Vi går i husbyggarplaner. Har fått offert på nyckelfärdigt hus av lokal byggfirma.

Min fråga är

Kan vi köpa tomten (kostar endast 1kr) och sedan låta byggfirman uppföra ett hus på vår tomt som vi äger?

Eller måste byggfirman köpa tomten, där dom sedan säljer tomt och fastighet till oss?

Om byggfirman köper tomten innebär det att vi måste betala en lagfartskostnad på ca 40.000kr vid köp av fastighet. Men om vi köper tomten först så kan vi undvika den och endast betala stämpelskatten på 825kr

Hur är juridiken? Finns det några fällor?
 
Vi byggde hus nyckelfärdigt/totalentreprenad på vår tomt som jag ägt i tio år. Inga problem alls.
 
Vi köpte tomt först och sedan huset. varför skall byggfirman krångla med det? vad händer vid en tvist om dom äger tomten?
 
Det är väl det vanliga att man delar upp affären i två delar.
Först köper man tomten, privat eller av hustillverkaren.
Och sedan själva husbygget.

Just för att hålla ner lagfartsavgiften.

Men de flesta av oss kommer väl inte undan med en tomtkostnad på 1 kr.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.