Hej alla byggahusare! Nu har jag ett ganska stort problem. Jag tecknade i november ett nytt avtal på mitt öppna fiber i min villa med ComHem. Erbjudandet var bra, dock hade vi pratat om att sälja huset för att vi är sugna på att flytta in till stan. Då frågade jag försäljaren om det gick att avsluta avtalet ifall vi skulle flytta (bindningstiden var 2 år) varpå han svarade att om dom inte kunde leverera till den nya adressen så kunde jag avsluta avtalet. Efter det fick jag en orderbekräftelse som jag läste dock läste jag inte igenom hela finstilta avtalet vilket jag idag ångrar...

Vi bestämde oss i februari att vi skulle flytta och i mars mailade jag ComHem och sa att vi skulle flytta och ville avsluta våra tjänster. Det gick absolut inte att göra. Jag hade tecknat ett avtal på 2 år och ska nu alltså betala för detta även att jag inte kan utnyttja detta över huvud taget. Dom spelade ej in vårat första samtal vilket inte heller jag gjorde och deras kundtjänst säger att bevisbördan ligger på mig och att jag skulle ha läst avtalet även att jag frågade deras säljare.

Är det någon här som vet om jag kan göra något mer? Eller är det bara att betala 18 månadsbetalningar och aldrig mer prata med ComHem?
 
Kan du inte överlåta det på den nya ägaren av fastigheten?
 
Bara att betala, tyvärr. Men en lärdom får du med dig. Gör man ett ”special” avtal så se alltid till att det står med i avtalet. Gör det ej det så har man ALLTID 14 dagar på sig ånga sig via distansavtal.
 
T
Hade även jag comhem, frågade vad som händer om jag skulle flytta innan avtalet går ut, då skulle jag behöva betala under hela avtalsperioden i vilket fall. Valde att säga upp comhem och ta en leverantör med 1 månads uppsägningstid.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Hade även jag comhem, frågade vad som händer om jag skulle flytta innan avtalet går ut, då skulle jag behöva betala under hela avtalsperioden i vilket fall. Valde att säga upp comhem och ta en leverantör med 1 månads uppsägningstid.
Ja, hade dom bara varit ärliga skulle jag ju inte ha tecknat något... Men något har man ju lärt sig... Synd bara att det kommer kosta skjortan
 
S Sebastian Bob Andersson skrev:
Ja, hade dom bara varit ärliga skulle jag ju inte ha tecknat något... Men något har man ju lärt sig... Synd bara att det kommer kosta skjortan
Men du skrev ju på för en period 12 eller 24 månader beroende på vad du tecknade.
 
A Andy78 skrev:
Men du skrev ju på för en period 12 eller 24 månader beroende på vad du tecknade.
Ja det gjorde jag och jag hade ju gärna varit kund i 24 månader om jag kunde flyttat med dem till nya boendet. Jag frågade ju i telefon om det gick att säga upp vid flytt. Det ser iaf jag som att bli lurad. Dock är ju som sagt jag med klantig som inte läser igenom det finstilta.
 
R
Verkar vara satt i system att fulsälja från comhems sida. Jag har haft deras säljare i dörren här ett par gånger och vid båda tillfällena var de minst sagt oärliga. I mitt fall handlade det om att de ville ha en fullmakt för att "förbättra mitt internet". Inte förens jag tvingade ur dem det (jag visste vad det handlade om från början) nämnde de att jag skulle kopplas bort från Telias öppen fiber och anslutas med bindningstid till deras egna fiber. De försökte få det att låta som något som var obligatoriskt och att alla grannar redan skrivit under.

Jag gissar att det bara är att betala för Comhem verkar inte vara intresserade av att sköta sina affärer på ett moraliskt sätt. Vi får hoppas att denna och andra trådar med liknande vittnesmål får andra potentiella kunder att undvika dem.
 
  • Gilla
Sebastian Bob Andersson
  • Laddar…
S Sebastian Bob Andersson skrev:
Ja det gjorde jag och jag hade ju gärna varit kund i 24 månader om jag kunde flyttat med dem till nya boendet. Jag frågade ju i telefon om det gick att säga upp vid flytt. Det ser iaf jag som att bli lurad. Dock är ju som sagt jag med klantig som inte läser igenom det finstilta.
När man binder sig så får man ofta ett billigare pris, rabatter.
När man säger upp abonnemanget så får man nästan alltid en slutfaktura.

Inget konstigt egentligen.
Men du du kan ju alltid förhandla med, dem be dem fakturera dina månader till ordinarie pris istället för rabatt mot att de stryker bindningstid.
Och kan säga upp det vid flytt.
 
R
S Sebastian Bob Andersson skrev:
Ja det gjorde jag och jag hade ju gärna varit kund i 24 månader om jag kunde flyttat med dem till nya boendet. Jag frågade ju i telefon om det gick att säga upp vid flytt. Det ser iaf jag som att bli lurad. Dock är ju som sagt jag med klantig som inte läser igenom det finstilta.
Jag gissar att de spelar in sina samtal. De har tyvärr ingen skyldighet att lämna ut dem men på ett direkt påstående att en säljare lovat X borde det ligga i ett seriöst bolags intresse att ta reda på om det är korrekt eller inte. Det är ju värt ett försök att be dem undersöka vad som sades under samtalet.
 
R RoAd skrev:
men på ett direkt påstående att en säljare lovat X borde det ligga i ett seriöst bolags intresse att ta reda på om det är korrekt eller inte. Det är ju värt ett försök att be dem undersöka vad som sades under samtalet.
Nu är inte detta ett seriöst bolag som verkar bry sig. Jag själv hade ställt frågan om jag uppgraderar till snabbare internet under min bindningstid, kan jag då gå tillbaka till ursprungshastigheten under bindningstiden. Ja mot en avgift av x kr fick jag till svar. (minns inte x) När jag sedan försökte göra det fick jag blankt nej. När jag kunde visa att det var de som lovat mig det (jag hade frågan ställd på facebook och svaret fanns kvar där) så går det inte att diskutera med dem utan får bara "Vad tråkigt att du fått fel information av oss tidigare men det är detta som gäller." I mitt fall hade jag några få månader kvar så jag sa upp det istället. Dvs de kunde sunga ur mig ngn hundring men förlorade mig som kund istället.
 
Nu är detta äntligen ett minne blott. Efter att ha tagit upp problemet med Arn så ville ComHem göra en deal. Dom gick med på att korta bindningstiden till 11 månader, jag behöver alltså betala 7 månader som jag ej kan utnyttja. Sedan gjorde jag en deal med hon som flyttade in att hon får ta över abbonemanget om jag betalar hälften, och det gick hon med på när bindningstiden inte blev så lång :)

Skulle dock alla dagar i veckan rekomendera alla att spela in sina samtal om man ska göra affärer med ComHem!
 
  • Gilla
vickan11
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.