Mätreglerna föreskriver att man för en trappa skall räkna yta, som om det vore vanligt golv där trappan finns, på båda våningarna.
En avsats halvägs upp, skulle ju möjligen kunna anses vara en liten egen våning. Men den lär ju ha för låg takhöjd mot ett tänkt golv på våningen över, avsatsen finns väl på ungefär halva våningshöjden. Så jag tror inte att avsatsen skall räknas.