1 562 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
ÄGANDERÄTTEN TILL FASTIGHET
Hej, jag har en fråga som gäller äganderätten till egendom som fastigheter i ett sambo sällskap. Det är så att jag först och främst har en del i en skogsfastighet vilken jag ägde innan jag blev sambo, samma med huset jag köpte för egna pengar innan jag blev sambo och har själv har betalt allt för, allt från lånen, driftkostnaden, försäkringar m m.
Huset köpte jag för att ha som bostad och hade vid köpet ingen planering att just då ingå varken sambosällskap eller giftermål.
Huset köpte jag för att ha som bostad och hade vid köpet ingen planering att just då ingå varken sambosällskap eller giftermål.
De fastigheterna är tveklöst dina privata.
windestal
Husägare
· Västergötland
· 354 inlägg
windestal
Husägare
- Västergötland
- 354 inlägg
De är dina, men vad gäller bostaden kan i vissa fall din sambo ha rätt att få överta/köpa den av dig, om hen bedöms ha större behov av att behålla den bostaden.
Edit: ovan från https://avtal24.se/sambolagen-samboavtalSambons rätt att bo kvar i huset eller lägenheten
Den ena sambon kan i vissa situationer ha rätt till att överta bostaden, oavsett vem som köpt denna. Om till exempel ena sambon får vårdnaden om sambornas barn kan den sambon ha rätt att överta bostaden. En sambo kan ha rätt att överta bostaden oavsett om den från början köpts för att bo i tillsammans eller inte. Om den köpts för att bo i tillsammans ska den som övertar betala den andra sambon hälften av värdet på bostaden vid en bodelning. Om den köpts av den andre sambon utan syfte att bo i tillsammans ska den sambon som övertar bostaden betala den andre sambon vad bostaden är värd. Det är omöjligt att skriva i ett samboavtal att samborna inte ska få ta över bostaden på detta sätt.
Klicka här för att svara