nizzehult
BirgitS BirgitS skrev:
Man kommer överens med köparen i förväg är det korta svaret.
Många uppskattar att det finns t.ex. ved, virke, redskap fast det är lös egendom och egentligen ska tas bort, men inte alla.
Köparna blir säkert glada om om du har en genomgång av värmeanläggningen med dem.
Korrekt, men man måste inse att en köpare först kommer på en visning, får ett prosekt och bildar sig där och då en uppfattning om huset och vad sen hen anser ska ingå utifrån detta. Är detta otydligt så uppstår lätt kontroverser i nästa steg och att jobba proaktivt inför detta är en god idé. Men det kan också gå åt andra hållet: när vi sålde huset så blev köparna glatt överraskade att diskmaskinen ingick!

Att möbler, TV, trädgårdsredskap etc och personlig egendom/lösöre inte ingår behöver knappast förtydligas men allt som sitter fast och går under benämningen fast egendom skadar inte att förtydliga. En lös garderob är en typisk sån detalj. Finns den på planritningen och inget annat meddelas anser i alla fall jag att den ska ingå, även om den uppgraderats till en nyare version sen huset byggdes. En takantenn eller diskmaskin ska givetvis ingå, däremot inte en lös mikro som står på en bänk.
Jag förordar återigen att sånt som det kan bli diskussioner om märks upp eller omnämns i prospektet - alternativt inte finns där vid visning och fotografering. Då uppstår inga tvister.

När sen köpet ska slutföras kan man komma överens om detaljerna, köparen kanske är beredd att köpa mikron då den passar så bra i köket. Eller gräsklipparen. Gardinstängerna. Vissa vill gärna att virket lämnas, andra vill det inte. Osv.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Ingen aning vad reglerna säger, men jag hade aldrig kunnat montera ner mitt system och ta med det vid ev flytt, tycker det ska ingå precis som spotlights osv. Det hade ju även blivit en hel del jobb om ny ägarna bestämmer sig för att inte slösa pengar på ett nytt system som funkar för installationen du har. Och massa jobb att återställa.

Så åter igen, de skall ingå, har dock ingen fakta bakom detta :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.