För ca 6 månader sedan köpte jag ett hus med tillhörande mark på 1½ hektar, på denna mark ca 50 meter från huset står en mast på ca 50 meters höjd som ägs av den lokala fiberföreningen, exakt vad dess syfte är är jag osäker på men vad jag förstått användes den förr som en förstärkare av mobilt bredband i området innan fiber drogs.

Innan köp frågade vi mäklare och säljare om ägaren av marken hade något ansvar för masten eller ev rätt till ersättning och fick till svar att så var det inte. Däremot har jag läst ett par trådar här på forumet att markägare som låtit större telekombolag som ex Telia bygga på sin mark har fått en viss ersättning, så vad är det som gäller rent juridiskt? Kan vi kräva någon form av ersättning för att de använder vår mark?
 
Det måste ju finnas något servitut eller motsvarade för masten. Vad säger det?
 
tommib
Vanligen betalas intrångsersättning som ett engångsbelopp men andra arrangemang kan säkert förekomma.

Om det är den lokala fiberföreningen som äger masten är det inte säkert att något finns skrivet men kolla med säljaren och föreningen.
 
D Daniel 109 skrev:
Det måste ju finnas något servitut eller motsvarade för masten. Vad säger det?
Inger servitut finns för masten vad jag känner till eller skrivit under, de enda vi har är för väg samt avlopp som delas med grannen.
 
Redigerat:
tommib tommib skrev:
Vanligen betalas intrångsersättning som ett engångsbelopp men andra arrangemang kan säkert förekomma.

Om det är den lokala fiberföreningen som äger masten är det inte säkert att något finns skrivet men kolla med säljaren och föreningen.
Säljaren vi köpte huset av hade bott där i mindre än ett år innan de sålde huset igen p.g.a en skilsmässa, masten stod alltså redan där när de flyttade in, förmodligen sattes den upp när ägaren dessförinnan bodde i huset. Säljaren hade inte fått någon ersättning under den korta tid hon bott där och hade ingen kännedom om tidigare ersättning.
 
tommib
Hör som sagt med fiberföreningen om de har något avtal. Det är nog inte ovanligt att denna typ av saker sköts lite mer informellt när alla har nytta av objektet. I samfälligheten där jag bor hade vi t.ex. förstärkare för kabel-TV-nätet i en fastighets garage utan något särskild avtal mer än en (muntlig, vad jag vet) överenskommelse om att de fick ersättning för elen.

Att det inte ersätts löpande är inget konstigt alls. Som jag sa tidigare så är intrångsersättningar, t.ex. för nätstatsioner och skåp och liknande, ofta engångsersättningar som man betalar till den dåvarande fastighetsägaren. Därefter anses det vara inräknat i priset för fastigheten.

Som sagt, fråga den lokala fiberföreningen. Eventuellt används inte masten alls, då kan du ta ner den. Troligen får du betala själv för det om det inte finns något avtal som stipulerar annorlunda med fiberföreningen.
 
Jag har tidigare arrenderat ut mark för mast till ett större bolag. -De fick dock tyvärr inte bygglov för masten.
-Den aktuella masten kommer sannolikt stå där länge - så arrendeavtal borde vara mest fördelaktigt för dig också.
 
Hej.

Vanligt förekommande inom tele/fiber världen är att det finns ett s.k utrymmesavtal mellan markägare och i detta fall fiberföreningen.

Tycker du skall be dom att få se avtal. Om inget avtal finns brukar man få en summa för masten och en summa per meter för intrång i mark med kabel( ex fiber till Mast eller el)

Lycka till
 
Det är inte så att fiberföreningen utgör en gemensamhetsanläggning och denna mast ingår i denna? Det kan du se om du läser anläggningsbeslutet (om det är bildad en gemensamhetsanläggning vill säga).

Det som talar emot detta är att du skriver att masten användes, sannolikt, för mobilt bredband innan fiber drogs. Är du säker på att det är fiberföreningens mast? Tänker att en fiberförening har väl ingen nytta av att ha en mast för mobilt bredband?
 
  • Gilla
Olivia0001
  • Laddar…
H HerrOso skrev:
Det är inte så att fiberföreningen utgör en gemensamhetsanläggning och denna mast ingår i denna? Det kan du se om du läser anläggningsbeslutet (om det är bildad en gemensamhetsanläggning vill säga).

Det som talar emot detta är att du skriver att masten användes, sannolikt, för mobilt bredband innan fiber drogs. Är du säker på att det är fiberföreningens mast? Tänker att en fiberförening har väl ingen nytta av att ha en mast för mobilt bredband?
I vissa delar av landet med längre avstånd så har mobila lösningar och radiolänkar använts för att få fram bredband

-Möjligen kan den aktuella masten ha tagits ur bruk om det numera finns nedgrävd fiber ända fram till föreningens nät?
 
  • Gilla
Båtenisjön
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.