Hej
Jag undrar om hur ofta brandskyddskontroll måste ske?
Läser man nedan är det ju solklart, men menas det totalt i byggnaden eller per eldstad eller per skorstenspipa eller skorsten?
Jag laddar ju in ca 300 kg ved under min trapp hemma i köket, och det kan ju te sig som att jag eldar väldigt mycket mer än 500 kg ved per år.
Sanningen är att sen jag installerade llvp så har jag blivit otroligt eldningslat.
Så för att förekomma frågan om hur mycket jag eldar så vore det ju fint om man räknar per kamin, vilket ju då ger att jag kan elda 2500 kg ved per år givet att jag eldar lika mycket i alla 5 kaminerna.
Som sagt, jag eldar nog inte mycket mer per år än just 500 kg ved, men vad baseras mängden mer exakt på?
- Lokaleldstäder som eldas mer än ca 500 kg/år (knappt 1 m3 staplad ved), 3 år (ska tillämpas senast f.o.m 2018-01-01, dessförinnan får kontroll utföras med 2-års intervall)
- Lokaleldstäder som eldas mindre än ca 500 kg/år (knappt 1 m3 staplad ved), 6 år (ska tillämpas senast f.o.m 2021-01-01, dessförinnan får kontroll utföras med 8-års intervall)
/W