1 780 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Fusk entreprenörer
Jag anser att det snart är dags att ändra regler vid totalentreprenad, har du som byggherre anlitat en oseriös entreprenör bör du få ansvar så att alla underentreprenörerna får ersättning för de arbeten som är utförda i ditt hus, t.ex när entreprenören vill ha ut mer pengar, skall han visa upp att underentreprenörerna är betalda via kvittens, annars bör byggherren ha rätt att betala underentreprenörerna, (med avdrag till totalentreprenören) vid uppvisande om utfört godkänt arbete.
Jag har testat med en humanitär faktura, utan betalningskrav endast som ett humanitärt åtagande för en underentreprenör, får se ur det går underentreprenören har monterat och lev allt material ur egen ficka, i byggherrens villa.
Med vänlig hälsning
B-A B
Jag har testat med en humanitär faktura, utan betalningskrav endast som ett humanitärt åtagande för en underentreprenör, får se ur det går underentreprenören har monterat och lev allt material ur egen ficka, i byggherrens villa.
Med vänlig hälsning
B-A B
Du har alldeles rätt men då flera byggföretag, försöker komma undan, 32,000:- vvs 100000:-elS Stuff skrev:
50,000:- målare för ett exempel, har du bättre förslag, så kom gärna med det, jag kan i en framtid nämnda entreprenörer vid namn.
Med vänlig hälsning
B-A B
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Ett sådant system kommer inte att fungera.
Jag uppfattar att tanken är att UE inte skall bli blåst av totalentreprenören. Om då ex. Elektrikern anser att han inte fått betalt för sitt arbete, och går till privatpersonen och begär betalt istället för till totalentreprenören, som han har avtal med.
Då kan ju privatpersonen knappast avgöra om kravet är korrekt. Totalentreprenören har kanske på mycket goda grunder vägrat ge elfirman fullt betalt.
Det måste rimligen vara så att om du arbetar som underentreprenör, så har du själv kollen på vilka huvudmän du skall våga arbeta mot. En totalentreprenör som blåser sina UE, borde ha väldigt svårt att få tag på några vettiga underentreprenörer.
Jag uppfattar att tanken är att UE inte skall bli blåst av totalentreprenören. Om då ex. Elektrikern anser att han inte fått betalt för sitt arbete, och går till privatpersonen och begär betalt istället för till totalentreprenören, som han har avtal med.
Då kan ju privatpersonen knappast avgöra om kravet är korrekt. Totalentreprenören har kanske på mycket goda grunder vägrat ge elfirman fullt betalt.
Det måste rimligen vara så att om du arbetar som underentreprenör, så har du själv kollen på vilka huvudmän du skall våga arbeta mot. En totalentreprenör som blåser sina UE, borde ha väldigt svårt att få tag på några vettiga underentreprenörer.
Tror ändå inte att man skyddar sig mot fuskande huvudentreprenörer på detta sätt. I grund och botten handlar det om att vara noga på att göra sin bakgrundskoll och ta in referenser på huvudentreprenören så man vet vem man ger sig in i affärer men, både som slutkund och som UES SkepparenBengt skrev:
Är man som UE osäker på sin TE så kan man se till att avtala om löpande faktureringar, tex var 14e dag eller så. Då hinner man stoppa arbetet tidigt och förlusten blir inte så stor. Är det något extra dyrt som skall köpas in, tex en värmepump osv så ser man till att avtala att få fakturera den direkt.
På detta sätt så håller man även pengarna på sin firma rullande.
De löpande kostnaderna skall ju betalas månadsvis, så då är det en god ide att få in pengarna för utförda timmar, bränsle, material innan man i sin tur skall betala leverantören.
Om TE motsätter sig detta så skall man kanske fundera på att inte inleda något samarbete.
På detta sätt så håller man även pengarna på sin firma rullande.
De löpande kostnaderna skall ju betalas månadsvis, så då är det en god ide att få in pengarna för utförda timmar, bränsle, material innan man i sin tur skall betala leverantören.
Om TE motsätter sig detta så skall man kanske fundera på att inte inleda något samarbete.
Hej!
Ni har helt rätt allihopa men i dag ser ju byggbranschen svår ut.
Juridiskt är det ju inte genomförbart sedan arbetet är påbörjat allt monterat och fast i bygget,
min idé går ju bara ut på byggherrarnas mänsklighet, alla kan bli lurade, jag har entreprenörer som satt det i system, man klagar på allt UE gjort trots att byggherren godkänt UE arbete utan anmärkning, och ändå ingen betalning, tingsrätt ingen stor idé.
Ni har helt rätt allihopa men i dag ser ju byggbranschen svår ut.
Juridiskt är det ju inte genomförbart sedan arbetet är påbörjat allt monterat och fast i bygget,
min idé går ju bara ut på byggherrarnas mänsklighet, alla kan bli lurade, jag har entreprenörer som satt det i system, man klagar på allt UE gjort trots att byggherren godkänt UE arbete utan anmärkning, och ändå ingen betalning, tingsrätt ingen stor idé.
Förstår problematiken men i ska man dra det så långt så kan man lika gärna skippa konceptet totalentreprenad. Då kan man som byggherre istället beställa en radda separata entreprenader och ha enskilda kontrakt med varje inblandad entreprenör om man vill vara riktigt "mänsklig"
Eller så anlitar man en kontrollansvarig med utökad befogenhet, att gälla även UE.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Nu förstår jag inte riktigt, om arbetet som UE utfört har godkänts i en besiktning. Men TE ändå vägrar betala, då är det väl ett solklart fall för tingsrätten?S SkepparenBengt skrev:Hej!
Ni har helt rätt allihopa men i dag ser ju byggbranschen svår ut.
Juridiskt är det ju inte genomförbart sedan arbetet är påbörjat allt monterat och fast i bygget,
min idé går ju bara ut på byggherrarnas mänsklighet, alla kan bli lurade, jag har entreprenörer som satt det i system, man klagar på allt UE gjort trots att byggherren godkänt UE arbete utan anmärkning, och ändå ingen betalning, tingsrätt ingen stor idé.
Men huvudfelet är ju att en UE överhuvudtaget tar uppdrag via en sådan TE.
Och återigen, byggherren kan normalt sett inte ha insyn i huruvida TE blåser UE, eller om det är tvärtom.
Javisst men tingsrätten kämpar hela tiden 1/2 1/2.
och det har man lärt sig när man kommer till Sverige.
och det har man lärt sig när man kommer till Sverige.
Klicka här för att svara
