Byggahus.se

Anslutning till kommunalt VA.

1. B
    Medlem · Stockholms Län · 44 inlägg

bolang

Medlem
    Kommunen jag bor i, Nynäshamn, skall tvångsansluta ett antal fastigheter ute på landsbygden till en kostnad per tomt på maximalt (säger man) 300.000 per tomt, oavsett om den är bebyggd eller inte. Har man som jag två tomter, varav en obebyggd, blir det alltså ca 600.000:-. Sedan tillkommer ytterligare kostnad för framdragning av VA till ev. byggnad. Har man väl fått VA framdraget till tomtgränsen åläggs man också att ansluta sig till kommunalt VA, man kommer inte att få använda vatten från egen brunn för annat ändamål än vattning. Det finns för närvarande ingen som helst möjlighet för mig att finansiera detta. Kommunen säger att de i så fall går in med ett borgensåtagande. Min pågående skuldsanering tillsamman med ca 10 betalningsanmärkningar ger inga som helst möjligheter till lån av något slag. Den obebyggda tomt jag har och som är min väg ut mot närmaste väganslutning gör att jag inte kan sälja den.
    Min fråga är: Om jag skriver under ett kontrakt med kommunen om anslutning av VA, men alltså är medveten om att jag aldrig kommer att kunna betala anslutningen, gör jag mig då skyldig till ett lagbrott av något slag? Om jag vägrar att skriva under i händelse att det är ett lagbrott, vad händer då?

2. SysterNett
    Husägare · Stockholm · 563 inlägg

SysterNett

Husägare
    Hur kan du äga fastigheter när du har skuldsanering?

• Laddar…
  3. B

bolang

Medlem
    En lång historia! Jag lyckades med hjälp av en värderingsman från en mäklare och banken där lånen ligger manövrera så att jag fick behålla mitt hem, hus och fastigheter. Jag hade här god hjälp av kommunens budgetrådgivare samt att jag hela tiden till 100% samarbetade med kronofogden. Närmare besked än så ger jag inte.

4. Hemmakatten
    Medlem · 12 112 inlägg
    Du kan kanske sälja den andra fastigheten och skriva ett servitut med rätt att köra på den andra fastigheten

5. SysterNett
    Husägare · Stockholm · 563 inlägg

SysterNett

Husägare
    Sälj fastigheterna och betala av dina skulder. Många problem lösta. Ffa så står inte skattebetalarna för dina skulder.

6. B

bolang

Medlem
    Jag har redan fixat ett sådant servitut, men vill inte ha folk på den tomten... En idé är att slå samman de båda tomterna till en stor tomt. Detta hjälper dock inte då jag ändå varken har pengar till kostnaden till Lantmäteriet eller VA-anslutningen till kommunen. Och några lån får jag ju inte. Lika bra det!
    Det väsentliga nu är vad som händer vid kontraktsskrivande med kommunen.

7. B

bolang

Medlem
    Skattebetalarna drabbas inte alls vid en skuldsanering.

8. S
    Medlem · 62 inlägg

sprwl

Medlem
    Rimligtvis gör dem det, iaf indirekt. I stort sett alla är väl skattebetalare och under en skuldsanering så skrivs väl skulder delvis av. Några av dessa skattebetalare är också kund på samma bank etc, som har skrivit av skulderna. Alltså drabbas dem med troligtvis sämre villkor på sikt.

9. Hemmakatten
    Medlem · 12 112 inlägg
    Utan att vara säker, så finns det kanske en risk att kommunen kräver att du säljer fastigheterna för att kunna betala.

Har du läst avtalet? Om du lägger upp det här kan du få mer direkta råd.

Har tidigare läst att man inte kräver mer än (låg) ränta på VA-lån till äldre pensionärer utan andra tillgångar. Utan avgiften får betalas vid försäljning eller ur dödsboet när den dagen kommer.

10. B

bolang

Medlem
    I och för sig. Men låneinstituten har kapitalförluster på ca 2%, marginellt för övriga kunder. Skatteskulder omfattas aldrig av skuldsanering, dylika har jag inte. Nu bryter jag här, dags för middag.

11. B

bolang

Medlem
    Aha! Intressant! Tack! Det finns ännu inget avtal, kommunen drar på det eftersom det inte finns någon finansiering för det. Först var det sagt om installation 2019, nu säger man 2022...

12. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Du pratar om 5 år , vi slogs för VA i 25 är innan det kom
    Hade samma i Haninge för ett antal år sedan , avlopp kom eftersom vi ville ha det , och enligt lagen tvungen att ansluta , sedan det med att ansluta till vatten är den mindre kostnaden ,
    Enär du inte har något hus på ene tomten så kan kommunen inte tvinga till anslutningsavgift för den , däremot så har dom rätt att ta ut servisavgift , ( på min tid 10000 )
    Dom kommer att kontra med att du har en byggrätt , javisst kanske det , men jag ska inte bygga det är när bygglov ges som betalningen ska erläggas .
    I mitt fall så sa jag bara OK , eftersom det blir dyrare längre fram så ville dom ha ett kontrakt på
    att när byggnation kommer ska betalning ske ,
    Inga problem sa jag , då kommer dom med ett kontrakt som ska ökas med konsumentindex ,
    ( innebär att när chokladkakan i affären går upp så går det här upp med samma procent )
    Nu är det så att VA -anläggningar lyder under entreprenadindex som är mycket mindre
    Att ansluta till vatten är inget som kommunen har lagligt stöd för , däremot så om anslutning sker så kan man inte ha eget vatten tillsammans med kommunalt

13. B

bolang

Medlem
    Det där var intressant!!! Tack! Skall ta det med mina grannar. Här är flera äldre som mår dåligt av allt detta med kommunalt VA.

14. N
    Medlem · Örebro · 1 510 inlägg

Nils82

Medlem
    Du får väl en skuld till kommunen för anslutningen. Kan du inte betala summan men samtidigt äger fastigheter blir du väl utmätt.....om du inte sluter en avbetalningsplan med kommunen.

15. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det hade vi med , det fanns dom med en stor tomt och kommunen styckade dessa på ritning och sa , att nu har ni 3 byggrätter , var så god att betala ( 400Kkr ) ,
    Då så är det så , att så länge som det inte finns egna lagfarna fastigheter så kan kommunen inte ålägga innehavaren anslutningsavgift för någonting som inte finns .
    Däremot så är man skyldig att betala servisavgiften för samtliga fastigheter som kan komma .
    Då finns en annan sak i det hela , Tex om fastigheten delas i Ex 3 tomter innanför varandra , så är det en gemensamt avlopp och då ska bara en servis betalas , då något dyrare ,men inte för 3 st , som kostar 3 ggr så mycket
    En fråga till dig , kommer dom inte med gatukostnader i samma veva

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.