Erik_Hansson skrev:
Nä det är ju inte värt det i det här fallet. Men varför skulle säljaren bli arg och hänvisa till rätten? Jag har själv varit med om att köpare hört av sig. Allt gick att lösa den gången mha försäkringar mm.
Därför att säljaren inte gillar när folk kommer och skriker dolda fel? Kanske inte så konstigt om man blir arg. Jag hade sagt "Vi ses i rätten" Sen hade jag inte lyft ett finger. Många gånger så är fel inte dolda.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har faktiskt inte läst hela avtalet, men jag antar att det vore rimligt att det finns någon del om att man inte får ställa "dolda fel"-krav mot säljaren .. Annars kan man ju i teorin välja om man vill använda försäkringen, eller stämma säljaren ..

Ett alternativ är ju att använda försäkringen och stämma säljaren på självrisken kanske?

EDIT: Såhär står det i det finstilta;
En dolda fel försäkring tecknas av säljaren och tas över av köparen vid tillträdet, alla krav får sedan ställas mot försäkringsgivaren, i alla fall om det är svensk fastighetsförmedling och Anticimex

P
B Byggdjuret skrev:
Många gånger så är fel inte dolda.
Du diskuterar hypotetiskt. Kan vi hålla oss till sakfrågan om skadedjur kan vara dolda fel. Det går ju inte rimligtvis att bryta upp golven för att undersöka. Besiktningen visade inte tecken på råttor eller möss, så det fanns inte fog för en fördjupad undersökning med anledning av det.

Erik_Hansson skrev:
Du diskuterar hypotetiskt. Kan vi hålla oss till sakfrågan om skadedjur kan vara dolda fel. Det går ju inte rimligtvis att bryta upp golven för att undersöka. Besiktningen visade inte tecken på råttor eller möss, så det fanns inte fog för en fördjupad undersökning med anledning av det.
Om det syntes i beskrivningen för huset att det var spån som isolering så är det inte ett dolt fel. Det är väldigt vanligt att möss äter upp spånet så det hade i så fall varit grund för en djupare kontroll.

P
Det är inte spån, det är gullfiber.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.