J
useless useless skrev:
Jag kan mycket väl tänka mig att i storstäderna där marknaden är het och affärerna ska gå fort så skiter man i en budgivare som är besvärlig.
Ska man ha nytta av besiktning efter kontraktskrivning så behövs en klausul för det i kontraktet. Den klausulen är frivillig.
jo, men om det "går snabbt" och man inte kan besiktiga eller kolla noggrannare än på en visning är den klausulen nästan nödvändig och jag tror alla hus vi tittat på haft de upplägget... Om det är bra eller inte kan man diskutera, men som sagt, det gör att många inte kollar så noga på visningen då den där timmen knappt räcker till att trängas och titta på allt som INTE är dolt, som läge, väderstreck, storlek och planlösning etc. Plus att många går på flera visningar samma helg. Kan tänka mig det ser helt annorlunda ut på visning på en liten ort, där det både är färre objekt och färre spekulanter. Och att mäklaren troligen måste vara mer påläst - inte bara kunna låsa upp dörren och hälsa välkommen... som ofta är fallet i stockholm...

Mikael_L Mikael_L skrev:
Då måste du få okunniga att sluta koppla (vare sig det är hempulare eller anställda elektriker), hur fixar du det?
Med en ritning? :thinking: :whistle:

Lägg ner nu byggarätt, nu håller du bara på och vevar mot väderkvarnar, i vanlig ordning.
Du vevar och påstår att andra vevar?
Självklart är det viktiga att få en lättare väg till en korrekt el anläggning och att inte hamna med dolda fel

BirgitS
G Grod4n skrev:
Varför skulle man skriva nått över huvud taget om man ändå börjar med att göra fel?
Sen är inte ett jordat uttag utan jord ett dolt fel.
Då man relativt lätt kan med hjälp av instrument se att jord saknas.
En jordabalksbesiktning kräver inte att något instrument används utan bara att ens egna sinnen och gedigna kunskap används. Alltså kan ett jordat uttag utan jord vara ett dolt fel, om inget annat gör att man kan misstänka fel i elinstallationen.

BirgitS BirgitS skrev:
En jordabalksbesiktning kräver inte att något instrument används utan bara att ens egna sinnen och gedigna kunskap används. Alltså kan ett jordat uttag utan jord vara ett dolt fel, om inget annat gör att man kan misstänka fel i elinstallationen.
Det går utmärkt att besiktiga en elanläggning utan instrument genom att öppna alla uttag och dosor. Även centralen är det bara att lyfta av kåpan på så hur kan man då hävda dolda fel?

Redigerat:
BirgitS
Man behöver inte heller öppna ett endaste uttag, dosa eller elcentral för att ha uppfyllt sin undersökningsplikt enligt jordabalken, så länge som inget synligt indikerar att det finns fel i elinstallationen.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Å andra sidan tror jag inte det finns några hus äldre än 25 år där det inte finns synliga indikatorer på något enda fel.

• Gilla
Grod4n och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
useless useless skrev:
Å andra sidan tror jag inte det finns några hus äldre än 25 år där det inte finns synliga indikatorer på något enda fel.
Hade vi bott kvar i huset några år till hade det hunnit bli 25 år gammalt och skulle fortfarande ha haft en orörd elinstallation så när som på att en jordfelsbrytare hade installerats av en behörig elektriker och ett totalrenoverat badrum där en behörig elektriker drog om elen. Inga synliga fel när det gällde elinstallationen.

Hemmakatten
Nu har vi en sidodiskussion om bl.a. vikten av regelbundna elinspektioner. Intressant men hör inte till tråden. Öppna gärna en tråd i Elforumet men här hjälper vi TS. /moderator

T tinajade skrev:
Har precis flyttat in i hus och vi upptäckte när vi skulle koppla in lampor att vissa vägguttag inte var aktiva. Efter några veckor gick dessutom en säkring och därefter slocknade ugnen att funka mitt i matlagningen. Dessutom var brytarna kopplade till olika spottar i taket, alltså inte en brytare till alla spottar i köket.

Tog dit en elektriker som började undersöka och öppna väggbrytarna och ser då att det är fel sladdar dragna till dem (vanliga lampsladdar är dragna). Han upptäcker fler konstigheter och säger att allt ser ut som high chaparral och att det inte är en behörig elektriker som dragit elen. Det är brandfarliga dragningar i väggen direkt i isoleringen.Till saken är att ägaren vi köpte huset av har ytskickts renoverat huset de sista åren (han har inte bott i huset) och elektrikern kunde se att uttagen inte är så gamla, utan ditsatta på senare år. Då det är förra ägaren som satt in spottar i taket och fasadbelysning så är det ganska säkert att det är han som dragit om elen och att det är gjort av de byggare från utlandet som renoverat och bott i huset under renoveringen.

Vi har fått byta ut all el i hela huset till en kostnad av 85 000:- för det som förra ägaren fuckade up.

Vad har man för rätt gällande dolda fel i detta läget? Vet att man har vida undersökningsplikt vid köp, men det är förbannat svårt att se bakom väggar. Dessutom är ju inte detta ett elfel som är rimligt i förhållande till bostadens ålder då det är nytt fel. Vi hade en besiktningsman, men han gör ju bara en okulär besiktning.
Svaren på vilka rättigheter ni har är spridda men det man kan säga är att ni har samma rättigheter i en elanläggning som med annat och det som framställts som korrekt men är felaktigt är ett dolt fel!
Dvs efter process som kostar pengar mer än vad det kostar att åtgärda!
Därför är det säkert bäst att göra upp i godo ...
Eller om säljaren vägrar ignorera och lägga pengar på åtgärda så som ni redan gjort!

Till sist så sitter ni med samma elanläggning när ni ska sälja i er tur... förhoppningsvis utan dolda fel nu efter er reparation och korrigering!!!

Ev sidodiskussioner om hur man undviker ovanstående får föras på egna trådar

BirgitS BirgitS skrev:
Man behöver inte heller öppna ett endaste uttag, dosa eller elcentral för att ha uppfyllt sin undersökningsplikt enligt jordabalken, så länge som inget synligt indikerar att det finns fel i elinstallationen.
Läs den dom jag länkade till tidigare.

Du får tycka och skriva vad du vill. Jag ska inte Tjafsa alltför mycket. Men jag vore glad om du slutade citera lagtexten rätt av. Eftersom det vid en rättegång inte räcker
Men om du skulle köpa ett hus som nybyggt så kanske den skulle hålla. Men jag vet inte. Ett våtrum är en risk oavsett om det är nytt.
Jag kan tänka mig att det där kan behöva lyfta på brunnsgallret.
Elen däremot.... Men allt beror på.
Men ett ett 10år gammalt hus helt annan sak.
Det jag säger bygger på att jag läst många domar.

Men fortsätt som du brukar... Det är bara jag som tröttnat... Då blir det så.

Det mest effektiva att slippa trådar som denna är att göra rätt från början....
Om folk bara gav...... I att göra fulkopplingar
Väldigt effektivt är det

Fast det funkar inte i praktiken. Kanske just för el som är så hårt reglerat redan, men det finns ju massor av andra saker man kan göra fel i ett hus. Antingen av ren okunskap, taskiga prioriteringar eller för att man vill. Alla kanske inte vet att man inte får klamra fast lampsladden så den inte hänger ner så fult?

Det är därför köparen har så stor skyldighet att undersöka fastigheten.

useless useless skrev:
Fast det funkar inte i praktiken. Kanske just för el som är så hårt reglerat redan, men det finns ju massor av andra saker man kan göra fel i ett hus. Antingen av ren okunskap, taskiga prioriteringar eller för att man vill. Alla kanske inte vet att man inte får klamra fast lampsladden så den inte hänger ner så fult?

Det är därför köparen har så stor skyldighet att undersöka fastigheten.
Tur är väl att folk inte alltid gör rätt.... Va ska vi då ha å tjafsa om här på bh :rofl::crysmile:

• Haha
Appendix
  • Laddar…
D dan_norstedt skrev:
Tja, vad skulle planen vara för att få igen pengar?
Börja med att konsultera en advokat. Det kostar inget att beskriva problemet för dem och höra om de kan göra något. Det är först när man skakat hand och de faktiskt tar sig an fallet som taxametern börjar ticka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.