Kommunen har tagit fram förslag på detaljplan för ett område.
Skriftliga yttranden har gjorts.
Dessa har inte kommunen tagit hänsyn till när de nu ställer ut detaljplaneförslaget för granskning.

När (i vilket skede) och hur (till vem) ska man påtala att man som sakägare inte fått sina synpunkter tillgodosedda?

M
Ni kan överklaga detaljplanen efter att den antagits. Det är instansen som fattat beslutet ni vänder er till, i det här fallet kommunfullmäktige som i sin tur vidarebefordrar överklagan till nästa instans, länsstyrelsen, för beslut.

Vad är då syftet med utställningsfasen? Man har ju redan lämnat yttranden i samrådsfasen.

M
M mnzeii skrev:
Ni kan överklaga detaljplanen efter att den antagits. Det är instansen som fattat beslutet ni vänder er till, i det här fallet kommunfullmäktige som i sin tur vidarebefordrar överklagan till nästa instans, länsstyrelsen, för beslut.
Jag rättar mig själv, är numer tydligen MMD som är nästa instans efter antagande av detaljplan.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...tistik-detaljplaner/overklagade-detaljplaner/

M
M Mikaela123 skrev:
Vad är då syftet med utställningsfasen? Man har ju redan lämnat yttranden i samrådsfasen.
Kommunen inhämtar invånarnas åsikter om hur områden bör exploateras som led i den demokratiska processen men jag tror också du ser orimligheten i att kräva att samtligas åsikter tas till hänsyn. Skulle samtliga kommuninvånare sitta på vetorätt skulle inget bli byggt eller vidareutvecklas, någonsin. Finns NIMBYS överallt.

• Gilla
Olivia0001 och 1 till
  • Laddar…
Ja, fast frågan vad är syftet med utställningsprocessen. Den kommer ju efter samrådsprocessen, där man lämnat in yttranden redan.

M Mikaela123 skrev:
Ja, fast frågan vad är syftet med utställningsprocessen. Den kommer ju efter samrådsprocessen, där man lämnat in yttranden redan.
Det viktiga är att hitta angreppsätt som de inte kan ignorera. När jag la in synpunkter i samrådsprocessen där jag bodde förr så läste jag igenom de studier som tagits in. Dessa studier pekade jag sedan på:

De stadsantikvariska synpunkterna: Huset var väsentligt högrte än stadsarkitekten yrkat på som markhöjd
Bortaget av miljöstation: Staden strävar efter att ha miljöhänsyn och bygget här skulle leda till 1 km till närmaste återvinning.
Trafiksituationen: Man smalnade av en trafikerad gata.
Parkeringssituationen: Man skulle riva ett parkeringsgarage vilket skulle innebära ett parkeringstal per bostad som väsentligt avvvek från standard för nyproduktion. Jag anförde att detta skulle leda till ökad gatuparkering som väsentligt skulle förfula trädgårsstaden som låg runt omkring.

Att bara hänvisa till egna besvär ger i stort sett 0% påverkan på beslutet. Så det gäller att läsa på och se hur andra argument kan läggas till sina egna.

I princip så är det detaljplaneförslaget du ska granska och ha invändningar mot.

Använd ditt yttrande samt de sturdier som bifogats planförslaget

Finns ett examensarbete från KTH som behandlar frågan kring överklagan av detaljplan. Statistiken talar sitt tydliga språk, det är svårt att få gehör för sina synpunkter.

Mest bara för kuriosa och för den vetgirige att läsa. Men kanske kan det vara till hjälp för TS i sin överklagan. Dock tror jag bara att man kan överklaga på de grunder man tidigare angett i skrivelser under samrådsförfarande eller som senast utställningsförfarandet.

Ett "stalltips" jag hört via djungeltrumman är att det "enklaste" (det är alltid svårt) att få en detaljplan upphävd är att lämna synpunkter på formaliafel. Kommunerna sitter med trumf på handen med sitt planmonopol, varför det kan vara svårt att få igenom specifika synpunkter på själva planeringen i detaljplanen (se länkat examensarbete längst ner). Så om detaljplanen i fråga är ute på utsällning nu se till att lämna synpunkter skriftligen som ammunition att lägga i bössan till själva överklaganden senare när planen väl antas.

Även Boverket har en informativ sida kring överklagan, dock mer riktad gentemot kommunen som planförfattare, men ingalunda onyttig för den enskilde att läsa. Länkar till den också.

Examensarbetet:
https://kth.diva-portal.org/smash/get/diva2:952724/FULLTEXT01.pdf
Bonus: Artikel som tar upp ovan länkade examensarbete, https://byggindustrin.se/artikel/ledare/du-overklagar-alltid-detaljplaner-forgaves-23757

Boverket:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/planering/detaljplan/handlingar/overklagandeanvisning/

Tackar! :-)

M Mikaela123 skrev:
Det är som du antyder, att de överlappar varandra i funktion. Men utställningen är att betrakta som kommunens färdiga förslag, medan förslaget fortfarande är under bearbetning vid samrådet.

Under samrådet går det således att påverka en del, vid utställningen är det i princip bara möjligheten att stoppa/fördröja via överklagande som återstår (vilket iofs kan leda till en omarbetning och nytt samråd/utställning...).

• Gilla
rolflidvall
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.