Undrar hur det fungerar med arbetsmiljöansvar när jag som fastighetsägare anlitar firma för takomläggning.

Är det jag som fastighetsägare som alltid bär ansvaret om något händer tex en perssonskada eller dödsfall eller räknas jag som konsument under konsumentjänstlagen och därmed företaget jag anlitar som bär ansvaret?
 
Skriv över arbetsmiljöansvaret till entreprenören i avtalet. Är vedertaget att göra.
 
  • Gilla
-chrille-
  • Laddar…
”Samtliga våra entreprenader är försäkrade via Länsförsäkringar. Försäkringen gäller ansvarsförsäkring, avbrottsförsäkring, allriskförsäkring samt miljöansvarsförsäkring för entreprenör, person- och sakskada upp till 10 000 000kr.”

Taget från offerten/avtalet. Är det tillräckligt för att avskriva mig allt ansvar?
 
Det bör stå specifikt att entreprenören svarar för arbetsmiljöansvaret.
 

Bästa svaret

Tjena

Du klarar dig utan ett extra avtal, bara vid en delad entreprenad som du har ett ansvar gällandes arbetsmiljö

Kopierat från arbetsmiljöverket:

Privatperson
När privatpersoner beställer ett byggnadsarbete som en total- eller generalentreprenör gäller särskilda regler enligt konsumenttjänstlagen. Det innebär att byggherrens arbetsmiljöansvar automatiskt övertas av den entreprenör som gör arbetet, om inte annat finns avtalat. Det krävs inget skriftligt avtal, utan bara att entreprenören kan anses som självständig.

Byggnadsarbetets omfattning kan vara alltifrån ett mindre arbete såsom att måla, renovera ett badrum till att bygga en hel villa. Om entreprenaden är delad har byggherren (privatpersonen) däremot alltid kvar sitt arbetsmiljöansvar.
 
  • Gilla
-chrille-
  • Laddar…
Tycker inte man behöver ett extra avtal. Men det bör ändå stå i ordinarie avtalet att entreprenören har arbetsmiljöansvaret.
 
  • Gilla
-chrille-
  • Laddar…
Tackar!:)
 
Det finns egentligen Bas-P/ Bas-U byggarbetsmiljösamordnare som tar hand om sådana frågor ....
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.