta.

Nu var det egentliga skälet ju att ett av barnen skall flytta in senare. Såvitt jag förstår så är även det numera ett skäl som skall kunna godtas (se länken i #7). Där är ett exempel att man vill hyra ut för att senare efter pensionering flytta in själv. Det skälet är snarlikt att man inväntar att ett barn skall lämna hemmet. Nu är inga regler svarta och vita i de här sammanhangen, så det finns inga garantier för hur hyresnämnden skall tolka. Och är barnet ex. 2 år nu, så misstänker jag att det är lite väl många år kvar till flytt för att skälet skall godkännas.

10. D
    Besserwisser · E · 18 003 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Som jag tolkar det har de ju bott tillsammans så pass länge i den aktuella lägenheten att de hunnit få ett par barn. Så provsambo verkar inte applicerbart. Barnen tycks vara tämligen små än så länge, så alternativet att vänta till de behöver bostad känns långt bort. Det verkar helt enkelt vara ett önskemål om att göra vinnst på bostaden. När man går med i en bostadsrätts förening har man rätt att bo i bostaden. Att äga för att hyra ut är ingen rättighet. Men det är ju dåligt att de först säger ja och sedan ändrar sig. Så får de inte göra.

11. F

fsn

Medlem
    Nu blev det genast lite jante ;). Du vet inget om vilka anledningar som finns för att hyra ut eller behålla lägenheten. En instabil och svag marknad (dvs i förlängningen göra en vinst) är fö ett fullt legitimt skäl för att hyra ut under en begränsad tid. Inte för att det ser ut så generellt på marknaden men just saying....

Bara det att tvingas sälja i samband med köp av en ny bostad TROTS att man inte har det ekonomiska behovet att göra det är befängt. Att köpa en ny bostad är ansträngande så det räcker, att samtidigt tvingas sälja är löjligt. Ett års uthyrning borde vara obligatoriskt och skulle endast behöva registreras hos styrelsen. Det borde även ligga i allas intresse att det finns fler hyresobjekt tillgängliga.

• Laddar…
  12. D
    Besserwisser · E · 18 003 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Hur du tycker att det borde vara hör inte riktigt hit va?

13. Bart
    Medlem · Uppland · 1 383 inlägg

Bart

Medlem
    Inte för att uppmuntra ett bedrägligt beteende, men när det gäller bostadsrätter och uthyrning anser jag att vi har ett alldeles för snävt regelverk. Ta reda på vilka grunder för uthyrning en styrelse inte får neka, exempel finns i tråden. Använd det som ligger er närmast till hands. Om det är att ni vill att ert/era barn ska kunna ta över lägenheten är väl det ett skäl så gott som något annat. Vinkla dt så att ni får er vilja igenom.

Med tanke på den generella bristen av hyreslägenheter och antalet bostadssökande som inte har möjlighet att lägga upp den handpenning som krävs för ett köp. Eller för den delen inte klarar de lån som krävs. Är en ökad uthyrning av bostadsrätter en nödvändighet. Om skälet sen är att jag vill gå med en högre vinst genom att äga min lägenhet längre. Vem bryr sig?

14. L
    Medlem · Halland · 5 441 inlägg

lordi

Medlem
    Anledningen till att man är restriktiva med uthyrning i andra hand är väl att man vill motverka att folk köper upp lägenheter i spekulationssyfte. Sen blir det ju också bökigt om hyresgästen i fråga skulle missköta sig.
    Jag satt i en brf-styrelse för ett antal år sedan.
    Där godkände vi enbart tidsbegränsad uthyrning, ej tillsvidare. Det kunde vara någon som skulle studera eller jobba tillfälligt på annan ort t ex.
    Hyresgästen skulle också godkännas precis på samma sätt som en medlem.

• Laddar…
  15. A
    Medlem · Stockholm · 7 274 inlägg

Andy78

Medlem

Självklart borde det ligga i alla intresse att det finns fler hyresobjekt tillgängliga, men focus borde väl då vara på riktiga hyresobjekt, sk hyresrätter inte privatpersoner som hyr ut sina bostadsrätter och hyresrätter oftast till överhyra.

Jag håller dock med dig om att brf bör vara mindre restriktiva med begränsad andrahandsuthyrning nu när marknaden är som den är, dock kan andrahandsuthyrning inte pågå i tex 5-10 bara för att marknaden har dippat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.