35 972 läst ·
112 svar
36k läst
112 svar
Farlig el från förra ägaren
Medlem
· Gullspång
· 233 inlägg
Du skriver "Nej, du måste låta säljaren kolla först innan något åtgärdas, och ev. åtgärda felen. Säljaren kanske känner en billigare elektriker än vad köparen gör och då finns det inget sätt att tvinga säljaren att betala mer än den billigare elektrikern."
Jag skulke inte vänta med risk för att brinba inne flr en kostnad på några tusen som det skullegå på att låta en elektriker lossa på lock och kolla dragningar. Men det kanske bsra är jag
Jag skulke inte vänta med risk för att brinba inne flr en kostnad på några tusen som det skullegå på att låta en elektriker lossa på lock och kolla dragningar. Men det kanske bsra är jag
Nyfiken vad har säljaren för ansvar? Dels har hen en upplysningsplikt, sedan har hen gjort en illegal installation. Den borde fortfarande vara lika illegal oavsett om felet inte är dolt eller inte. Vad är straffsatsen för denna typ av kopplingar?
Straffsatsen återfinns i Elsäkerhetslag (2016:732)H hallonkräm skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...gssamling/elsakerhetslag-2016732_sfs-2016-732
Straff
48 § Till böter eller fängelse i högst ett år döms den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot
1. en skyldighet som en innehavare av starkströmsanläggning eller elektrisk utrustning har enligt 6 eller 19 §,
2. krav för att få utföra elinstallationsarbete enligt 27 §, eller
3. ett förbud enligt 43 § första stycket 3.
49 § Till böter döms den som med uppsåt eller av oaktsamhet
1. bryter mot skyldigheten att ha auktoriserad elinstallatör enligt 23 §,
2. bryter mot skyldigheten att ha egenkontrollprogram enligt 24 § 1,
3. utför elinstallationsarbete utan att ha gjort anmälan enligt 25 §, eller
4. bryter mot ett säkerhetskrav i 16, 17 eller 18 § eller en föreskrift som meddelats med stöd av 47 § 5, 6 eller 7.
50 § Till ansvar enligt denna lag ska inte dömas i ringa fall eller om gärningen är belagd med straff enligt brottsbalken.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
För att fortsätta på OT frågan...
Är det bara jag som ser problem med bevisbördan? Är det någon privatperson som blivit dömd för att ha fixat i sitt hem.? Det kan man fundera på... Men bör bli en egen tråd
Är det bara jag som ser problem med bevisbördan? Är det någon privatperson som blivit dömd för att ha fixat i sitt hem.? Det kan man fundera på... Men bör bli en egen tråd
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Då måste personen/personerna istort sett blivit filmade/tagna på bar gärning, om sen filmen kan användas som bevis.B Byggdjuret skrev:
Troligen inte.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden