Inkassokrav efter 16 år...

14k läst  65 svar

1. anders07
    Medlem · Nivå 14
    Jag flyttade till Sverige från Finland år 2000 och hade då ett mobilabonnemang som jag avslutade när jag skrev mig i Sverige 2002.
    I veckan damp det ner ett brev från Sergel Inkasso i Finland där det fanns uppgifter på att Telia (det hette dock Sonera 1997) hade krav på obetalda telefonräkningar i en klumpsumma på drygt 8000 kr,

Jag ringde Sergel i Finland och de skickade några fakturor till mig på mail men det är Sergel fakturor och inte original Telia/Sonera fakturor samt en avstämning tillbaka till 2006 (mellan 1997-2005 finns inga uppgifter).
    I avstämningen kan jag se att någon har betalt fakturorna sporadiskt fram till augusti 2015!

Jag har nu via mail bestridit alla betalningskrav mot både Sergel och Telia samt begärt att få ta del av original fakturorna samt specifikation på vilka tjänster och nummer som ringts sedan 2002.

Vad annat borde jag tänka på?

Min gissning är att numret använts av någon annan mellan 2006-2015 och den personen inte sagt upp sitt abonnemang och att Telia sen haft någon uppdatering av system e.dyl. och att då numret på något sätt hoppat tillbaka till mig.

Enligt Sergel har fakturorna skickats till adressen jag bodde på i Finland så det var mitt abonnemang men att komma 16 år senare med betalningskrav känns ju lite konstigt...

• Laddar…
  2. V
    Medlem Nivå 1
  3. J
    Bannad · Nivå 10
    Vet inte hur det är i Finland , men i Sverige är det 3 år till privatperson , och om det har sänds påminnelse med jämna mellan , kallas det långtidsbevakning , dom 3 åren räknas visst från sista påminnelse/kravet . Troligtvis har Sergel köpt kravet , alla inkassobolaget köper och säljer inkasso/krav av varandra i flygande fläng , Det är rena handelsvaran .
    Du har gjort rätt nu till att börja med , det som är viktigt är om krav finns under dom sista 3 åren , iaf i Sverige

4. anders07
    Medlem · Nivå 14
    Jo, tack!

Så vitt jag läst på så är det Kronofogden i Sverige som kommer driva ett ev. ärende eftersom jag är bosatt i Sverige och svensk medborgare numer så då borde ju 3 år gälla...
    Dock är det ju fakturor från 2015 som är aktuella (eftersom det är betalt av någon fram till augusti 2015) enligt vad det ser ut som i listan från Sergel men jag vet inte säkert då jag ju bara fått ett brev från Sergel med en klumpsumma.
    De fakturakopior Sergel skickat via mail är PDF'er som har mitt namn och min svenska adress (som varit samma sedan 2015) men jag har inte tagit emot någon faktura hit innan den som nu dök upp så de fakturorna har aldrig postats eller så är de "efterhandskonstruktion".
    Jag borde väl i vilket fall ha rätt att få se original fakturorna från Telia?

5. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 14
    Klart du ska kräva orginalfakturorna och också fråga varför de inte skickat med " mottagningsbevis" om de nu inte fått betalt från personen ( =dig) som de skickat fakturorna till. Om de skickat fakturorna till dig och någon annan, utan din vetskap, har betalat, så kan man ju fundera över hur den betalande personen visste vad, som skulle betalas utan att ha tillgång till fakturorna.Be dem gärna att förklara det.

6. J
    Bannad · Nivå 10
    Hacka på Sergel det är dom som är part i målet om att du skall ha alla underlag för deras fordran
    Absolut ska dom presentera orginalfakturorna , samt det att går att få fram BG eller PG på den betalande parten . får du något från fogden , ett delgivningsbrev som du ska kvittera på , det kan du skriva på och skickatillbaka till fogden men glöm inte att skriva , """ Bestrider härmed detta krav """ Då måste Sergel gå till tingsrätten för att fortsätta ärendet , det kostar en del då varje part får stå för egna kostnader , detta är ett s.k småmål

Edit ta kopior på allt som går brevledes . mycket viktigt

7. A
    Medlem · Nivå 14
    Svarar någon om du ringer numret, eller hittar du någon abonnent på mosvarigheten till hitta.se eniro eller liknande om du söker på numret?

8. H
    Medlem · Nivå 17
    Det dräller av inkassobolag i Finland som försöker driva in diverse obskyra skulder. Med hot om utmätning givetvis. De tycks köpa in fordringar i parti av olika bolag och sedan börjar de driva in helt utan att ägna en tanke åt om det överhuvudtaget finns någon fordring eller om personen de driver in pengar av är den samme som fordringen står på. Finnar är oftast ganska fega och dåliga på att stå på sig mot sådana som står ovanför dem själva i samhället. Så länge någon betalar är det ju vinst för bolaget även om det råkar vara fel person.
    Det finns också företag som helt på egen hand tecknar ett abonemang eller en prenumeration i någons namn utan att denne är medveten om det och därför växer ju högen med obetala räkningar som företaget sedan säljer till ett inkassobolag. Bland annat Bonniers förlag tillämpade den sortens prenumerantvärvning mycket aktivt en period.
    Jag har själv råkat ut för den här sortens indrivningshot några gånger.

Först och främst skall du kräva att få se allting i original. Avtalet i original med din underskrift. Originalfakturor. Originalpapper på allt.
    Då brukar inkassobolaget ofta ge upp.

Om de fortfarande inte ger sig kan du lägga fram bevisen på att du har bott i Sverige och att ditt telefonabonemang var uppsagt. Räkna upp vittnen och leta fram alla gamla papper du har. Påpeka att det är en jävligt bra affärside för telefonbolaget att inte avsluta ett abonemang enligt avtal utan i stället låta fakturorna samlas på hög och sedan sälja dem till indrivning. Fråga om de är medvetna om att de begår ett brott och att du kan gå till pressen med det här.

Om de fortfarande inte ger sig kan du gå till polisen.
    Att skicka en bluffaktura är ett brott i Finland.
    Om du på ett eller annat vis kan påvisa att du avslutade ditt abonemang år 2000 år det bara att skicka alla Sergels papper och fakturor till polisen i Finland och göra en polisanmälan.

9. J
    Medlem · Nivå 9
    Bland inkassobolag, skumma företag med olika abonnemang samt p-böter verkar det finnas en utbredd verksamhet att blåsa folk genom hot om indrivning. Tycker reglerna borde ändras så att dessa bolag får betala samtliga rättegångskostnader om de inte har skriftligt bevis / foton / dokument som bevisar fordran. Bolagen sätter detta i system och det kostar oskyldiga konsumenter och samhälle otroliga pengar.

Stå på dig, lycka till och häng gärna ut bolagen som säljer tveksamma fodringar till dessa maffiabolag.

10. anders07
    Medlem · Nivå 14
    Tack för alla inlägg!

Det har kommit svar idag där de kräver att jag bevisar att jag sagt upp abonnemanget men det är ju lite svårt att komma ihåg hur/var jag gjorde det för över 16 år sedan...

Jag har skickat personbevis idag på när jag flyttade till Sverige och skickat och igen krävt avtal och alla fakturor från 2002 i papperskopia samt samtal/tjänstespecifikationer sedan 1997.

11. E
    Medlem · Nivå 11
    Du bör inte skicka några dokument till dom. Det är ju den som påstår att någon har en skuld som ska driva och bevisa. Allt du ger ifrån sig kan bli en last för dig.

Fråga vem om betalat räkningarna fram till 2015.

Redigerat 13 dec 2018 19:06
  12. anders07
    Medlem · Nivå 14
    Ja, i det här fallet har de skickat med uppgifter att jag har flyttat till Sverige i oktober 2005 vilket ju är helt felaktigt så personbeviset visar att de har fel

13. E
    Medlem · Nivå 11
    Det är väl bara att bestrida.

14. J
    Bannad · Nivå 10
    Det är inte du som ska bevisa något , det är dom ska göra det , så skicka inget mer till dom och framför allt var inte rädd att kronkalle kommer med något bara bestrid så är kronkalle borta i det här , dom går aldrig vidare så länge som en bestridan finns .
    Så till sist och syvenes så finns det ingen omvänd bevisförning för en privatperson att bevisa sin oskuld , det är indrivande företag som ska presentera underlag för sin fordran med dokument i orginal
    Att efter 15-16 år komma med krav är inte bra för företaget , och framför allt inte för uppdragsgivaren , i det här fallet teleoperatören , osökt kan man ha sina funderingar på varför har dom väntat så länge
    SÅ ge dig inte , det finns många vägar att gå i jurudikens värld , bara vänta och se deras vidare agerande

15. anders07
    Medlem · Nivå 14
    Pratade med konsumentrådgivare idag i både Sverige och Finland och de är båda tveksamma till att jag skulle klara mig från kraven om jag inte kan bevisa att jag sagt upp abonnemanget.
    Enligt dem ligger bevisbördan på mig att bevisa det.

Företaget har rätt att kräva betalning om de kan påvisa att de skickat fakturan.
    Jag har ju inte tagit emot en enda faktura på 16 år och varken fått avtal eller fakturakopior från dem.
    De säger att avtalet var bandat och sparas i två år och eftersom jag inte reagerat på avtalsförändringar (som jag inte fått) har jag gett ett tyst godkännande vilket är (enligt Telia) ok eftersom vi haft ett ursprungligt avtal.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: