6 307 läst ·
25 svar
6k läst
25 svar
Vad gäller för officialservitut
Det ska börja med lm. Inget annat. Lantmäteriet.P Peter Lundman skrev:Om har ett uppdrag. Dra in keeeroooonor, ca 1500:-/h. Gå med i Svenska Villaägare förbundet, ca 4-500:-/år. Dom kan lagen.
Du äger vägkroppen, men inte marken. Du får inte bygga, ha försäljning eller bedriva störande miljöfarlig verksamhet på din vägkropp. Den tjänande fastigheten kan ha andra servitut under din vägkropp eller ledningar över minst 4 m höjd.
Peter.
Det är så här att officialservitutet, som är ett servitut, gäller för både västra och östra sidan. på östra sidan är det beskrivet som ett 4 m brett område i anslutning till våra fastigheter och Geterud 1:6.13th Marine skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 648 inlägg
Ja, det har framkommit från en annan i denna tråd, det var inget jag kunde förstå utifrån ditt ursprungliga inlägg.
Lantmäteriet konstaterar att OS gäller men tolkar inte sina egna beslut.harry73 skrev:
Jag tror också att servitutet gäller remsan på västra sidan.
Kan du visa texten och kartan från förrättningen?
Om det inte är väldigt tydligt att ni förutom infarten i väster också har rätt till en extra infart i öst, tror jag inte att ni kan ha den infarten.
Vad frågade du lantmätaren, och vad svarade hen
Servitutet (ett) gäller för Svartbergavägen och ett 4 m brett område utefter våra östra gränser och Geterud 1:6 östra gräns enligt förrättningen och detta konfirmerar Lantmäteriet.Anna_H skrev:
Ni får inte anlägga ny väg var ni vill. Tittar man på kartan så ägs ju marken under befintlig väg av 1:5, det är där ni har servitut. Att anlägga ytterligare vägar har ni inte servitut på.
Att man är härskande betyder INTE att man bestämmer och gör lite som man vill. Servitutet ger er rätt att anlägga infart mot Svartbergavägen, vars mark ägs av 1:5, inte att dra vägar lite var ni vill över 1:5-s mark.
- Måste/bör vi anmäla till 1:5 att vi börjar?
Ni får inte börja, ni har inget servitut på det.- Vem äger träden på servitutet?
1:5 äger träden på sin mark. Servitutet gäller vägen på framsidan, där finns inga träd- Kan vi ta ner träden och lägga dessa på 1:5:s mark?
Nej, ni får inte ta ner några träd alls- Kan det räcka med att skriva till 1:5 och konstatera vad vi ska göra?
Nej, ni får inte anlägga någon väg över 1:5-s mark för att få tillträde till era baksidor.
G Grayscale skrev:För det första: Mitt första inlägg.
För det andra: Gillar verkligen inte mitt svar.
För det tredje: Lita inte på att jag har alla rätt! Jag är bara felfri...
Men till det viktiga:
Fastighet Hammarö Geterud 1:47 avstyckades som sagt 1949. I den akt (17-HAÖ-1007.1) som bildades står det att den fastigheten (samt 1:48 och 1:49) har ett officialservitut och rätt att använda en 4m bred sträcka i öster utanför fastighetsgränsen. Dvs två vägar på Geterud 1:5. En i öst och en i väst.
DÄREMOT kan man ifrågasätta sig varför detta servitut inte nyttjats tidigare. Dessutom vet jag inte hur det är på den lagliga sidan med vem som ska anlägga vägarna mm.
Vad är det ni vill göra? Rensa sly och fälla större träd? I mina ögon kan det bli mycket billigare att gå runt fastigheterna med utrustning och hissa upp stammarna med en elektrisk vinsch gentemot att anlägga en väg. Förutsatt att det är den typen av underhåll ni vill göra...
Edit: Förtydligande.[/QUOTE Vi vill an lägga en mycket enkel väg för att kunna ta in ved, jord och andra tunga saker till dessa delar av våra fastigheter. Vi vill detta pga att vi har väldigt backiga tomter med mest berg så det är i det närmaste ogörligt att komma åt östra delarna från Svartbergavägen.
Du fick lite hjälp från @Grayscale som övertygande bevisade att du får anlägga en extra väg 
Det finns en del råd och svar från oss andra också som tar hänsyn till det. Läs dessa inlägg och sätt igång med din väg
Håll oss gärna uppdaterade
Det finns en del råd och svar från oss andra också som tar hänsyn till det. Läs dessa inlägg och sätt igång med din väg
Håll oss gärna uppdaterade
Tyvärr så kan de inte tolka sina egna beslut när jag ställde samma frågor till dem. De hänvisade till en jurist vilket jag tycker är helt uppåt väggarna.Ehrencrona skrev:
Varför tjavsar ni om detaljer, som en eller två servitutvägkroppar, förlaggda i väst eller öst? Det är ett praktiskt, geografisk fråga.
Sådana detaljer reglerar inte jordabalken.
Ska jag köpa Aftonbladet eller Expressen?
M.v.h.
Peter.
Sådana detaljer reglerar inte jordabalken.
Ska jag köpa Aftonbladet eller Expressen?
M.v.h.
Peter.
Visserligen förknippat med kostnader, starta en förrättning där LM driver ärendet, Ni är ett antal FastighetsÄgare som delar på det? LM har ändrat inställning kraftigt de senaste åren är min erfarenhet, tidigare kunde de va rådgivande utan ätt fakturera, nu hänvisar de till att FÄ startar förrättning eller driver med egna jurister ex.G Geterud skrev:
Klicka här för att svara