Q
Hej jag upptäckte att jag har en spricka i en bjälke mellan under och ovanvåning på mitt i 1½ plans hus. Är detta något som jag kan ta upp som dolt fel?
Sprickan börjar där de har kapat i den för avloppet och sen löper den nästan hela vägen till väggen.

Upptäckte det först nu efter ett år pga det inte varit någon dörr in till kattvinden fören nu. Så det fanns inte en chans att jag kunde kontrollera detta under visningen.
Huset har dolda fel försäkring genom mäklarhuset.
 
Hur mycket pengar hade du tänkt klämma säljaren på?
 
Q
Nyfniken Nyfniken skrev:
Hur mycket pengar hade du tänkt klämma säljaren på?
Jag vill väll inte ute efter pengarna, vill ha det fixat om det nu är en fara för huset.
 
Då tycker jag att du ska lägga upp några bilder här så kommer du få bra tips innan du har hunnit blinka.
 
Q
Elledning fäst längs med en träsockel på ett mönstrat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en trång och dåligt belyst utrymme under en säng med synliga träreglar och brädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dammigt utrymme under en säng med synliga elkablar och träpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Q
Bild på insidan av en träkonstruktion med synliga reglar och paneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu är jag ingen byggingenjör men jag hade helt enkelt struntat i det där. Du har säkert fler sprickor i reglarna. Den går ju inte tvärs fibrerna.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Du skojar va?
 
  • Gilla
vvalle
  • Laddar…
Q
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nu är jag ingen byggingenjör men jag hade helt enkelt struntat i det där. Du har säkert fler sprickor i reglarna. Den går ju inte tvärs fibrerna.
Ingen annan är sprucken och detta badrummet är renoverat för 2 år sedan. Man kanske skulle prata med någon kunnig om det är något att bry sig om eller bara att strunta i.
 
Den lilla sprickan har ingen inverkan på hållfastheten. Du kan sova lugnt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Skruva dit några spikplåtar om du är orolig... Är nog det mest rationella du kan göra. Minst energi och samtidigt lite balsam för själen att du ändå gjort något. Dock tror jag inte du behöver bekymra dig det minsta även om du inte gör det!
 
Q
Immobil Immobil skrev:
Den lilla sprickan har ingen inverkan på hållfastheten. Du kan sova lugnt.
Tänkte om det var någ
Immobil Immobil skrev:
Den lilla sprickan har ingen inverkan på hållfastheten. Du kan sova lugnt.
jag får väll hålla lite koll om den växer.
 
Q
T tobbbias skrev:
Skruva dit några spikplåtar om du är orolig... Är nog det mest rationella du kan göra. Minst energi och samtidigt lite balsam för själen att du ändå gjort något. Dock tror jag inte du behöver bekymra dig det minsta även om du inte gör det!
Ja det låter som en bra idé, har massa andra projekt och klura på.

Vi har hittat en del byggfel som vi måste fixa, billiga men tidskrävande. Var plaskblött i väggen under ett fönster, som tur va så upptäckte vi det när vi monterade in en dörr där. Har provisoriskt tätat de andra fönsterna och skall hyra ställning nästa vår och fixa .
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Dina två sista bilder i inlägg #5, är det nån gammal vattenskada där eller är det fuktigt nu?
 
Q
P para skrev:
Dina två sista bilder i inlägg #5, är det nån gammal vattenskada där eller är det fuktigt nu?
Ingen fukt nu iallafall, har varit och känt på de. Är badrum under med så kanske är skarvarna som sugit åt sig fukt från ångorna från duschen. Det nedre badrummet är renoverat för 8 år sedan och taket är inte bytt så kan va väldigt gammalt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.