7 092 läst ·
38 svar
7k läst
38 svar
Var spara gemensam hushållsbuffert
Ja det kanske är mycket, det var en summa vi bestämde då vi flyttade in då det blev mycket renovering tätt på varandra som fönsterbyten, tak osv då blev kontot sinat så man sparade upp till 100' igen.KnockOnWood skrev:
Det låter lite väl mycket i mina öron!
Vad är bufferten avsedd för?
Ersätta ett trasigt kylskåp, tvättmaskin eller spishäll?
Kanske ett pajat fönster eller något akut som kräver en elektriker eller rörmokare en dag?
Så 25.000 tycker jag vore en rimligare buffert.
Eller vad skall den användas till som kräver 100.000 kr menar ni? (Det är klart, bankerna blir glada)
Men visst man kan dra gränsen lägre och spara mer på isk kontot
Det där är väl alldeles utmärkt? Pengar som man inte utsätter för aktiebörsens nycker om upp- och nedgångar, valutor som rör sig eller räntor som fått hicka. En hyfsat stor service på en bil med kamremsbyte och lite småfix som bromsbelägg och byte av stötdämpare kan ju dra iväg och bli 15.000kr, och så behövdes det nya vinterdäck också. Då vill man inte upptäcka att varmvattenberedaren gett upp samma månad. Eller att dotterns häst är halt. Eller att båtmotorn också behöver service, eller få tandvärk.KnockOnWood skrev:
Medlem
· Västragötaland
· 37 inlägg
Via Avanza kan du öppna Collector +, 05% ränta, insättningsgaranti och fria uttag.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, hemskt vad mycket som kan hända!Swetrot skrev:
En hyfsat stor service på en bil med kamremsbyte och lite småfix som bromsbelägg och byte av stötdämpare kan ju dra iväg och bli 15.000kr, och så behövdes det nya vinterdäck också. Då vill man inte upptäcka att varmvattenberedaren gett upp samma månad. Eller att dotterns häst är halt. Eller att båtmotorn också behöver service, eller få tandvärk.
Men jag har svårt att tro att man behöver nya vinterdäck samtidigt som båtmotorn behöver service.
Dotterns häst är väl försäkrad, annars rekommenderar jag det starkt!
Att fixa en tand kostar ca 800 kr.
Men återkommande service etc. är ju förväntade kostnader, och borde inte behöva betalas från en buffert.
Vi har buffert på räntekonto. Just nu hos Qliro. Santander mfl finns också. Bara kolla att de har uttag som passar er (vissa har fördröjt uttag). + insättningsgaranti.
1,2% är iaf bättre än noll kronor.
Eftersom skatten dras direkt på räntan så spelar det ingen större roll vem som har kontot.
Ni kan ju ha 50/50 av sparandet på varsitt konto om ni känner att inte ngn ska ha hela summan.
Hos oss har maken buffertsparandet i sitt namn.
Pengar utöver buffert kan ju placerat i annat, mer högrisk. Skulle inte rekommendera fonder/aktier till en buffert, i mina ögon är buffert något man behöver för plötsliga och akuta händelser som trasiga vitvaror osv.
Jag handlar en del med aktier via Avanza men bara med mina sparpengar som ligger utöver vår gemensamma buffert.
1,2% är iaf bättre än noll kronor.
Eftersom skatten dras direkt på räntan så spelar det ingen större roll vem som har kontot.
Ni kan ju ha 50/50 av sparandet på varsitt konto om ni känner att inte ngn ska ha hela summan.
Hos oss har maken buffertsparandet i sitt namn.
Pengar utöver buffert kan ju placerat i annat, mer högrisk. Skulle inte rekommendera fonder/aktier till en buffert, i mina ögon är buffert något man behöver för plötsliga och akuta händelser som trasiga vitvaror osv.
Jag handlar en del med aktier via Avanza men bara med mina sparpengar som ligger utöver vår gemensamma buffert.
Medlem
· Västmanland
· 269 inlägg
Då jag betalar betalar mer skatt än frun så kanske det vore klokt att lägga pengarna i hennes namn.B SusanneBF skrev:Vi har buffert på räntekonto. Just nu hos Qliro. Santander mfl finns också. Bara kolla att de har uttag som passar er (vissa har fördröjt uttag). + insättningsgaranti.
1,2% är iaf bättre än noll kronor.
Eftersom skatten dras direkt på räntan så spelar det ingen större roll vem som har kontot.
Ni kan ju ha 50/50 av sparandet på varsitt konto om ni känner att inte ngn ska ha hela summan.
Hos oss har maken buffertsparandet i sitt namn.
Pengar utöver buffert kan ju placerat i annat, mer högrisk. Skulle inte rekommendera fonder/aktier till en buffert, i mina ögon är buffert något man behöver för plötsliga och akuta händelser som trasiga vitvaror osv.
Jag handlar en del med aktier via Avanza men bara med mina sparpengar som ligger utöver vår gemensamma buffert.
Vad menas med fördröjt uttag?
Fördröjt uttag betyder att om du ber om pengarna idag så har de en fördröjning på 30 dagar eller liknande innan du får pengarna. Bankerna brukar vara tydliga med detta.B Byggtankar123 skrev:
Ungefär som ett låst konto.
Vanligen servas väl båtmotorn på hösten ungefär när nya vinterdäck behövs men ifall det inte ska tas från buffertkontot så behövs ju ett större konto för förväntade utgifter så då blir det väl en definitionsfråga. Dock verkar du inte ha ägt hästar, det är dyrt oavsett försäkring som alltid har en del undantag. Själv kör jag med avsevärt över 100k på sparkonton, även om all skit händer samtidigt föredrar jag att kunna lösa det utan att vara beroende av nån annan. Dock är det väl på lång sikt sämre avkastning än andra alternativ samt jag har även bolån som jag inte löser för att jag föredrar att ha mycket "cash" istället för skuldfri.KnockOnWood skrev:
Ja, hemskt vad mycket som kan hända!
Men jag har svårt att tro att man behöver nya vinterdäck samtidigt som båtmotorn behöver service.
Dotterns häst är väl försäkrad, annars rekommenderar jag det starkt!
Att fixa en tand kostar ca 800 kr.
Men återkommande service etc. är ju förväntade kostnader, och borde inte behöva betalas från en buffert.
Klicka här för att svara
