1 148 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Väggtrubbel
Hej,
Vi har en innervägg som är konvex, den är reklamerad och hustillverkare är okej med att åtgärda väggen. Det resulterar dock i en jäkla massa stök och jag ser hellre att vi kommer överens om en monetär kompensation snarare än att dra in massa hantverkare för att riva hela väggen, bygga upp, måla om.. etc etc Jag har dock väldigt svårt att sätta en peng på vad som är rimligt ur ett kompensationsperspektiv. Någon klok person som kan dela med sig av sina tankar?
//Noah
Vi har en innervägg som är konvex, den är reklamerad och hustillverkare är okej med att åtgärda väggen. Det resulterar dock i en jäkla massa stök och jag ser hellre att vi kommer överens om en monetär kompensation snarare än att dra in massa hantverkare för att riva hela väggen, bygga upp, måla om.. etc etc Jag har dock väldigt svårt att sätta en peng på vad som är rimligt ur ett kompensationsperspektiv. Någon klok person som kan dela med sig av sina tankar?
//Noah
Beror på längd, höjd, material mm.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Och hur konvex den är och vad väggen ska användas till (ska man placera garderober där är det viktigare med plan vägg än om det är i en korridor där man bara ska hänga någon tavla).
Välkommen till forumet också!
Välkommen till forumet också!
Och varför är den konvex? Är det för att man använt reglar som slått sig, eller för att den inte kan tåla belastningen som kommer uppifrån?
Förstår inte problemet. Husleverantören har ju gått med på att åtgärda väggen vilket du inte vill. Istället vill du ha kompensation i pengar. Det innebär ju att du kan leva med att väggen har en båge och därför är det ju inget problem så varför ska du ha pengar?
Jag skulle vara orolig för att väggen inte håller krafter uppifrån. Att i stället få en pengakompensation skulle jag endast vilja ha om man kan konstatera att det inte är något fel i konstruktionen.
Vad den summan i så fall skulle vara beror helt och hållet på bärigheten.
Vad den summan i så fall skulle vara beror helt och hållet på bärigheten.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hellre en konvex vägg än en konkav 
Hmmm, det slår mig att TS inte sagt åt vilket håll väggen är konvex. Jag har hela tiden sett framför mig hur den buktar längs med en båge i längdled, men om den buktar mellan tak och golv så är ju frågan om där är något som trycker på ovanifrån.Hemmakatten skrev:
Klicka här för att svara