Har köpt en fastighet där det nu i efterhand framkommit att det finns en samfällighetsavgift som belastar fastigheten.
Jag var medveten om att fastigheten ingick i en samfällighet men frågade mäklaren specifikt ifall där fanns några avgifter som belastade fastigheten, vilket han svarade nekande till.
Dessutom så är dessa avgifter ej upptagna ibland driftkostnaderna, vilket de skall vara.
Vad är en skälig ersättning att kräva? Hur räknar man?

Ersättning? Detta borde vara en del av din undersökningsplikt.

• Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
K
Hur mycket kan samfällighetsavgiften ligga på? Håller med om att du skulle undersökt det mer grundlig om du visste att det fanns en samfällighet.. Det är mycket ovanligt att de inte har någon form av avgift.

Hos mina föräldrar låg samfällighetsavgiften under många år på 200 kr/år. När de skulle asfaltera om fick varje hushåll betala en större summa direkt... Inget är gratis

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ingår med stor sannolikhet i undersökningsplikten. Däremot borde mäklaren upplyst dig om kostnaden...

Är medveten om att det ingår i min undersökningsplikt.
Men jag är av den uppfattningen att jag fullgjort min undersökningsplikt då jag frågat mäklaren specifikt om det fanns några samfällighetsavgifter.
Sedan är ju även mäklaren skyldig att ta upp dessa avgifter bland driftkostnaderna.

Vad ligger kostnaden på?

Hur stor är avgiften? Är den så stor att den hade påverkat din budgivning eller bara en irritationsfaktor?

Mäklaren kände antagligen inte till att det fanns någon samfällighetsavgift då säljaren inte berättat det.

Avgiften är ca 3000 om året.
Vet ej om mäklaren kände till avgiften, men då bör han ju inte svara att det ej finns någon.

• Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Vad ingår i avgiften?

Vad är avgiften för? Väg eller avlopp kanske? Samfälligheten behöver ju bekosta sin verksamhet på något sätt, kunde du rimligen anta att det kunde göras på något sätt trots mäklarens uppgift?

Vad går avgiften till då? Hur stor är samfälligheten? Ibland kan det ju vara så att man t.ex. köper skotting av en skaftväg. Som man kan driva att man ska skotta själv och spara pengarna.

Avgiften är för antenn/fiber. Inget kostnadskrävande enligt mig. Ingår ej bredband, då blir avgiften högre.
Det är en stor samfällighet med hundratals fastigheter.

Du skriver att du "frågade mäklaren specifikt ifall där fanns några avgifter som belastade fastigheten". Frågan är om du frågade exakt så, eller om du frågade om avgift till samfälligheten? Om du frågade som i din första formulering efter att du fått veta att det fanns en samfällighet, så kan mäklaren ha uppfattat det som att du frågade efter andra kostnader tex eventuellt tomträttsavgäld, inte om samfällighetsavgiften, eftersom de kan synas rätt självklart för de flesta att en samfällighet kostar något.

Vi har haft några på vår gata som till att börja med vägrat betala samfällighetsavgiften och föreningsavgifterna (kabel-TV och bevattning) eftersom de inte upplysts om att avgifterna fanns, men efter lite resonerande med dem har de börjat betala om än i vissa fall motvilligt.

Anna_H Anna_H skrev:
Du skriver att du "frågade mäklaren specifikt ifall där fanns några avgifter som belastade fastigheten". Frågan är om du frågade exakt så, eller om du frågade om avgift till samfälligheten? Om du frågade som i din första formulering efter att du fått veta att det fanns en samfällighet, så kan mäklaren ha uppfattat det som att du frågade efter andra kostnader tex eventuellt tomträttsavgäld, inte om samfällighetsavgiften, eftersom de kan synas rätt självklart för de flesta att en samfällighet kostar något.

Vi har haft några på vår gata som till att börja med vägrat betala samfällighetsavgiften och föreningsavgifterna (kabel-TV och bevattning) eftersom de inte upplysts om att avgifterna fanns, men efter lite resonerande med dem har de börjat betala om än i vissa fall motvilligt.
Jag frågade specifikt om samfälligheten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.