Byggahus.se

Sockrad faktura

1. K
    Medlem Nivå 1
    Hej,vi har byggt ett hus med totalentreprenad och dom fick gräva ur lite extra för markarbetet,sen fick jag en sammanställning för extra kostnaden det innebar,nu har jag inte betalat den än och har även bett säljaren kontrollera volym och pris,pga det är orimligt mycket.
    Kan jag begära få se underlaget/offerten dom fått av sin underentreprenör?
    Det är en hustillverkare som anlitat en underentreprenör för själva jobbet. Visst att dom kan lägga på lite för att tjäna nån krona,det har jag inget emot men summan dom begär är helt uppåt väggarna.

//Kim

• Laddar…
  2. E
    Verktygstokig · Nivå 9
    Det finns väl angivet i offerten vad som ingår samt vad som gäller om det eventuellt behövs mer arbete än vad som är offererat.

Vad grundar du att dom saltat fakturan på? Är det orimligt höga priser på material eller många timmar?. Vet du hur mycket extra som gjorts och hur lång tid det tar eller tycker du i största allmänhet bara att summan är hög?

3. K
    Medlem Nivå 1
    Dom grävde ur 30cm extra för grunden men enligt sammanställningen så ska det ha fyllts 210 ton bärlager på ett hus på under 100kvm.
    https://swerock.se/om-grus-berg/berakna-mangden/
    Och gör du en beräkning på denna sida så stämmer ju inte mängden som går åt för att fylla 30cm.

4. K
    Medlem Nivå 1
    Jag bor granne med ett åkeri,så jag frågade dom om summan och priset per ton dom begär är också mycket mer än vad det kostar enligt min granne.

5. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 11
    Självklart ska dom lämna ut en specifikation om dom ska ha mer än överenskommet.
    210 ton är ju rätt mycket mer än 30 cm på 100m² vilket borde bli runt 45-50 ton

• Laddar…
  6. K
    Medlem Nivå 1
    Så min fundering är om jag kan begära få underlaget för extra jobbet,som det är nu så kan dom skriva vilken summa som helst utan att jag har en susning på om det är påslag på 10% eller 100%.

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Fast de fyller ju en bit utanför huset också, så det kan nog bli typ 40 - 50 kvm mer än husets yta.

8. K
    Medlem Nivå 1
    Men är dom skyldig att lämna ut detta,ifall dom säger att den visar vi inte,
    vad har jag för möjlighet att bestrida den kostnaden?

9. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 11
    Bör stå i ett avtal vilket pris som gäller för tillkommande material antingen i form av fast pris per ton eller ett påslag per ton på täktens pris

10. E
    Verktygstokig · Nivå 9
    Hur mycket grävde dom ur totalt med dom 30 extra cm? Hur långt utanför plattan har dom fyllt upp och finns det några andra ställen som dom var tvungen att fylla för tex transport eller liknande?

Hur mycket skiljer priset per ton på åkeriet som ligger granne med dig? Tog entreprenören materialet därifrån? Ett rimligt påslag på materialet är väl runt 10-15% men med tanke på hur lite pengar det är på ett kataloghus så skulle jag inte blir förvånad om dom har betydligt högre påslag än så.

• Laddar…
  11. K
    Medlem Nivå 1
    Jag vet att dom fyller utanför men inte 40-50kvm,cirka 1 meter utanför grunden enligt grannen,och jag har räknat på 120kvm och får fram ca 60ton,så för att komma upp till 210 ton är det väldigt mycket mer.

• Laddar…
  12. K
    Medlem Nivå 1
    Nu har jag inte läst avtalet men jag vet inte om det är specat för vad det kostar per ton eller liknande.

13. K
    Medlem Nivå 1
    Dom begärde 340kr/ton medans rimligt pris är 180-220kr/ton enligt grannen. Det är möjligt att det är min grannes åkeri som körde dit extra bärlagret,han trodde att det kan ha varit dom som gjort det,ganska stort åkeri så han var inte helt säker.

14. K
    Medlem Nivå 1
    Men kan jag begära ut underlaget för detta eller inte?

15. K
    Medlem Nivå 1
    Bredd (cm)1200
    Höjd (cm) 30
    Längd (cm) 1000
    Resultat:
    Kubikmeter:

36
    Ton:

52.2