Är det möjligt att avstycka och köpa en del en fastighet där en mindre del av den kommande nya fastigheten redan har en arrendator utan att denne kan påverka affären?

Exempel:

En man äger en sommarstuga som står på en del av jordägarens mark. Denne man har ett arrendeavtal med jordägaren. Jordägaren är villig att sälja en del av sin mark till en annan man. För att kunna göra denna affär krävs en avstyckning. Denna avstyckning kommer även att innefatta redan bort arrenderade marken.

Är det alltså möjligt att genomföra denna affär utan att nuvarande arrendator kan stoppa affären? Den andre mannen blir alltså den nya jordägaren till arrendeavtalet som den första mannen besitter.

harry73
Jag vet inte hur bråttom det är, men det går att säga upp arrendet. arrendatorn har ingen besittningsrätt.

harry73 harry73 skrev:
Jag vet inte hur bråttom det är, men det går att säga upp arrendet. arrendatorn har ingen besittningsrätt.
Det jag också funderar på är om nuvarande ägare måste kontakta nuvarande arrendator om att mark som denne arrenderar kommer att säljas till annan person innan affären är klar?

Det kan redan stå i arrendet att det sägs upp vid försäljning, börja där.

Nej. Arrendatorn kan inte stoppa affären. Men däremot har arrendatorn en tämligen stark besittningsrätt.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej. Arrendatorn kan inte stoppa affären. Men däremot har arrendatorn en tämligen stark besittningsrätt.
En jordägare kan alltså sälja arrendemark utan att informera arrendatorn att marken kommer att säljas?

harry73
harry73 harry73 skrev:
Jag får nog korrigera mig själv. Om det är ett hus som står på marken (hus på ofri grund) då är det svårare att säga upp avtalet.

Fråga lantmäteriet eller kommunen om arrendatorn får yttra sig vid avstyckningen

Arendatorn måste naturligtvis få reda på att marken den arrenderar byter ägare.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Arendatorn måste naturligtvis få reda på att marken den arrenderar byter ägare.
Frågan är om arrendatorn måste få veta innan affären är klar?

Vad har det för betydelse?

Arrendatorn har laglig rätt till hembud om fastigheten säljs. Dvs. kan kräva att få köpa till samma pris som köparen. Vet inte riktigt hur det hanteras när det bara gäller en de lav fastigheten.

Kan tänka mig att en köpare/säljare som vill undvika hembudet vill mörka affären in i det längsta.

För att hembud ska vara möjligt måste det finnas en registrerad intresseanmälan. Den framgår av fastighetsregistret som en anteckning. En intresseanmälan gäller i tio år och ger arrendator rätt att förköpa arrendestället. Intresseanmälan är bara möjligt för bostadsarrenden och jordbruksarrende med tillhörande boningshus (ofta kallat gårdsarrende).

Måste det till en avstyckning? Funkar inte en fastighetsreglering, dvs marköverföring? Det senare kan göras genom överenskommelse enligt FBL 5 kap. 18 §, då finns inget köp och man kan då gå runt arrendatorns möjlighet till förköp via hembud och intresseanmälan.

Arrendatorns rätt att nyttja marken ligger kvar även om man gör frgl. Det ska lantmätaren se till enligt FBL 5:33a (har för mig det är den paragrafen). Men man kommer runt problemet med ev hembud.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Ett tänkbart alternativ är att stycka av en mindre bit mark, som inte är arrenderad och sedan fastighetsreglera så att slutprodukten blir den samma som tänkt. Kräver dock att alla villkor i FBL 3, 5 och 10 kap är uppfyllda. Innebär också en högre förrättningskostnad än enkom avstyckning.

Vad är tanken kring framtiden för den nuvarande arrendatorn och dennes hus då? Vill han själv vara kvar på platsen? Vad vill de andra två parterna? Försöker säljaren att sälja marken och på köpet bli av med ett "problem".

Om arrendatorn vill/får vara kvar, varför då inte stycka i tre delar i stället och sälja en del till arrendatorn?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tack för alla svar! Hjälper mig mycket :-)

Jordägaren kan tänka sig sälja (tror och hoppas jag...) (by-mark, många ägare...).

Nuvarande arrendator vill vara kvar på platsen med sina byggnader, om den vill köpa marken vet jag inte. Har frågat om jag får köpa husen och arrenderätten (ca. 2´000 m2) men de vill inte sälja..., inte nu i alla fall...

Jag vill få möjligheten till förköpsrätt om arrendatorn bestämmer sig för att sälja. Att äga marken (10´000 m2) ger mig den rätten vad jag förstår. Att föreslå en avstyckning på 3 delar kommer nog inte arrendatorn att vilja då jag misstänker att denne i ett sådant läge hellre vill köpa/arrendera hela markytan jag är intresserad av.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.