K klimt skrev:
Har du kollat att det inte finns en mätning registrerad hos kommunen. Våra kommuner hat haft kampanjer där riskfastigheter tvingas till mätning . Märkligt om det aldrig gjorts en mätning i ett lättbetonghus från 50-talet. Annars är det som du säger att mätning ska göras under en längre tid under den del av året när huset värms upp. Det går även att göra mätning under kort tid, som i vart fall ger en grov bedömning av radonvärden .
När Näsåkers kommun införlivades med Sollefteå kommun så "försvann" en hel del dokumentation på vägen dit. Finns inga underlag alls på det här huset liksom en annan fastighet jag har ca. 25 km härifrån. Grannen som har ett exakt lika hus har dock några dimmiga minnesbilder "om att det låg precis under gränsvärdet", något som de mätte för ett antal decennier sedan.
 
H HSEMNG skrev:
När Näsåkers kommun införlivades med Sollefteå kommun så "försvann" en hel del dokumentation på vägen dit. Finns inga underlag alls på det här huset liksom en annan fastighet jag har ca. 25 km härifrån. Grannen som har ett exakt lika hus har dock några dimmiga minnesbilder "om att det låg precis under gränsvärdet", något som de mätte för ett antal decennier sedan.
Sen har ju gränsvärdet förändrats.

Så om det var för ett par decennier kan det vara myket över dagens gränsvärde.

Men ropa inte hej innan ni gjort mätning.

Skulle höra med mäklaren iaf.

Och.... Man ska alltid göra en besiktning....
 
  • Gilla
HSEMNG
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Sen har ju gränsvärdet förändrats.

Så om det var för ett par decennier kan det vara myket över dagens gränsvärde.

Men ropa inte hej innan ni gjort mätning.

Skulle höra med mäklaren iaf.

Och.... Man ska alltid göra en besiktning....
Ja ja, jag var nog för godtrogen och borde ha vetat bättre.
 
H HSEMNG skrev:
Ja ja, jag var nog för godtrogen och borde ha vetat bättre.
Jag har haft tur och haft mäklarkontakter som trummat in det i mig. Hade jag inte spenderat tre år att leta hus hade jag inte förstått vikten. Så var inte för hård med dig själv heller.

Antar huspriserna där uppe är väsentligt lägre än i storstäderna med
 
  • Gilla
HSEMNG
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Jag har haft tur och haft mäklarkontakter som trummat in det i mig. Hade jag inte spenderat tre år att leta hus hade jag inte förstått vikten. Så var inte för hård med dig själv heller.

Antar huspriserna där uppe är väsentligt lägre än i storstäderna med
Oja, jag som är född och uppvuxen i Stockholm och bott i andra större städer tycker att livet här uppe på landet är underbart bortsett från de landsbygdsproblem som de har att kämpa med. Tomma hus och ödehus präglar i stort landskapsbilden men livet är mer harmoniskt och avstressande. Här kan man köpa ett hus för 150-200" med hygglig standard. Absolut ett alternativ för stressade stadsmänniskor och dyra huspriser i flermiljonsklassen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.