2 351 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Majoritet eller veto i sammfällighet
Hej!
Jag bor i ett hus ingående i en samfällighetsförening. Angränsande till ca några hushåll finns en markplätt (som är samfällighetens) med träd som innebär vältrisk/skuggbildning. En majoritet av hushållen är för att fälla träden, medan ett hushåll menar att han har rätt att lägga in sitt veto emot detta och därmed hindra fällningen.
Vad gäller här, majoritet eller veto?
mvh Severin
Jag bor i ett hus ingående i en samfällighetsförening. Angränsande till ca några hushåll finns en markplätt (som är samfällighetens) med träd som innebär vältrisk/skuggbildning. En majoritet av hushållen är för att fälla träden, medan ett hushåll menar att han har rätt att lägga in sitt veto emot detta och därmed hindra fällningen.
Vad gäller här, majoritet eller veto?
mvh Severin
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Samfälligheten kan skötas av delägarna
Det kan vara onödigt att bilda en förening om samfälligheten består av anläggningar med ett fåtal delägare. Samfälligheten kan då skötas av direkt av delägarna. Då måste alla delägare vara överens när de fattar beslut om samfälligheten.
Samfälligheten kan skötas av en samfällighetsförening
Samfälligheten kan även skötas genom en en samfällighetsförening.
Då räcker det att en majoritet av medlemmarna i föreningen är överens när de fattar beslut om samfälligheten.
Det kan vara onödigt att bilda en förening om samfälligheten består av anläggningar med ett fåtal delägare. Samfälligheten kan då skötas av direkt av delägarna. Då måste alla delägare vara överens när de fattar beslut om samfälligheten.
Samfälligheten kan skötas av en samfällighetsförening
Samfälligheten kan även skötas genom en en samfällighetsförening.
Då räcker det att en majoritet av medlemmarna i föreningen är överens när de fattar beslut om samfälligheten.
Detta är en traditionell samfällighetsförening bestående av ca 40 hushåll. Men då tolkar jag det som att majoritetsbeslut gäller. Var finns denna juridik att läsa någonstans?G ekaa88 skrev:Samfälligheten kan skötas av delägarna
Det kan vara onödigt att bilda en förening om samfälligheten består av anläggningar med ett fåtal delägare. Samfälligheten kan då skötas av direkt av delägarna. Då måste alla delägare vara överens när de fattar beslut om samfälligheten.
Samfälligheten kan skötas av en samfällighetsförening
Samfälligheten kan även skötas genom en en samfällighetsförening.
Då räcker det att en majoritet av medlemmarna i föreningen är överens när de fattar beslut om samfälligheten.
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Skatteverket. Men det är ju viktigt att ni är just en förening och inte bara samfällighet. En förening ska ju vara registrerad och man betalar en avgift för detta.Z Zed skrev:
https://skatteverket.se/foretagocho...tsforening.4.400023ac12df56d65d980005680.html
Absolut, vi har ett orgnr och betalar skatt. Dock är jag osäker på om det är en delägarförening eller en samfällighetsförening. Hur vet man detta?G ekaa88 skrev:
Klicka här för att svara