Byggahus.se

Entreprenadskontrakt

1. AWWENATION
    Medlem · 44 inlägg
    Hej,

Hur tolkar ni detta kontraktet? Att materialet som gips, spackel och dylikt ingår i priset ”fastpris” eller att materialet tillkommer i en övrig kostnad utöver fastprisavtalet under texten löpande räkning?
    Entreprenadskontraktet ska vara enligt RO 05.

Observera att felskrivning utförts i framförande av prissumman efter rot-avdrag.

Mvh, AWWE

2. Tomtom79
    Medlem · 924 inlägg
    Oklart. Beror på om texten om material och hjälpmedel berör både fastpris och rörligt pris. Som det ser ut är ju texten indragen i samma höjd som brödtexten under löpande räkning så det verkar ju vara enbart löpande men jag skulle nog be om ett förtydligande så ni är överens. Gärna via email så ni har det "på papper".

3. Tomtom79
    Medlem · 924 inlägg
    Kan ju även tillkomma ett antal saker under material mer än spackel.. Skruv, spik, plåtvinklar, mm.

Även en specifikation på "hjälpmedel" kan vara intressant, är det hyra av skivliftar, skruvdragare, hammare, osv. Har man inget specat kan de i princip fakturera hyra av allt möjligt som man som kund trodde ingick.

4. AWWENATION
    Medlem · 44 inlägg
    Precis så tänkte jag också, ganska svårt att tyda offerten. Får helt enkelt höra av mig till honom så att det inte blir någon twist i slutändan..

5. H
    Moderator · 42 553 inlägg
    Om man tittar på det angivna priset efter ROT så verkar det ju ingå liite material.

Om hela summan 21800 skulle varit arbete, så skulle kostnaden efter ROT bli 15 260 kr. Alltså bör materialet för det fasta priset kosta typ 600 och lite mer. Det låter å andra sidan som en orimligt låg materialkostnad.

6. Tomtom79
    Medlem · 924 inlägg
    kanske tre dagars bilersättning?

7. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · 6 978 inlägg
    ”Ska ett extra lager gips monteras/.../ingår det inte.” Utifrån den meningen skulle jag säga att material ingår i fastprisdelen.

Håller dock med om att det är något otydligt skrivet.

Edit: Äh, det kan ju lika gärna vara monteringen som gipset som avses med ”det”. Återgår till att det bara är oklart. Men en tydlig beskrivning av materialpriset iaf...

• Laddar…
  8. AWWENATION
    Medlem · 44 inlägg
    Ja som du beskriver det kan de mycket väl stämma, jag har hört av mig till entrepenören och inväntar fortfarande svar. :)