Hej!
I området dit vi relativt nyligen flyttat finns enligt uppgift en samfällighetsförening, men vi har aldrig blivit ålagda att betala någon avgift och vad jag förstått på grannar så är problemet att kassören ligger efter med sitt arbete. Enligt utsago har ingen fått någon faktura under de senaste två-tre åren.
I denna stund vet jag inte hur strukturen i samfällighetsföreningen ser ut, men jag har hört att så länge kassören inte är villig att släppa ifrån sig arbetet så kommer inget att hända. Oklar om det är på grund av något juridiskt eller om det är en hypotes/ett faktum från grannar.
Det har tidigare funnits en annan person som varit intresserad att ta över rollen som kassör, och det finns problem att ta itu med - problem som ägs av föreningen.
Bortsett från att prata med kassören, vad kan man då göra för att få föreningen att ta sitt ansvar, eller för att tillsätta en ny kassör/styrelse i föreningen?
Tack på förhand!
I området dit vi relativt nyligen flyttat finns enligt uppgift en samfällighetsförening, men vi har aldrig blivit ålagda att betala någon avgift och vad jag förstått på grannar så är problemet att kassören ligger efter med sitt arbete. Enligt utsago har ingen fått någon faktura under de senaste två-tre åren.
I denna stund vet jag inte hur strukturen i samfällighetsföreningen ser ut, men jag har hört att så länge kassören inte är villig att släppa ifrån sig arbetet så kommer inget att hända. Oklar om det är på grund av något juridiskt eller om det är en hypotes/ett faktum från grannar.
Det har tidigare funnits en annan person som varit intresserad att ta över rollen som kassör, och det finns problem att ta itu med - problem som ägs av föreningen.
Bortsett från att prata med kassören, vad kan man då göra för att få föreningen att ta sitt ansvar, eller för att tillsätta en ny kassör/styrelse i föreningen?
Tack på förhand!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 612 inlägg
Samfälligheten bör väl ha ett årsmöte där kassören väljs, välj en annan där vid nästa möte?
Verkar ju konstigt om det inte står i stadgarna att det måste hållas årsmöte varje år, så be någon i styrelsen om stadgarna och läs på. Förklara sedan för styrelsens ordförande att det kan vara straffbart att inte följa stadgarna ( om det nu finns en paragraf om tvingande årsmöte ).
Det finns en ventil för denna situation i samfällighetsförvaltningslagen:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...m-forvaltning-av-samfalligheter_sfs-1973-1150
Men jag skulle inte blanda in länsstyrelsen om jag kunde undvika det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...m-forvaltning-av-samfalligheter_sfs-1973-1150
Men jag skulle inte blanda in länsstyrelsen om jag kunde undvika det.
Eftersom jag inte vet om det finns någon styrelse (mer än kassören) så vet jag inte hur jag skall komma vidare.HasseTeknik skrev:
Kan det vara så att föreningen finns registrerad någonstans, så man kan få mer info om föreningen och eventuellt stadgarna?
Måste tillägga att jag vet inte säkert om det finns en samfällighetsföreningen, eller om det är en annan sorts förening. Kanske är det skillnad mellan en samfällighet och en "vanlig" förening?
Allt jag vet är att förra ägarna pratade om detta som en samfällighet och att det kommer komma en räkning. Någon gång. Kanske.
Allt jag vet är att förra ägarna pratade om detta som en samfällighet och att det kommer komma en räkning. Någon gång. Kanske.
Då är första steget att ta reda på hur det förhåller sig med samfällighet eller ej.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 612 inlägg
Ja, jag satt precis och funderade på just detta.
Är det en samfällighet ni måste vara med i (exempelvis vägförening).
Eller är det mer en trivselförening.
Själv har jag båda där jag bor.
Är det en samfällighet ni måste vara med i (exempelvis vägförening).
Eller är det mer en trivselförening.
Själv har jag båda där jag bor.
Är det en registrerad ”officiell” samfällighetsförening, bildad av Lantmäterimyndigheten? Dvs har ett namn och organisationsnummer och registrerade stadgar?
Då kan ni vända er till Länsstyrelen i ert län och be dem om hjälp. De har rätt att utlysa föreningsstämma, förordna syssloman som sköter föreningen tills en ny styrelse kan utses, m.m.
Men det kan ju först vara värt att kontakta den som senast var aktiv som ordförande och be denne utlysa ny stämma.
/D
Då kan ni vända er till Länsstyrelen i ert län och be dem om hjälp. De har rätt att utlysa föreningsstämma, förordna syssloman som sköter föreningen tills en ny styrelse kan utses, m.m.
Men det kan ju först vara värt att kontakta den som senast var aktiv som ordförande och be denne utlysa ny stämma.
/D
Tack för bra info! Jag får ringa dem och se om de kan hjälpa mig med att ta reda på om den är bildad av/med Lantmäteriet.B Bällstabygget skrev:Är det en registrerad ”officiell” samfällighetsförening, bildad av Lantmäterimyndigheten? Dvs har ett namn och organisationsnummer och registrerade stadgar?
/D
Fler konkreta tips?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 612 inlägg
Borde inte en tvingande samfällighet vara registrerad hos lantmäteriet? 
Logga in på: https://www.lantmateriet.se/sv/fastigheter/min-fastighet/
och se om du hittar nått.
Logga in på: https://www.lantmateriet.se/sv/fastigheter/min-fastighet/
och se om du hittar nått.
Tack! det verkar som vi har del i två stycken Gemensamhetsanläggningar. Båda har flertalet dokument kopplade till sig och en del verkar bestå av många många sidor... Ögnade snabbt igenom men kunde inte finna något av intresse för det jag vill åstadkomma. Verkar mest vara dokument som är 10 år eller äldre.13th Marine skrev:
Måste läsa på om skillnaden om samfällighet och gemensamhetsanläggningar...